گوناگون

اختیارات هیئت امناء دانشگاه‌ها در برنامه ششم کاهش می‌یابد

پارسینه: معاون اداری مالی دانشگاه تهران گفت: در برنامه ششم زمینه‌های وجود دارد که اختیارات هیئت امناء دانشگاه‌ها در آن دست‌کاری می‌شود و این اختیارات کاهش می‌یابد که این موضوع قطعاً به نفع دانشگاه‌ها نیست.

سید حسین گلدان‌ساز در حاشیه برگزاری سومین نشست معاونان اداری و مالی 13 دانشگاه‌ برتر کشور در اصفهان با اشاره به برخی از نکته‌‌ها در برنامه ششم درباره دانشگاه‌ها اظهار داشت: به نظر می‌رسد در این برنامه آن‌گونه که مأموریت دانشگاه‌ها ایجاب می‌کند از آن‌ها حمایت نشده است و این برنامه‌ها نیازمند بازنگری به ویژه در بخش بودجه است، البته ما مشکلات مالی دولت را درک می‌کنیم اما از مجلس شورای اسلامی و دولت انتظار داریم که مقدمات فعالیت علمی دانشگاه‌ها را فراهم کنند.

وی افزود: یکی از این مقدمات مسئله بودجه است، این مسئله نگرانی شدیدی برای ما ایجاد کرده است چراکه در صورتی که برخی از مسائل در این برنامه تصویب شود پیش‌بینی می‌شود که دانشگاه‌ها در آینده نه‌چندان دور با مشکل مواجه شوند.

معاون اداری مالی دانشگاه تهران بیان کرد: از دولت تقاضا داریم که بودجه مراکز آموزش عالی به ویژه دانشگاه‌های بزرگ کشور که سهم عمده‌ای از بار علمی کشور را به دوش می‌کشند به صورت ویژه ببینند و بودجه دانشگاه‌های برتر در سال 1394 را به صورت صد در صد پرداخت کنند.

وی درباره تخصیص بودجه به دانشگاه تهران در سال جاری تصریح کرد: سازمان برنامه و بودجه، بودجه لازم را تخصیص داده است و برای دانشگاه نامه زده است که دانشگاه این بودجه را از خزانه دریافت کند اما هنگامی که برای دریافت بودجه به خزانه مراجعه می‌کنیم مطرح می‌کنند که فعلاً بودجه موجود نیست.

گلدان‌ساز با اشاره به سهم پژوهش در برنامه ششم گفت: دولت در بودجه 1395 اعتباری هزار میلیاردی را برای پژوهش در نظر گرفته است، با توجه به اینکه 80 درصد از تولیدات علمی کشور توسط دانشگاه‌های بزرگ صورت می‌پذیرد انتظار داریم که سهم دانشگاه‌های بزرگ را متناسب با میزان تولیدات علمی آن در نظر بگیرند.

وی با اشاره به دست‌کاری اختیارات هیئت امناء دانشگاه‌ها در برنامه ششم خاطرنشان کرد: لازم است که هیئت امنا دانشگاه‌ها حفظ ‌شود و اختیارات آن تقویت شود اما در برنامه ششم زمینه‌های وجود دارد که اختیارات هیئت امناء دانشگاه‌ها دست‌کاری می‌شود و این اختیارات کاهش می‌یابد که این موضوع قطعاً به نفع دانشگاه‌ها نیست.

معاون اداری مالی دانشگاه تهران گفت: یکی دیگر از موضوعات نشست معاون اداری مالی دانشگاه‌های برتر کشور این است که مصوبات پیشنهادی توسط سازمان بازنشستگی کشور و وزارت تعاون پیشنهاد شده است این مصوبات سن بازنشستگی را از 30 سال تا 35 سال افزایش می‌دهد و اینکه این مصوبه بدون استثناء و تبصره است، برای دانشگاه‌ها مشکل‌زا می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر تعدادی از کارمندان درخواست بازنشستگی زیر 30 سال دارند، اگر سن بازنشستگی به 35 سال افزایش یابد بدون شک برای قشر کارمندی مشکل ایجاد می‌شود.

گلدان‌ساز تصریح کرد: در برنامه ششم در پرداخت حقوق بازنشستگان هیئت علمی دانشگاه‌ها محدودیت‌هایی دیده شده است که در آن اعضاء هیئت علمی متضرر می‌شوند و به احتمال زیاد در سال آینده بسیاری از اساتید با سابقه و با تجربه دانشگاه‌ها درخواست بازنشستگی می‌دهند و دانشگاه‌ها با مشکل مواجه می‌شوند.

انتهای پیام/
منبع: تسنیم

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد