گوناگون

قاضی عسگر: دلایل کاهش سهمیه زایران ایرانی حج تمتع معلوم نیست

ایرنا نوشت:

حجت الاسلام و المسلمینˈ سید علی قاضی عسگرˈ چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا درباره دلایل کاهش سهیمه زایران ایرانی برای حج تمتع افزود: نمی دانیم عربستان به چه دلیلی این کار را کرده است.

وی با بیان اینکه گفته می شود عربستان به مصوبه کنفرانس اسلامی استناد کرده است، ادامه داد: این مصوبه سال های قبل هم بوده است اما بین جمهوری اسلامی و عربستان تفاهم نامه امضا می شده است و انتظار داریم با توجه به متقاضیان حج که سالهای زیادی در انتظار انجام این فریضه هستند، عربستان به توسعه این سهمیه کمک کند.

سرپرست حجاج ایرانی ، تعداد زایران اعزامی به مناسک حج تمتع امسال را حدود 75 هزار نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد 70 هزار نفر زایر هستند و مابقی را عوامل اجرایی تشکیل می دهند.

قاضی عسگر یکی از اقدامات انجام شده از سوی بعثه مقام معظم رهبری را کاهش بیش از 80 نفری کادر بعثه در مناسک حج برشمرد و اضافه کرد: این اقدام در هیات پزشکی حج هم انجام شده است و تلاش می کنیم تا با بکارگیری راهکارهای مختلف تعداد زایران را افزایش دهیم.

وی همچنین اظهارداشت: محدودیتی در برنامه های بعثه برای انجام مراسم موسم حج امسال ایجاد نشده است و مشکلی از این جهت نخواهیم داشت.

حجت الاسلام قاضی عسگر که برای شرکت در جلسه افتتاحیه نخستین کنگره پزشکی حج و زیارت حضور یافته بود، سلامت در حج را مهم دانست و گفت: اگر زایری بیمار و فرصت انجام فرایض از وی سلب شود، نمی تواند بهره لازم را ببرد چرا که هر زایر ایرانی به دلیل آمار بالای منتظرین به تشرف، نمی تواند بیش از یک بار مشرف شود.

وی تاکید کرد: باید طوری برنامه ریزی کنیم تا زایر بتواند به راحتی مشرف شود و بدون بیماری به اعمال و وظایف عبادیش برسد.

نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت ، از حج به عنوان یک فریضه بین المللی یاد کرد و ادامه داد: به علت امکان سرایت برخی از بیماریها از سوی زایران مشرف شده به عربستان، برپایی این همایش ها کمک می کند تا تمام کشورها زایرانشان را قبل ازعزیمت به سرزمین وحی کنترل کنند.

وی با بیان برخی مشکلات رفتاری در هنگام برگزاری مراسم موسم حج نظیر بی توجهی به نظافت محیط در منا، عرفات، مشاعر و حتی مکه و مدینه، تصریح کرد: این بی توجهی زیبنده جهان اسلام و مسلمانان نیست و باید متولیان شهری و زایران برای ارتقای نظافت محیط تلاش کنند.

قاضی عسگر کشورهای شرکت کننده در نخستین کنگره بین المللی پزشکی حج را بیش از 17 کشور اعلام کرد و گفت: این همکاری ها در حال گسترش است و امیدواریم در سال های بعد با حضور گسترده تر مهمانان، این همایش ها را برگزار کنیم.

نخستین کنگره بین المللی پزشکی در حج و زیارت از امروز در تالار بزرگ کشور آغاز شده و تا هفدهم شهریور ماه ادامه دارد.

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد