گوناگون

ظریف: دولت آمریکا را مسئول حفظ اموال‌مان می‌دانیم

پارسینه: ظریف اعلام کرد: ما دولت آمریکا را مسئول حفظ اموال خود می‌دانیم و اگر دست‌اندازی به اموال ما صورت بگیرد در زمان لازم ادعای خسارت می‌کنیم.

به گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در نشست خبری با وزیر امور خارجه مقدونیه، اظهار کرد: ما دولت آمریکا را مسئول حفظ اموال خود می‌دانیم و اگر دست‌اندازی به اموال ما صورت بگیرد در زمان لازم ادعای خسارت می‌کنیم.

وی افزود: تمام تلاش ما این است که مانع دسترسی آمریکا به اموال‌مان شویم.

این دیپلمات عالیرتبه کشورمان در مصاحبه مطبوعاتی مشترک با نیکولا پوپسکی، وزیر امور خارجه مقدونیه که برای اولین بار بعد از استقلال این کشور در رأس هیأتی تجاری و اقتصادی در این سطح به ایران سفر کرده است، اظهار کرد: خوشحال هستیم که امروز میزبان وزیر امور خارجه مقدونیه هستیم. برای اولین بار است که از زمان استقلال مقدونیه ما یک مهمان رسمی در این سطح در ایران داریم.

وی ادامه داد: از ابتدای استقلال جمهوری مقدونیه، ایران با این کشور رابطه سیاسی برقرار کرده است. البته در طی سال‌های گذشته به دلیل وضعیت ویژه‌ای که بابت تحریم‌ها به وجود آمده بود این روابط محدودتر شده است.

ظریف با ابراز امیدواری نسبت به این که با سفر وزیر امور خارجه مقدونیه به تهران زمینه برای روابط گسترده‌تر دو کشور آغاز شود، تصریح کرد: در طی دیروز و امروز آقای وزیر و هیأت همراهشان با تعدادی از مقامات کشورمان گفت‌وگوهای خوبی داشتند و امروز بعدازظهر نیز در اتاق بازرگانی حضور پیدا خواهند کرد و با بخش خصوصی و تجار رایزنی و گفت‌وگو خواهند داشت.

ظریف با بیان اینکه در طی این سفر ایران و مقدونیه در سه حوزه ارتباطات فرهنگی، سیاسی و اقتصادی رایزنی‌ها و گفت‌وگوهایی را داشته‌اند، تصریح کرد: در روز گذشته در دیداری که این هیأت با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی داشتند یادداشت تفاهمی بین دو کشور در حوزه ارتباطات فرهنگی و گسترش همکاری‌ها در این زمینه منعقد شد و دو کشور تصمیم بر این دارند که در زمینه گردشگری همکاری‌های نزدیک‌تری داشته باشند.

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه توافق کردیم که در حوزه سیاسی نیز گفت‌وگوهای منظم و مستمری در زمینه مسائل دوجانبه و منطقه‌ای داشته باشیم، به موقعیت ژئوپلیتیک مقدونیه اشاره و خاطرنشان کرد: مقدونیه در مسیر عبور پناهندگان سوری و عراقی قرار دارد و در منطقه بالکان قرار گرفته است و با توجه به این موقعیت در معرض خطر گسترش افراطی‌گری قرار دارد.

وی ادامه داد: این وضعیت بر ضرورت همکاری و گفت‌وگوهای سیاسی بین دو کشور در زمینه مورد اشاره می‌افزاید و ما تصمیم داریم که در این زمینه تبادل نظرهای بیشتری داشته باشیم.

وزیر امور خارجه کشورمان به اهمیت همکاری‌های ایران و مقدونیه در گسترش روابط اقتصادی با تمرکز بر بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: بخش خصوصی ایران می‌تواند برای ارائه خدمات فنی و مهندسی در پروژه‌های زیرساختی مقدونیه و حوزه‌های دیگر تجاری حضور پیدا کند و دو کشور تعاملاتشان را در این زمینه بیش از گذشته گسترش دهند.

ظریف در بخش پایانی صحبت‌های مقدماتی خود تصریح کرد: در جریان‌ این سفر بین دو کشور بحث‌ها و گفت‌وگوهای خوبی انجام شد و ما امیدواریم صفحه جدیدی در روابط دو کشور به نفع دو کشور و صلح و ثبات در دو منطقه خاورمیانه و بالکان ایجاد شود.

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد