گوناگون

در دولت کریمه مهدوی مردم را به زور به بهشت نمی‌برند

در دولت کریمه مهدوی مردم را به زور به بهشت نمی‌برند

پارسینه: حجت الاسلام والمسلمین رحمت‌اله بیگدلی، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در سخنانی به مناسبت نیمه شعبان و سالگرد انتخاب دکتر روحانی به ریاست جمهوری اسلامی ایران با تبیین معنا و مفهوم انتظار وفلسفه مهدویت، به انتقاد شدید از کسانی پرداخت که 8 سال از مهدویت سوءاستفاده کردند.

این استاد دانشگاه با اشاره به برخی سوءاستفاده‌ها از مهدویت در آن دوران گفت: اصحاب این تفکر می‌گویند که خواب دیده‌اند امام زمان(عج) برای پیروزی فلان‌کس در انتخابات ریاست‌جمهوری دعا می‌کرده است! حالا آن‌کس چه ویژگی‌هایی دارد و می‌خواهد چه کار بکند آن هم مهم نیست! این یک مواجهه شخصی و توهمی با مسأله مهدویت و امام زمان است. همان چیزی که آقای دکتر روحانی می‌فرماید یک عده‌ای متوهمند و مدعی قیمومت دین و آخرت مردم!

به گزارش پارسینه، متن کامل سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین رحمت‌اله بیگدلی، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی زنجان، در همایش امید و انتظار به مناسبت نیمه شعبان و سالگرد انتخاب دکتر حسن روحانی به ریاست‌جمهوری اسلامی ایران در فرهنگسرای فرهنگ و ارشاد اسلامی ابهر، در پی می آید:

بسم الله الرحمن الرحیم

ابتدا نیمه شعبان میلاد مسعود یگانه منجی عالم بشریت بقیة‌ الله الاعظم حجة بن الحسن العسکری(عج) را به همه عزیزان تبریک عرض می‌کنم و خداوند بزرگ را به اسمای حسنایش می‌خوانم که به یکایک ما توفیق معرفت آن امام همام و اهداف عالیه ظهور آن بزرگوار را عنایت فرماید.

هم‌چنین گرامی می‌دارم 24خرداد سالروز حماسه‌ای را که ملت شریف ایران آفریدند و در آن شرایط حساسی که همه به یاد دارند آقای دکتر حسن روحانی را به ریاست‌جمهوری ایران برگزیدند. بدون تردید انتخاب این عزیز باعث ایجاد آرامش و ثبات در منطقه و مخصوصاً جمهوری اسلامی ایران شد.

و خیرمقدم عرض می‌کنم به همه عزیزانی که قدم‌ رنجه فرمودند و دراین محفل مبارک که به نام نامی امام زمان(عج) تشکیل شده است، شرف حضور دارند.

و تشکر می‌کنم از شورای حامیان دولت تدبیر وامید شهرستان ابهر و برادر ارجمندم جناب آقای ایمانی فرماندار محترم که این توفیق را شامل حال بنده کردند که در این محفل مقدس در خدمت عزیزان باشم.

سخن خویش را با فرازی زیبا از دعای شریف افتتاح آغاز می‌کنم که خواندن آن در همه شب‌های ماه مبارک رمضان به صورت مستحب مؤکد توصیه شده است:

«اللَّهُمَّ إِنَّا نَرْغَبُ إِلَيْكَ فِي دَوْلَةٍ كَرِيمَةٍ تُعِزُّ بِهَا الْإِسْلامَ وَ أَهْلَهُ وَ تُذِلُّ بِهَا النِّفَاقَ وَ أَهْلَهُ وَ تَجْعَلُنَا فِيهَا مِنَ الدُّعَاةِ إِلَى طَاعَتِكَ وَ الْقَادَةِ إِلَى سَبِيلِكَ وَ تَرْزُقُنَا بِهَا كَرَامَةَ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ؛

خدايا ما با اشتیاق و تضرع و زاری به درگاهت از تو دولت کریمه‌ای را خواستاریم که بدان اسلام و مسلمین را عزت بخشی و نفاق و منافقان را خوارسازی و ما را در آن دولت از دعوت‏كنندگان به سوى طاعتت و رهبران به سوى راهت قرار دهى و به وسیله آن کرامت و بزرگواری دنیا و آخرت را روزیمان فرمایی!»

دعای شریف افتتاح از مهم‌ترین ادعیه ماه مبارک رمضان است. بزرگانی چون میرزا جوادآقا ملکی تبریزی از بین دعاهای مختلف ماه مبارک رمضان برای سه دعا اهمیت بیش‌تری قائل شده‌ و به خواندن آن‌ها تأکید ورزیده‌اند؛ دعای افتتاح، دعای سحر و دعای ابوحمزه.

شیخ طوسی دعای افتتاح را در کتاب تهذیب(ج 3، ص 180) و در کتاب دیگرش مصباح‌المتهجد(ج 2، ص 578) آورده و گفته است: «هر شب از ماه رمضان از اول تا آخر آن، این دعا را بخواند.»
این دعا در البلدالامین(ص 193) و المصباح کفعمی(579) نیز آمده است.
سید بن‌طاووس در کتاب اقبال با ذکر سندی برای این دعا گفته است: «این دعا از محمد بن‌عثمان عمروی(نایب خاص امام زمان) به دست ما رسیده است.»

علامه مجلسی نیز در کتاب زادالمعاد(ص 86) گفته است: «سند معتبر وجود دارد که دعای افتتاح از دست امام زمان(عج) به دست ما رسیده است.»

اهتمام ویژه نایب خاص امام زمان(عج) و بزرگانی چون شیخ طوسی و سید بن‌طاووس و علامه مجلسی قرینه‌ای است بر این‌که این دعا دارای اعتبار بالایی است و به احتمال قوی به دست نایب خاص امام زمان(عج) از خود امام زمان(عج) به دست ما رسیده است.

در یکی از فرازهای این دعای شریف که قرائت شد با اشتیاق و تضرع و زاری از خداوند متعال، دولت کریمه‌ای را می‌خواهد که بدان اسلام و مسلمین را عزت بخشد و نفاق و منافقان را خوار سازد و عاشقان دولت کریمه را در آن دولت از دعوت‏كنندگان به سوى طاعت الهی و رهبران به سوى راه خدا قرار دهد و به وسیله آن کرامت و بزرگواری دنیا و آخرت را روزیشان فرماید.»
شاید رمز این همه تأکید بر خواندن این دعای شریف در ماه مبارک رمضان توجه دادن به این فراز بلندمضمون و آماده‌سازی جامعه اسلامی برای ظهور امام زمان(عج) و تأسیس دولت کریمه مهدوی و به منصه ظهور رساندن آرمان‌های متعالی اسلام و قرآن باشد.

● دو نوع مواجهه با مسأله مهدویت

برادران و خواهران عزیز، ما دو جور مواجهه با مسأله مهدویت و امام زمان داریم؛ یکی مواجهه‌ی شخصی و گل مولایی و توهمی است که عده‌ای دارند. در این نوع مواجهه، عده‌ای هر شب امام زمان را خواب می‌بینند که به آنان دستورات خاص می‌دهد. مثلا برای پیروزی فلان‌کس در انتخابات ریاست‌جمهوری دعا می‌کند و از ملت هم می‌خواهد که به فلان شخص رأی بدهند!
مثلا می‌بینیم که اصحاب این تفکر یک دفعه فیلم «ظهور نزدیک است» را می‌سازند و ادعا می‌کنند که به زودی امام زمان ظهور خواهد کرد، اما معلوم نیست این امام زمان می‌خواهد بیاید چه کار بکند!
فقط می گویند یکی می‌خواهد بیاید، ولی دیگر به اهداف ظهور آن حضرت کاری ندارند!
این‌ها می‌گویند که خواب دیده‌اند امام زمان(عج) برای پیروزی فلان‌کس در انتخابات ریاست‌جمهوری دعا می‌کرده است! حالا آن‌کس چه ویژگی‌هایی دارد و می‌خواهد چه کار بکند آن هم مهم نیست!

این یک مواجهه شخصی و توهمی با مسأله مهدویت و امام زمان است. همان چیزی که آقای دکتر روحانی می‌فرماید یک عده‌ای متوهمند و مدعی قیمومت دین و آخرت مردم! «بعضی از مردم واقعا بی‌کارند، کار ندارند، شغل ندارند، دچار توهمات هستند، مدام غصه دین و آخرت مردم را می‌خورند، نه دین را می‌دانند چیست و نه می‌دانند آخرت چیست، اما همیشه غصه می‌خورند.»!
اما مواجهه‌ای که ادیان الهی با مسأله مهدویت و امام زمان دارند؛ مواجهه‌ای که در قرآن و سنت پیامبر اکرم(ص) و سیره ائمه اطهار(ع) با مسأله امام زمان هست، 180 درجه با آن مواجهه‌ی شخصی فرق دارد!

برادران و خواهران عزیز، فکر نکنید که مسأله مهدویت و امام زمان، مسأله‌ای است که بعدها مطرح شده است! مسأله مهدویت در روایات مسلم و صحیح‌السند فریقین و در منابع معتبر اهل سنت و شیعه آمده است. مهدویت، ریشه در متن قرآن و سنت پیامبر(ص) دارد. این‌که ادیان الهی این همه بر مسأله منجی و آرمان‌های منجی تأکید دارند، این‌که قرآن به مسأله وراثت زمین توسط مستضعفان و حاکمیت نهایی و قطعی صالحان آن‌قدر تأکید دارد واین‌که سنت پیامبر اکرم(ص) وسیره ائمه اطهار(علیهم السلام) آن‌همه بر روی مسأله مهدویت و قیام قائم(عج) و آرمان‌های این قیام تأکید دارند برای چیست؟ این تأکیدها دو هدف را تعقیب می کند؛ یکی دادن امید به بشریت که پیروزی نهایی از آن حق و حق جویان است و دیگر این که جلو سوء استفاده از موضوع منجی و مهدویت را بگیرند!

● تحریف در معنای مهدویت و انتظار

متأسفانه در گذر زمان نوعی تحریف در مفهوم و معنای مهدویت و انتظار ایجاد و تشیع ناب علوی مبدل به یک نوع تشیع گل مولایی شده است. اساساً در تلقی امامان بزرگوار شیعه و هم‌چنین در تلقی علمای بزرگی چون شیخ مفید، سید مرتضی، شیخ طوسی، علامه حلی و... معنای امامت و رهبری غیر از آن چیزی است که بعدها توسط برخی منتحلان به تشیع و مدعیان و کسانی که خودشان را به دروغ به شیعه بستند دامن زده شده است! اصلاً مسأله امامت چیز دیگری است. این چیزی را که بعضاً به نام امامت به ما معرفی می‌کنند درست ضد آن چیزی است که ائمه بزرگوار ما به دنبالش بودند. بر همین اساس است که امام صادق(ع) در آن حدیث معروف منقول در کتاب غیبت نعمانی(ص 297) فرموده است:

«وقتی که قائم ما ظهور کند جاهلان از مردم همان بلایی را برسر امام زمان می‌آورند و همان مشکلاتی را برای امام زمان ایجاد می‌کنند که جاهلان زمان جاهلیت برای رسول الله(ص) ایجاد کردند.»
راوی می‌گوید: «پرسیدم و آن چگونه است؟»

امام صادق(ع) فرمود: «وقتی که پیامبر(ص) به سوی مردم آمد مردم سنگ‌ها، صخره‌ها و چوب‌ها و تخته‌های تراشیده را به عنوان بت می‌پرستیدند [و بدون تردید ثابت کردن این‌که این بت‌های چوبی خدا نیستند راحت‌تر است از آن مسأله‌ای که امام زمان(عج) می‌خواهد با آن مواجه شود.]
امام صادق(ع) در ادامه این روایت شریف می‌فرماید: «قائم ما وقتی ظهور می‌کند کسانی در برابرش قرار می‌گیرند که با تأویل کتاب خدا با او احتجاج می‌کنند.»

امام زمان که می‌آید یک عده با سلاح قرآن در برابر او می‌ایستند و به آن حضرت می‌گویند تو نمی‌فهمی و ما می‌فهمیم!

● سوءاستفاده ناجوانمردانه از مسأله مهدویت در سالیان اخیر

برادران و خواهران عزیز، همه ما دیدیم که در خصوص مسأله مهدویت و امام زمان(عج) در 8 سال اخیر چه بساطی در کشور به ‌پا و چه سوءاستفاده‌هایی کردند؟! طوری شد که بسیاری از جوانان اعتقادشان را به اساس دین از دست دادند! این همه تأکیدی که در خصوص آرمان‌های قیام مهدوی در قرآن و سنت پیامبر(ص) و سیره ائمه(ع) وجود دارد برای جلوگیری از این سوءاستفاده‌هاست.

در هیچ‌یک از روایات باب مهدویت، سخن بر سر شخص امام زمان و آن هم آن توهمات گل مولایی نیست، بلکه غرض از این تأکیدات توجه دادن ما به دولت کریمه و آرمان‌های نهضت جهانی مهدوی است! حتی خود امام زمان(عج) هم می‌فرماید: «ما آرزومند دولت کریمه [مهدوی] به منظور نیل به عزت اسلام و مسلمین و کرامت دنیا و آخرت هستیم.»

اساسا در تفکر ناب اسلامی، قرآنی و محمدی، نه تنها حکومت علی(ع) و حکومت امام زمان(عج)، بلکه حکومت پیامبر اکرم(ص) هم غایت و هدف اصلی نیست. همه این‌ها وسیله اند و برای حاکمیت ارزش‌های بنیادین اسلامی جنبه ابزاری دارند. آن چیزی که هدف و مطلوب بالذات و اولیه است همان عزت اسلام، عدالت، کرامت انسانی و آزادی و آرمان‌های متعالی قرآن است. این آرمان‌ها به‌قدری مهمند که ارزش آن را دارند که حتی دندان پیامبر(ص) هم برای آن شکسته شود و در دفاع از آن‌ها سر علی(ع) هم در مسجد منشق گردد و امام حسین(ع) هم به خاطر آن‌ها در کربلا شهید شود!

بدون تردید همه این هزینه‌ها و جان‌فشانی‌هایی که انبیای الهی، رسول خدا(ص) و ائمه اطهار(ع) و پیروان آن‌ها کرده‌اند و می‌کنند و خواهند کرد برای تحقق آن آرمان‌ها و ارزش‌های متعالی است، نه صرفا برای سلطه بر حکومت! نه فقط برای این‌که حکومتی درست کنیم و فرضاً بگوییم علی(ع) در رأس آن است!

خود امیرالمؤمنین علی(ع) وقتی در باب حکومت سخن می‌گوید، تصریح می‌کند که «حکومت بر مردم برای من از آب بینی یک بز به هنگام عطسه هم بی‌ارزش‌تر است، مگر این‌که بتوانم بدان حقی را احقاق و یا باطلی را دفع کنم.»!

علی(ع) وقتی در مسند حکومت قرار می‌گیرد از خوف این‌که در دورترین نقطه سرزمین اسلامی، کسی گرسنه سر بر بالین بگذارد و او نتواند پاسخگوی دورترین افراد به مرکز حکومت اسلامی باشد که ممکن است مظلوم واقع شده باشند شب‌ها از درد به خود می‌پیچد و به درگاه خداوند استغفار می‌کند!

پس در اندیشه مهدویت قرآنی و محمدی و علوی، مهم اقامه دولت کریمه مهدوی به منظور تحقق آرمان‌ها و ارزش‌های متعالی قرآن است؛ دولتی که بر اساس مبانی قرآن و سنت پیامبر(ص) و سیره ائمه معصومین(ع) شکل گرفته و در صدد احقاق حق و ابطال باطل باشد.
در دعای افتتاح ماه مبارک رمضان نیز دولت کریمه مهدوی، دولت عزت اسلام معرفی می‌شود، یعنی دولتی که ارزش‌های متعالی اسلام اعم از عدالت و آزادی و کرامت انسانی و ... را محقق می کند.

ما دنبال چنین دولتی هستیم، دولتی که در آن منافقان جایی ندارند، دولتی که دولت شایستگان و موجب عزت اسلام و مسلمین و کرامت دنیا و آخرت برای جهانیان و باعث ذلت نفاق و منافقین است!

● ویژگی‌های دولت کریمه مهدوی

دولت کریمه مهدوی دارای ویژگی‌هایی است که در این فرصت محدود به پنج ویژگی از مهم‌ترین ویژگی‌های آن بر اساس روایات اشاره می‌کنم.

1. در دولت امام زمان(عج) اثری از ظلم دیده نمی‌شود

بر اساس روایات، یکی از ویژگی‌های دولت کریمه مهدوی این است که «لا یری اثر من الظلم؛ در این دولت هیچ اثری از ظلم مشاهده نمی‌‌شود.» هیچ ظلمی در آن نیست و عدل مطلق است!
عدل یعنی قرار گرفتن هر چیزی در جای خودش و ظلم یعنی این‌که هر چیزی در جای خودش قرار نگیرد!
به قول مولانای بزرگ:

عدل چبود، وضع اندر موضش
ظلم چبود، وضع در ناموضعش

این‌که ناصالحان و ناشایستگان در مسند حکومت قرار گیرند ظلم است. این‌که به خاطر برخی روابط شخصی و دوستی، افراد ناصالح بر مقدرات و سرنوشت مردم حاکم شوند ظلم است!

این‌که بر اساس روابط حزبی و ...، بیت‌المال مسلمین عرصه تاراج اصحاب قدرت و خویشاوندان و یاران آنان قرار گیرد ظلم است!
اخیراً مقامات مسؤول اعلام کردند که برخی در 8 سال اخیر، 300 بار وام‌های کلان گرفته‌اند، این در حالی است که جوانان ما وقتی می‌خواهند ازدواج کنند برای دو، سه میلیون تومان وام، آن همه به ذلت می‌افتند واذیت می‌شوند و آن همه ضامن و سند و وثیقه از آن‌ها می‌خواهند! این یعنی ‌بی‌عدالتی و ظلم!

در دولت امام زمان(عج) اثری از ظلم دیده نمی‌شود و اگر ما خود را امام زمانی می‌دانیم باید جامعه و حکومت خودمان را این‌گونه اصلاح کنیم و جلو ببریم تا شایستگی ظهور امام زمان(عج) داشته باشیم.

2. در دولت مهدوی نه تنها هیچ خونی بناحق ریخته نمی‌شود، بلکه در آن کسی را از خواب، بیدار نمی‌کنند

در خصوص ویژگی‌های دولت مهدوی در روایات آمده است: «لایوقض نائما و لایهریق دما» در دولت امام زمان(عج)، هیچ خون بناحقی ریخته نمی‌شود. نه تنها خونی بناحق ریخته نمی‌شود، بلکه در این دولت کسی را از خواب، بیدار نمی‌کنند. در دولت مهدوی نه تنها جان انسان، بلکه خواب انسان‌ هم محترم است! در دولت امام زمان(عج) مردم از چنان امنیتی برخوردارند که در آن نه تنها بناحق متعرض جان انسان‌ها نمی شوند، بلکه کسی را بی‌دلیل، بی‌جا و ظالمانه از خواب بیدار نمی کنند!
3. در دولت مهدوی مردم را به زور به بهشت نمی‌برند

ویژگی سوم دولت مهدوی این است که مردم آزادانه و از روی اختیار به دین و احکام آن روی می‌آورند. در روایات دولت مهدوی آمده است: «یذهب الزنا و شرب الخمر و یذهب الربا و یقبل الناس علی العبادات و الشرع و الدیانة؛ زنا، شرب خمر و ربا‍ [ظلم اقتصادی] از بین می‌رود و مردم با طوع و رغبت به دیانت روی می‌آورند.»

آری در دولت مهدوی به جای برخوردهای تحمیلی و نادرست با مردم و تلاش برای تحمیل ظواهر شریعت بر آنان، قلع ماده فساد می‌شود و با از بین بردن زمینه‌های ظلم و تبعیض و فساد و گناه، مردم خودشان از روی اختیار و آزادی و با شوق و رغبت، به عبادت و شریعت و دیانت روی می‌آورند.
آری در دولت مهدوی کسی را به‌زور به بهشت نمی‌برند! در دولت کریمه مهدوی شعائر و ظواهر اسلامی با با زور و بخشنامه و... بر مردم تحمیل نمی‌شود، بلکه احکام و ظواهر شریعت با نفی ظلم و برقراری عدالت توسط خود مردم در جامعه جاری و ساری می‌شود!

امیرالمؤمنین علی(ع) فرمود: «العدل حیاة الاحکام؛ عدل مایه حیات احکام است.» اگر می‌خواهید در جامعه، احکام شریعت جاری شود، مردم نماز بخوانند و روزه بگیرند و حجاب را رعایت کنند و مرتکب گناه و فسق و فجور نشوند، عدالت را حاکم کنید. اگر درجامعه، عدالت حاکم شود مردم به‌دنبال فساد نمی‌روند. آری، عدل مایه حیات احکام است. بسیاری از این فسادها و گنا‌‌هان زمانی رخ می‌دهد که مردم و بالاخص جوانان از ظلم و تبعیض به ستوه می‌آیند و احساس می‌کنند که به بن‌بست رسیده‌اند!

4. در دولت امام زمان، خداوند کذب و دروغ را از اساس برمی‌دارد

بر اساس روایات، ویژگی چهارم دولت کریمه این است که: «یمحق الله الکذب؛ خداوند در این دولت، کذب و دروغ را از اساس بر می‌دارد.» و ریشه‌کن می‌کند. دولت امام زمان، دولت دروغگو نیست. به ملت آمار دروغ و گزارش کذب نمی‌دهد! اگر کسی در مسند حکومت به ملت خود دروغ گفت بدانید اساساً به دولت کریمه امام زمان(عج) هیچ اعتقادی ندارد!

5. در دولت کریمه مهدوی اصلاح مردم از طریق اصلاح حاکمان انجام می‌شود
علی(ع) در نهج‌البلاغه می‌فرماید: «فلیست تصلح الرعیة الا بصلاح الولاة؛ مردم اصلاح نمی‌شوند مگر با صالح بودن حاکمان.» فساد کوچک دولت و دولت‌مردان قابل مقایسه با فساد بزرگ شهروندان هم نیست! آری مردم در دولت امام زمان اصلاح می‌شوند. اما این اصلاح چگونه است؟ اول خود حاکمان اصلاح می‌شوند بعد مردم! اگر حاکمان مشکل داشته باشند اصلاح مردم غیرممکن است!

در زمینه تأثیر فساد و گناه دولت و حکومت و حاکمان بر فساد افراد و جامعه، روایتی از امام صادق(ع) حق مطلب را ادا کرده است. شخصی از امام صادق(ع) در باره منظور از فواحش آشکار و پنهان مطرح در آیه شریفه 33 سوره اعراف پرسید که می‌فرماید: «قُلْ إِنَّمَا حَرَّمَ رَبِّيَ الْفَوَاحِشَ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَمَا بَطَنَ وَالإِثْمَ وَالْبَغْيَ بِغَيْرِ الْحَقِّ وَأَن تُشْرِكُواْ بِاللّهِ مَا لَمْ يُنَزِّلْ بِهِ سُلْطَانًا وَأَن تَقُولُواْ عَلَى اللّهِ مَا لاَ تَعْلَمُونَ؛ بگو پروردگار من فقط زشتكاری‌‌ها را- چه آشكارش [باشد] و چه پنهان- و گناه و ستم ناحق را حرام گردانيده است و [نيز] اين‌كه چيزی را شريك خدا سازيد كه دليلى بر [حقّانيّت‏] آن نازل نكرده و اين‌كه چيزی را كه نمى‏دانيد به خدا نسبت دهيد.»

امام صادق(ع) در پاسخ فرمود: «همانا برای قرآن ظاهر و باطنی است. همه گناهانی که در قرآن از طرف خدا حرام اعلام شده‌اند گناهان ظاهری هستند و ریشه تمام این گناهان ظاهری، امامان، دولت‌مردان و حاکمان ناحق هستند، و همه آن‌چه که خدا در قرآن حلال کرده است، حلال ظاهری هستند و باطن همه آن‌ها امامان و حاکمان حق‌اند.»

پس در اندیشه قرآنی و مهدوی بر اساس تفسیر امام صادق(ع) از قرآن، همه فسادهای رایج در جامعه به حاکمان برمی‌گردد. از این‌روست که یکی از ویژگی‌های دولت امام زمان اصلاح خود حاکمان است!

● حکومت، حاکمان و دولت چگونه اصلاح می‌شوند؟
اگر ما نگاهی به سرنوشت انقلاب‌ها و نهضت‌ها در طول تاریخ بیاندازیم مشاهده می‌کنیم که معمولا بعد از پیروزی انقلاب و تبدیل نهضت به نظام متأسفانه رهبران و مدیران انقلابی دیروز دچار فراموشی می‌شوند که برای چه آرمان‌هایی انقلاب کرده‌اند و دنبال چه اهدافی بوده‌اند! حتی در کمال ناباوری فراموش می‌کنند که قبل از انقلاب از چه طبقه‌ای بودند و در سال‌های مبارزه کدام طبقه از آنان حمایت کرده و با اهدای جان و مال خویش زمینه پیروزی انقلاب و حاکمیت آنان را فراهم آورده است!

این فراموشی موجب روی آوردن انقلابیون دیروز به محافظه‌کاری و تبدیل آنان به تعدادی افراد زراندوز و کاخ‌نشین و بی‌تفاوت به سرنوشت اقشار محروم می‌شود. در نتیجه از مردم فاصله می‌گیرند و برای خود محافظان و نگهبانانی می‌گمارند که اجازه تماس مردم با آنان را نمی‌دهند!
با کمال تأسف این سرنوشت محتوم همه انقلاب‌ها و نهضت‌های تاریخ بوده است! امیرالمؤمنین علی(ع) در سراسر نهج‌البلاغه از این آفتی که گریبانگیر انقلاب بزرگ نبوی و حکومت اسلامی و جامعه آن روز شده بود می‌نالد و بر سر کسانی که پست و مقام و ثروت را هدف قرار داده و آرمان‌های متعالی اسلام را فراموش کرده‌اند، فریاد می‌زند!

● امام زمان(عج) در آغاز نهضت جهانی خود از یاران خود بیعت می‌‌گیرد که بعد از پیروزی، آرمان‌های متعالی نهضت مهدوی را فراموش نکنند

علی(ع) در روایتی در توصیف انقلاب جهانی مهدوی به نکته‌ای ظریف اشاره می‌کند و می‌فرماید که امام زمان(عج) در آغاز نهضت جهانی خود از یاران خود به‌گونه‌ای عجیب بیعت می‌گیرد تا هرگز آرمان‌های متعالی نهضت مهدوی را در دولت کریمه وی فراموش نکنند! این در حالی است که یاران امام زمان(عج) از چنان جایگاه رفیعی برخوردارند که حتی در میان حواریون و اصحاب انبیای الهی نیز کم‌تر افرادی در حد آنان بوده‌اند.

علی(ع) می‌فرماید که قائم آل محمد(عج) بر اساس این اصول از یاران خویش بیعت می‌‌گیرد و از آنان می‌خواهد که چه در دوران نهضت و چه زمانی که در مسند قدرت دولت کریمه قرار می‌گیرند؛ «... مسلمانی را دشنام ندهند. [اگر رسانه ها صداوسیما، خبرگزاری‌ها و مطبوعات به‌دستشان افتاد به مردم فحش ندهند و با آبروی آنان بازی و به آنان هتاکی نکنند.] ... هیچ حریمی را هتک نکنند، به‌هیچ منزلی هجوم نبرند. [آیا ما واقعاً یاران امام زمانیم؟ به هیچ مسلمانی فحش نمی‌دهیم و با آبروی مسلمین بازی وبه آنان توهین نمی‌کنیم؟! البته همان‌طور که گفتم یاران امام زمان خیلی بزرگ‌اند، شاید در تاریخ نظیر و نمونه ندارند، اما انسان جایزالخطاست، امام زمان این را از ما نمی‌خواهد، بلکه از کسانی می‌خواهد که شایسته‌ترین افراد تاریخ بشریتند، به‌گونه‌ای که حتی پیامبران الهی نیز از این‌گونه حواریون و اصحاب کم‌تر داشتند، از آن‌ها می‌خواهد وقتی در منصب قدرت قرار گرفتند هتاکی و دروغ پردازی نکنند و با استفاده از امکانات بیت‌المال نه میلیون سی دی علیه شخصیت‌های سیاسی و دینی تولید و به‌صورت رایگان بین مردم توزیع و از این بابت سه میلیارد تومان سود بادآورده نصیب افرادی خاص نکنند!

یاران امام زمان نباید به‌هیچ مسلمانی توهین کنند، نباید هیچ حریمی را هتک کنند، نباید به‌هیچ منزلی هجوم ببرند و ...] ... به هیچ‌کس کوچک‌ترین ضربتی نزنند مگر به حق، از نقره و طلا گنج ننهند [ثروت‌اندوزی نکنند]، گندم، جو(مواد غذایی) اندوخته نسازند، مال یتیم را نخورند ... لباس حریر و ابریشم(لباس‌های اشرافی) نپوشند. کمربند زرین نبندند، گندم، جو(مواد غذایی) مردم را احتکار نکنند، [رانت‌خواری نکنند، طوری نشود که با عنوان پاک‌دستی و مهرورزی سر کار بیایند و بعد از مدتی با احتکار و رانت‌خواری و فساد، بلایی بر سر ملت بیاورند که حتی دوستان و حامیان دیروزشان در مورد آنان بگویند که ما می‌ترسیم اگر حقیقت فسادهای آن دوران هشت‌ساله را بگوییم به مردم شوک اجتماعی وارد شود و مردم از نظام برگردند!

یاران امام زمان با استفاده از فضای تحریم مواد غذایی و نیازهای اساسی مردم را احتکار نمی‌کنند. این‌گونه نیست که با رانت‌خواری امتیاز واردات نیازهای مردم را بگیرند و به‌گونه‌ای آن‌ها را وارد بازار کنند که دمار از روزگار مردم درآورند...، امام زمان(عج) از یارانش بیعت می‌گیرد و از آنان می‌خواهد که] به اندک راضی باشند، [امام از یاران خود می‌خواهد که بعد از پیروزی] لباس خشن بپوشند و [به هنگام عبادت] صورت بر خاک بگذارند و در راه خدا آن‌چنان که شایسته است جهاد کنند.»

● امام زمان(عج) در آغاز نهضت متعهد می‌شود که به عدل و داد رفتار کند و حاجب و دربانی نگمارد

علی(ع) می‌فرماید که: «قائم ما به بیعت گرفتن از یارانش بر این اصول اکتفا نمی‌کند، بلکه خود نیز با آنان بیعت می‌کند و متعهد می‌شود که از همان راهی که آنان می‌روند برود، و چون آنان لباس بپوشد و بر مرکوبی مانند مرکوب آنان سوار شود و چنان باشد که آنان هستند، به اندک بسنده کند و زمین را با یاری خدای از عدل و داد پر کند، پس از آن که از ستم آکنده باشد. و حاجب و دربانی نگمارد و...»

آری امام زمان(عج) از مردم فاصله نمی‌گیرد، بلکه متعهد می‌شود که اگر پیروز شد و دولت مهدوی را برقرار کرد دربانی نگمارد تا مردم بتوانند آزادانه و بدون واسطه با خود وی در ارتباط باشند.
آری این دولت مهدوی است، و ما برای نیل به چنین دولتی تلاش می‌کنیم!

● دولت مهدوی نه فقط رضایت اکثریت، بلکه رضایت همه مردم دنیا را با خود دارد

در روایات مهدوی داریم که در دولت کریمه مهدوی همه مردم از دولت امام زمان راضی می‌شوند. دولت مهدوی نه فقط رضایت اکثریت، بلکه رضایت همه مردم دنیا را با خود دارد، و این یعنی برقراری نظامی بالاتر از دموکراسی که معمولا در صورت تحقق چه بسا فقط رضایت پنجاه درصد به‌علاوه یک از شرکت کنندگان در انتخابات را دارد!

در عهدنامه مالک اشترهم امیرالمؤمنین(ع) به مالک اشتر توصیه می‌کند، وقتی می‌خواهی در جامعه کاری انجام دهی و برنامه‌ای پیاده کنی رضایت اکثریت مردم را در نظر بگیر، رضایت عده‌ای قلیل را در نظر نگیر. اکثریت مردم همیشه مورد اعتنای رسول خدا(ص) و ائمه معصومین(ع) از جمله علی(ع) بوده‌اند.

متأسفانه اخیرا تفکرات منحطی در کشور ما مطرح شد وعده‌ای گفتند که اکثریت ملاک نیست! و با کمال پررویی گفتند؛ ما اگر بتوانیم با یک اقلیتی، دولتی را بر سر کار بیاوریم با همان اقلیت می‌توانیم بر مردم حکومت کنیم و بر ما واجب است که تا آخر، ولو با سرکوب اکثریت بایستیم و قدرت خود را حفظ کنیم! آری در همین سال‌های اخیر صراحتاً این را گفتند که ما با 30،40 درصد آرای شرکت کنندگان در انتخابات هم می‌توانیم حکومت کنیم و باید هم بکنیم و این 30،40 درصد باید اکثریت مردم را تا آن‌جایی که می‌توانند سرکوب کنند تا حکومت به قول خودشان حق را تثبیت کنند!

حتی صاحبان این تفکرات منحط، برای توجیه این زعم فاسد خودشان، سخنان امام راحل(ره) را نیز تحریف کردند و با این‌که امام راحل صریحا فرموده بود؛ «میزان رأی ملت است.» و تصریح کرده بود که؛ «دولت، مجلس وهمه مقامات جمهوری اسلامتی با رأی اکثریت مردم روی کار می‌آیند و هر وقت مردم نخواستند، برکنار می‌شوند.» نص این سخنان صریح امام را با کمال پررویی تحریف کردند و یک عده جوان نپخته را شست‌‌وشوی مغزی دادند و به جان مردم انداختند و گفتند؛ «امام راحل آن زمانی که این حرف‌ها را زدند تحت‌ تأثیر جو عمومی و انقلابی بودند و با این حرف‌ها خواستند دنیا را فریب بدهند تا انقلاب را پیروز کنند»! یعنی العیاذ بالله امام راحل انسانی فریبکار و دروغگو بوده‌اند و در واقع رأی مردم برایشان مهم نبوده است!

اصحاب این تفکرات منحط که این‌گونه سخنان امام را تحریف کرده‌اند و می‌کنند به دروغ خود را حامی رهبری جا می‌زنند، نمی‌دانم این افراد روز 14 خرداد، سخنرانی مقام رهبری را در مرقد حضرت امام(ره) شنیدند یا نشنیدند؟!

مقام معظم رهبری در روز 14خرداد با این تفکرات منحط اتمام حجت کردند و صریحا نظر خویش را در باره دیدگاه امام راحل و جایگاه رأی مردم بیان کردند. هر کس واقعاً رهبر را قبول دارد باید این سخن مهم رهبر را هم قبول کند که ایشان فرمودند؛ کسانی که این حرف‌ها را در مورد امام راحل می‌زنند بدانند، ما امام راحل را این‌گونه نمی‌شناختیم که امام چیزی را که از متن قرآن و سنت و فقه برنیامده بود به خاطر خوشایند دیگران بپذیرند و از آن دفاع کنند. امام برای خوشایند مردم و تحت‌ تأثیر جو انقلابی و و فریب دنیا این حرف‌ها را نمی‌زدند، به‌خاطر این‌که مردم را گول بزنند و به صحنه بکشند هم این حرف‌ها را نمی‌زدند. اگر امام ارزش رأی مردم را از متن فقه و قرآن و سنت پیامبر(ص) و سیره ائمه اطهار(ع) استنباط نکرده بودند، هرگز نه تنها آن را بر زبان نمی‌آوردند، بلکه در مقابل آن هم می‌ایستادند!

این نظر مقام رهبری در باره ارزش رأی مردم و دیدگاه امام راحل است و در روز 14 خرداد امسال صریحا آن را بیان کردند و گفتند: اگر امام راحل فرمودند؛ میزان رأی ملت است، این را از متن قرآن و سنت استنباط کرده بودند. این را از سیره ائمه(ع) و از متن فقه اسلامی و شیعی و مکتب امام جعفر صادق(ع) استنباط کرده بودند!

این سخن صریح مقام معظم رهبری در باره میزان بودن رأی مردم و ضرورت اعتنای به رأی اکثریت در چهاردهم خرداد امسال بود و دولت مهدوی از این هم بالاتر است!

دولت مهدوی نه تنها با رأی اکثریت مردم، بلکه با رأی همه مردم دنیا روی کار می‌آید و همه مردم دنیا نیز از آن راضی می‌شوند. چرا؟ چون امام زمان(عج) می‌آید تا سنت پیامبر(ص) را زنده کند. هیچ انسان بی‌غرض و مرضی مخالف عدالت نیست و دولت مهدوی سنت پیامبر(ص) را احیا و عدل مطلق را حاکم می‌کند.

امام صادق(ع) می‌فرماید: «پیامبر اکرم(ص) در مجالس خود حتی نگاه خویش را نیز به عدالت و مساوات بین مردم تقسیم می‌کرد.» یعنی وقتی رسول خدا(ص) در مجلسی می‌نشست به‌طور مساوی به کسانی که در اطراف ایشان نشسته بودند نگاه می‌کرد تا مبادا مردم فکر کنند که مثلا توجه پیامبر(ص) به علی(ع) بیش‌تر از مثلا عماریاسر و ... است!

وقتی رهبران دین و حکومتی با همه مردم حتی در نگاه به مساوات رفتار کنند، کیست که از این دین و حکومت بدش بیاید؟! کدام جوان است که به این حکومت دهن‌کجی کند و بگوید من می‌خواهم به‌دنبال فساد بروم و در مقابل این دین و حکومت بایستم؟!

حال شاید کسانی بگویند پیامبر(ص) معصوم بوده و می‌توانسته است این‌گونه رفتار کند. اما ما می‌بینیم که علی(ع)، به مالک اشتر نیز که معصوم هم نبوده است این‌گونه توصیه می‌کند و می‌فرماید؛ زمانی‌که تو را به‌عنوان استاندار مصر منصوب می‌کنم و آن‌جا می‌روی با مردم به عدالت و مساوات رفتار کن. علی(ع) خطاب به حاکم مصر می‌فرماید: «در روبرو شدن با مردم زمانی‌ که مقابلشان قرار می‌گیری و می‌خواهی با آن‌ها حرف بزنی، در سخن گفتن، در نشستن مسلمانان در نزد تو، برابری و مساوات را با همه رعایت کن، تا این‌گونه نباشد که نزدیکانت در بی‌عدالتی تو طمع بندند و دشمنانت از عدالت تو مأیوس گردند.»

مبادا کاری کنی که خویشاوندانت و افراد هم حزب و هم گروه تو طمع کنند که تو به‌آن‌ها رانت خواهی داد و حق دیگران را به نفع آنان تضییع خواهی کرد و دیپلم را به‌جای فوق لیسانس خواهی نشاند!»

این کلام گهربار علی(ع) دقیقا تفسیر این آیه شریفه است که می‌فرماید: «مبادا دشمنی قومی شما را وا دارد که در مورد آن‌ها به عدالت رفتار نکنید. [درباره دشمنان خودتان هم] به عدالت رفتار کنید که این به تقوا نزدیک‌تر است.»

در دولت کریمه مهدوی همه این آرمان‌‌های متعالی در عالی‌ترین سطح ممکن به منصه ظهور می‌رسد و عدالت مطلق در حد طاقت بشری حاکم می‌شود.

خداوند متعال را به اسمای حسنایش می‌خوانم که به ما توفیق معرفت اسلام، توفیق معرفت قرآن، توفیق معرفت سنت پیامبر اکرم(ص) و توفیق معرفت سیره ائمه اطهار(ع) و توفیق معرفت امام زمان(عج) و توفیق عمل به این معرف و توفیق مجاهدت و مبارزه با نفس و شفقت و مهربانی با خلق عنایت فرماید.

و السلام علیکم و رحمة الها و برکاته.

ارسال نظر

  • محمدرضادیداری

    به زور نمیبرند بلکه با ضربت شمشیر می برند

  • رضا

    در جهنم رو چطور؟

  • مهدی رنجوری

    به هر حال امام زمان فردی است که همه ادیان به او اعتقاد قلبی دارند. شخصیتی که با آمدنش عدل و داد حاکم خواهد شد. پس برای سلامتیش از درگاه خدا می خواهیم که او را به سلامت بسوی مردم که تشنه دیدار او یند هدایت نماید

  • علی

    احسنت

  • ناشناس

    البته به شرطی که به زور هم جهنم نبرن!

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار