گوناگون

بالاخره ایران با روسیه قرارداد بسته یا خیر؟

بالاخره ایران با روسیه قرارداد بسته یا خیر؟

پارسینه: اواخر سال 92 بود که همزمان با آماده‌سازی و لایروبی بزرگترین پایانه نفتی ایران در حاشیه دریای خزر به منظور پهلوگیری نفتکش‌های....

پارسینه-گروه سیاسی: اواخر سال 92 بود که همزمان با آماده‌سازی و لایروبی بزرگترین پایانه نفتی ایران در حاشیه دریای خزر به منظور پهلوگیری نفتکش‌های غول پیکر، ایران و روسیه به منظور تهاتر 500 هزار بشکه نفت با کالا و تجهیزات مذاکراتی را آغاز کردند.

ماجرا هم از این قرار بود که پس از تحریم نفت ایران توسط کشورهای عضو اتحادیه اروپا، میزان فروش و صادرات نفت اورال روسیه به کشورهای بزرگ اروپایی افزایش یافت و به عبارت دیگر نفت اورال روسیه جایگزین نفت ایران در قاره سبز شد.

از این رو با کاهش و سپس توقف صادرات نفت ایران به اروپا، روسها از این فرصت طلایی برای تصاحب بازارهای نفتی ایران در اتحادیه اروپا استفاده کرده به طوری‌که آمارهای رسمی حاکی از آن است که فقط صادرات نفت اورال روسیه به اروپا از مرز دو میلیون و 200 هزار بشکه در روز عبور کرده است.

مهمترین ویژگی نفت اورال روسیه ان است که این طلای سیاه در مقایسه با نفت کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و ایران شیرین تر و هزینه حمل آن ارزان تر است.

از سوی دیگر روسها برای تثبیت بازار نفتی خود در اروپا، یک خط لوله نفتی به نام " خط لوله دوستی یا دراژبا" طراحی و راه اندازی کرده اند که با بهره‌برداری دولت مسکو از این شاه لوله نفتی به عنوان طولانی ترین خط لوله نفت جهان، جا برای طلای سیاه روسها در قاره سبز بیش از گذشته باز شده است.

با این وجود روسیه به منظور تثبیت بازارهای نفت خود در اروپا و با توجه به کاهش تولید نفت در برخی از میایدن قدیمی اخیرا یک سیاست جدید نفتی در دستور کار قرار داده است به طوری‌که دولت مسکو نفت کشورهای آذربایجان و قزاقستان را خریداری کرده و با مخلوط کردن با نفت اورال خود تحت عنوان نفت "اورال" به بازار اروپا عرضه می کند.

پیش از این اما در خرداد ماه سال گذشته نیز خبر گزاری ها اعلام کرده بودند: روسیه اخیرا علاقه خود به واردات نفت از ایران را اعلام کرده و حتی مذاکرات مشترک نفتی بین تهران - مسکو برای فروش نفت به این کشور آغاز شده است.اما این خبر از سوی وزارت نفت تکذیب شد.

حالا در ادامه این شایعات یک خبرگزاری غربی مدعی شد تمامی اسناد توافق نفتی 20 میلیارد دلاری بین ایران و روسیه آماده شده است.

به گزارش رویترز ، مذاکرات ایران و روسیه برای امضاء قرارداد 20 میلیارد دلاری نفت در برابر کالا پیشرفت داشته است.

خبرگزاری رویترز که این خبر را به نقل از منابع آگاه از روند مذاکرات مطرح کرده است در ژانویه برای اولین بار این ادعا را مطرح کرده بود.

این ادعا در حالی است که وزیر نفت در آخرین اظهار نظر خود درباره تهاتر نفتی ایران و روسیه گفته است «ما اصلا قرارداد تهاتری نداریم و این خبر را نه تکذیب و نه تأیید می‌کنم» اما این روزها رسانه‌های خارجی جزئیات این قراردادها را اعلام کرده‌اند.

از سوی دیگر، به گفته معاون وزیر نفت، پیش‌بینی می‌شود صادرات نفت ایران دست‌کم تا ماه ژوئیه (زمانی‌که توافق با قدرت‌های جهانی در مورد برنامه هسته‌ای تمدید یا منقضی شود) در سطح حدود یک میلیون بشکه در روز ادامه پیدا کند.

ماجدی که به عنوان معاون وزیر نفت در امور بین‌الملل و بازرگانی شناخته می‌شود در تازه ترین اظهارات خود به یکی از رسانه‌های خارجی به تولید روزانه حدود دو میلیون و 700 هزار بشکه نفت اشاره کرده و گفته است که ممکن است ایران ظرف شش ماه پس از لغو تحریم‌ها به تولید روزانه سه میلیون و 700 هزار بشکه برسد.

در هر حال، در صورت واقعیت این قرارداد ، اینکه بازار روسیه چه کالایی دارد که بخواهددر مقابل نفت ایران عرضه کند یا اینکه ایران حاضر است نفت با ارزش خود را چگونه معامله کند از جمله مهمترین مباحث مطرح درباره قراردادهای نفتی این دو کشور است.

در حال حاضر ایران به عنوان چهارمین تولید کننده نفت در اوپک در حال مذاکره با قدرتهای جهانی درباره برنامه هسته ای خود و لغو کامل تحریم‌های اقتصادی است.

توافق هسته‌ای موقت ایران و گروه پنج+یک 20 ژوئیه منقضی می‌شود و مفاد قراردادهای اصلاح شده نفتی شرایط پرداخت به شرکت‌های بین‌المللی را جذاب‌تر کرده و بر اساس قیمت نفت و خطرات توسعه آن خواهد بود.

ارسال نظر

  • ناشناس

    آدم گريه اش ميگيره بخدا......
    جنايت و خيانتي كه روسها بابت بستن قرارداد براي ساخت نيروگاه بوشهر با ايران بستند دقيقا مانند پيمان تركمانچاي در زمان قاجار بود!!!!!!!!!

  • غلامعباس

    اگر امریکا کلید خورجین را دزدید شوروی خورجین را برد ودوم روسیه کمونیست هستند چرا طرح دوستی نمی دانم شاید دلیلش این است که دریای خزر وباقیمانده اذر بایجان را که به امریکا نمی شود داد اما به روسیه چرا شایدطرح قرارداد دوستی در سندترکمانچای وگلستان نوشته شده است یا در سند واگذاری خزر بابا من چی مینویسم به من چه که نفت کی برد گاز کی برد گنجه چی شد مهستان چی شد پارسینه خدا نگهدار بدرود تا پیدایش درود

  • ناشناس

    روسیه در ازای نفت می تونه ریل مصرفی راه آهن و تمام وسایل مربوط به آن را برای ایران تهیه کند . حتی می شود گروه های پیمانکاری روسیه به ایران بیایند و خطوط راه آهن را در کنار پیمانکاران ایرانی بسازند . روسیه در این زمینه واقعا کشور قدرتمندی است ، ضمن انکه ما هم به راه آهن نیاز مبرم داریم .
    با راه آهن می توانیم مسافر و کالا را ارزان تر جابه جا کنیم و بنزین کمتری بسوزانیم ، مناطق کشور را از نظر گردشگری و صنعتی متحول کنیم و با ایجاد کلیدورهای بین المللی منافع کشورمان را به کشورهای دیگر گره بزنیم اینگونه تحریم هم به ریزش نزدیک تر می شود .
    هم اکنون بیش از ده هزار کیلومتر راه آهن باید ساخته شود و ضمنا بسیاری از خطوط نیاز به بازسازی اساسی دارد . با روند فعلی یک قرن دیگر هم مسیرهای راه آهن به صورت کامل ساخته نخواهد شد .
    تا ببینیم پارسینه این نظر را چاپ می کند یا که خیر .

  • ناشناس

    من نميفهم! ما با دست خودمان داريم به روسيه كمك ميكنيم كه بازارها و مشتريهاى نفتى سابق خودمان در اروپا را از دست ما در بياورد؟!!

  • ناشناس

    اين روزها همه از روسيه و پوتين متنفرند.....
    اما ما همش داريم دورشون ميچرخيم!!!!!!!

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد