گوناگون

عراقچی: اقدام آمریکا نمایشی و مذبوحانه بود

پارسینه: معاون سیاسی وزیر امور خارجه با بیان اینکه دولت ترامپ از ابتدا بنای دشمنی با توافق هسته‌ای را گذاشت، تاکید کرد: لازم است احزاب آسیایی و شرکت‌کنندگان در این کنفرانس به تلاش های رئیس جمهوری آمریکا برای بر هم زدن برجام توجه کنند.

سیدعباس عراقچی امروز جمعه در بیست و نهمین نشست کمیته دائمی کنفرانس بین‌المللی احزاب آسیایی ( ICAPP )با بیان این مطلب افزود:آمریکا با وجود اجرای تعهدات برجام از سوی ایران بخش‌هایی از آن را نقض کرده است.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه تصریح کرد: دولت آمریکا در بیانیه‌ای که اخیرا منتشر کرده است ، با لحنی غیردیپلماتیک خواستار همراهی اروپایی‌ها برای نابودی توافق هسته‌ای شد؛ از این رو لازم است احزاب آسیایی و شرکت‌کنندگان در این کنفرانس به این امر مهم توجه داشته باشند.

عراقچی همچنین از دبیرکل کمیته دائمی کنفرانس بین‌المللی احزاب آسیایی برای حمایت از برجام واعلام حمایت این کمیته از این توافق تشکر کرد.

معاون وزیر خارجه تاکید کرد: دولت ایران با هدف ایجاد اعتماد وارد مذاکرات برای رفع بحران ساختگی هسته‌ای شد و در جهت کاستن از بی‌اعتمادی توافقی برد ـ برد را پیش برد.

وی برجام را توافقی در چارچوب روابط دیپلماتیک و بی‌سابقه در یک دهه اخیر دانست و تاکید کرد:شاید بتوان گفت تنها نکته مثبت در دهه‌های گذشته در غرب آسیا این توافق بود.

عراقچی تاکید کرد: در طول دو سالی که از اجرای برجام می‌گذرد، ایران به تعهداتش پایبند بوده و این مساله ۹ بار توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و چهار بار توسط دبیرکل سازمان ملل مورد تایید قرار گرفت.

وی افزود: آی کپ (ICAPP) با مشارکت بیش از ۳۵۰ حزب فعال آسیایی؛ تجربیات با ارزش ۱۸ سال گذشته را با خود به همراه دارد.این نهاد با ارزش آسیایی برای رفع مشکلات در مناطق مختلف این قاره کهن کمک می کند.

وی افزود: دولت ایران به نقش مثبت و مفید ICAPP واقف است به همین دلیل نماینده وزارت خارجه در ژوییه ۲۰۱۳ به همراه نمایندگان وزرای خارجه دیگر کشورهای سیایی اقدام به امضای تفاهم نامه ای کرد که هدف آن همکاری بین دولت ها برای حمایت از فعالیت 'آی کپ' است.

عراقچی گفت:مهم ترین نقش آی کپ امکانی است که این نهاد می تواند برای انجام گفت و گو و شناخت متقابل بین ملت و رهبران سیاسی کشورهای مختلف آسیایی از طریق تشویق به گفت و گو و همکاری های سازنده بین احزاب اسیایی فراهم کند.

وی ادامه داد: همکاری احزاب آسیایی مهم و تلاش آنها برای گفت و گو و درک بهتر جوامع یکدیگر بی تردید می تواند نقش مهمی در ایجا تفاهم بین جوامع آسیایی داشته باشد و از این طریق به جامع بشری برای کنار زدن ‍‍‍‍پارادایم سنتی معطوف به قدرت و ائتلاف سازی های مخرب برای دشمن انگاری و حذف دیگران است کمک کند؛ این پاردایم سنتی که مبتنی بر بازی حاصل جمع صفر است اساسی ترین مشکلی است که طی قرن ها منشا جنگ ها و خون ریزی ها و فرسایش مستمر توان و انرژی ملت ها بوده است.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه گفت: قدرت و گروه های غیر دولتی پرخاشگر همچنان بر مبنای همین پارادایم سنتی سعی در حذف دیگران و حفظ یا کسب قدرت و اعمال سلطه بر دیگر ملت ها دارند؛ تعارضاتی که از این طریق ایجاد می شود همچنان منشا همه جنگ ها و خون ریزی در مناطق مختلف جهان است.

وی افزود: گفت و گو با اولویت شنیدن و فهمیدن که هدف اصلی آن شناخت متقابل اصلاح برداشت ها و رفع سوتفاهمات باشد یک از مهم ترین ابزارها برای برداشتن پاردایمی سنتی و ایجاد پاردایم جانشین مبتی بر مشارکت همگان و یادگیری است.

وی افزود: بی شک احزاب که بسیج کننده گروههای مختلف مردم برای مشارکت در سازمان دهی زندگی جمعی هستند می توانند نقش بسیار تعیین کننده ای در گفت و گو و یادگیری متقابل داشته باشند؛اتخاذ تدابیر اعتماد ساز بین ملت و مناطق مختلف یکی از ‍پیش شرط های ما برای عبور از پارادایم سنتی است.

وی افزود: دولت جمهوری اسلامی ایران با هدف ایجاد اعتماد وارد یک روند مذاکراتی با هدف رفع بحران ساختگی هسته ای شد و توانست از این طریق گامی بسیار مهم در جهت کاستن از بی اعتماد و گامی بسیار مهم در جهت کاستن بی اعتمادی، نیل به توافقی برد - برد بردارد.برجام که حاصل این مذاکرات فشرده نسبتا طولانی است یک دستاورد دیپلماتتیک بی سابقه و شاید تنها نقطه مثبت طی سال های اخیر در منطقه آشوب زده در منطقه غرب آسیا است.

عراقچی تصریح کرد: این توافق به بحران غیر ضروری ۱۴ ساله خاتمه داد و خطر یک تقابل نظامی دیگر در منطقه بی ثبات خاورمیانه با عارضه ای گسترده برای بسیاری دیگر مناطق را بر طرف کرد. در حالی که ما همواره طی بیش از ۲ سال گذشته به این توافق پایبند بودیم و مراتب پایبندی کامل ما تا کنون ۹ بار توسط آژانس بین المللی اتمی و ۴ بار توسط دبیر کل سازمان ملل تایید شده است.

وی ادامه داد: متاسفانه دولت جدید آمریکا از ابتدای شروع کار بنای دشمنی را با این توافق بسیار مهم را گذاشته و بخش های مهمی از آن را نقض کرده است در حالی که دیگر شرکت کننددگان در این توافق بین المللی همواره بر لزم حفظ این توافق تاکید کرده اند.

عراقچی افزود: دولت ترامپ بالحنی غیر دیپلماتیک و تهدید آمیز خواستار همراهی گروها با اقدامات او برای به نابودی کشاندن برجام شد؛ فرو پاشی این توافق به معنی ایجا بحرانی جدی در منطقه و تشدید بحران های جاری خواهد بود.لازم است احزاب سیاسی حاضر در این نشست به این امر مهم توجه داشته باشند.

وی همچنین در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوالی درباره اقدامات اخیر ترامپ و نیکی هیلی برای نمایش برخی قطعات در شورای امنیت افزود: اقدام آنها یک حرکت نمایشی بود که دولت آمریکا انجام داد.

وی تصریح کرد: درباره نمایش برخی قطعاتی که معلوم نیست از کجا آورده اند و یا اینکه آنها را به موزه برده و ناهار مهمان کردند، ما این موارد را حرکتی نمایشی و مذبوحانه و نمایش چیزی که اصلا وجود ندارد، می دانیم.

معاون وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: آمریکایی ها در گذشته تلاش زیادی کردند که پرونده ایران را دوباره به شورای امنیت ببرند و پای ایران را به شورای امنیت باز کنند که این کار آنها تاکنون با شکست مواجه شده است.

وی ادامه داد: هر چند باری که موضوع موشکی ایران یا یمن و یا حتی آشوب های داخلی ایران را مطرح کردند و خواستند در شورای امینت پیش بکشند، برعکس به انزوای بیشتر آمریکا منجر شده است.

عراقچی خاطرنشان کرد: این موضوعی است که همه رسانه های غربی و کشورهای همپیمان آمریکا به آن اذغان کرده اند. در حرکت آخری که اینها انجام داده اند، می خواستند آشوب های داخلی ایران را به صحنه ای برای محکومیت ایران در مجامع جهانی تبدیل کنند که آن جلسه شورای امنیت تبدیل به انزوای آمریکا و حمایت از ایران تبدیل شد.

وی تصریح کرد: این اقدامات، حرکت های مذبوحانه ای است که با دیدن واکنش ها کشورهای مختلف شاهد بودیم، اقدامات آنها چندان موثر نبوده و موضع دولت روسیه و برخی دیگر از کشورهای عضو شورای امنیت نیز روشن بود و حتما از این مسیر سودی نخواهند برد.
به گزارش ایرنا، بیست و نهمین نشست کمیته دائمی کنفرانس بین المللی احزاب آسیایی(ICAPP) و دومین کنفرانس ویژه 'راه ابریشم' صبح امروز -جمعه- با حضور سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه در محل سالن اجلاس سران با حضور شخصیت های سیاسی و حزبی جمهوری اسلامی ایران و کشورهای مختلف جهان آغاز به کار کرد.

این کنفرانس به میزبانی حزب موتلفه اسلامی با مشارکت صد نفر از رهبران، دبیران کل و مقامات ارشد ۴۰ حزب و سازمان سیاسی از ۲۵ کشور آسیایی و نیز مسوولان سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی آغاز به کار کرده است.

شرکت کنندگان در این رویداد بین‌المللی در نشست‌های مختلف در سه موضوع اصلی 'نقش احزاب در کاهش تنش‌ها و مواجهه با افراط‌گرایی، احزاب و توسعه پایدار شهری و نقش احزاب در توسعه سیاسی، تبادل فرهنگی و گسترش مبادلات تجاری در مسیر راه ابریشم' سخنرانی می‌ کنند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد