گوناگون

نجار: مقابله با مواد مخدر نیازمند عزم تمام دستگاه‌های اجرایی است

پارسینه: مصطفی محمد نجار در همایش مبارزه با مواد مخدر استان‌های جنوبی کشور در بندرعباس اظهار داشت: از آنجا که مواد مخدر یک پدیده شوم و پیچیده است در راستای مقابله با آن نیز باید از مبارزه‌های پیچیده بهره برد.

وزیر کشور گفت: مقابله با مواد مخدر نیازمند عزم تمام دستگاه‌های اجرایی است.

مصطفی محمد نجار در همایش مبارزه با مواد مخدر استان‌های جنوبی کشور در بندرعباس اظهار داشت: از آنجا که مواد مخدر یک پدیده شوم و پیچیده است در راستای مقابله با آن نیز باید از مبارزه‌های پیچیده بهره برد.

وزیر کشور با بیان اینکه استفاده از فناوری‌های جدید در برخورد با باندها و شبکه‌های قاچاق مواد مخدر موجب ناامنی آنان در مرزها شده، عنوان کرد: در این راستا کاروان‌های حامل مواد با به جا گذاردن خسارات و هزینه‌های انسانی، مالی و تجهیزاتی بسیار دچار آسیب‌های جدی شوند.

وی گفت: مواد مخدر با تاریخی پر فراز و نشیب و چند هزار ساله در زمره موضوعات پیچیده جامعه بشری به شمار می‌رود که با گذشت زمان نه تنها از حجم و جوانب مخرب آن کاسته نشده بلکه تولید و عرضه هدفمند مواد مخدر جدید بر پیچیدگی‌های آن افزوده است.

محمد نجار افزود: به واقع آنچه که مواد مخدر را به مسأله لاینحل جهان امروز تبدیل کرده، فراتر از ابعاد ظاهری آن متأثر از در هم تنیدگی اهداف اقتصادی با اغراض سیاسی پشت پرده‌ای است که شکل‌دهنده جریان کلی تولید و قاچاق مواد مخدر به عنوان اهرمی بر ضد دولت‌ها و ملت‌هایی خاص است.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ابراز داشت: مستندات موجود و نتیجه بررسی‌های ما نشان می‌دهد که چگونه آمریکا و متحدان غربی‌اش پس از ورود به افغانستان با راه‌انداختن جنگ مواد مخدری بر علیه ملت ایران و از طریق تغییر هدفمند جریان تولید مواد مخدر و وارد کردن مواد پیش ساز از مرزهای غربی و شرقی کشور، سعی در آلوده کردن جوانان و نوجوانان این مرز و بوم و تخریب پشتوانه‌های واقعی نظام که به فرمایش حضرت امام خمینی(ره) همین مردم هستند، دارند.

وی با اشاره به افزایش 42 برابری حجم کشت و تولید مواد مخدر افغانستان طی چند ساله اخیر تصریح کرد: از نمونه‌های بارز در ایجاد چنین توطئه‌های پشت صحنه‌ای است و در حقیقت دشمنان با وقوف به اهمیت این سرمایه بزرگ (جوانان) در کنار سایر اهرم‌های فشار و تحریم، توطئه شوم اعتیاد را بر علیه ملت ما طرح‌ریزی و آغاز کرده‌اند.

وی با بیان اینکه بر اساس گزارش اخیر دفتر کنترل مواد مخدر و جرم سازمان ملل، سطح زیر کشت خشخاش با 18 درصد رشد از 133 هزار هکتار در سال 2011 به 154 هزار هکتار در سال 2012 رسیده، افزود: با حضور بیگانگان در افغانستان، نه تنها از معضل تولید و ترانزیت مواد مخدر کاسته نشده بلکه با توجه به آمار و ارقام اعلامی مجامع رسمی جهانی همانند سازمان ملل متحد، همه ساله بر حجم کشت افزوده شده است.

محمدنجار با بیان اینکه تجارب ناشی از سال‌ها استقرار دول غربی در افغانستان به موازات وضعیت اقتصادی، معیشتی و اجتماعی آن کشور چشم‌انداز روشنی را فراروی ما و دیگر کشورها قرار نمی‌دهد، گفت: اینکه منحصراً جمهوری اسلامی ایران بخواهد یکه و تنها بار سنگین مبارزه با مواد مخدر را به دوش بکشد و حتی در برخورد با قاچاقچیان مسلح مورد انواع تهمت‌ها و اتهامات ضد حقوق بشری واقع شود و در عین حال کشورهای دیگر تنها به اقدامات شعاری و ظاهری بسنده کنند، منطقی نیست و با معیارهای انسانی و اخلاقی و حقوق بشری سازگاری ندارد.

وی ادامه داد: گرچه ما با الهام از ارزش‌های دین متعالی اسلام و برگرفته از رهنمودهای مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) مبارزه با مواد مخدر را وظیفه‌ای دینی و انسانی می‌دانیم و در این مبارزه هرگز یک قدم عقب نخواهیم گذاشت اما لازم است دیگر کشورها نیز به این مبارزه به دید یک مسئولیت مشترک بنگرند و عملاً به آن بپیوندند.

دبیرکل ستاد در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: ایجاد و گسترش فعالیت مسیر جنوبی و شدت گرفتن فعالیت شبکه‌ها و باندهای قاچاق و ترانزیت مواد مخدر در این مسیر، نشأت گرفته از خلأهایی است که به طور عمده در این حیطه با آن مواجهیم.

محمدنجار در ادامه ارتقای سطح مأموریت مرزبانی با تغییر ساختار نیروی انتظامی و تفکیک مأموریت مرزبانی از انتظامی، تقویت و توسعه منابع انسانی و هنگ‌های مرزی، بکارگیری تجهیزات فنی، اطلاعاتی و راداری، توسعه برجک‌ها، پاسگاه‌های مرزی و یگان‌های تکاوری و ایجاد مستحدثات مرزی همچون حفر 845 کیلومتر کانال، ایجاد 609 کیلومتر خاکریز، نصب 237 کیلومتر سیم خاردار، 91 کیلومتر دیوارکشی ، انسداد 37 باب دهانه و معبر عبوری، 116 کیلومتر عملیات جاده سازی مرزی را از جمله اقدامات کشورمان در مرزهای شرقی برشمرد.

وی گفت: استفاده از فناوری‌های جدید و ابزار و آلات پیشرفته در برخورد با شبکه‌ها و باندهای قاچاق مواد مخدر موجب شد تا فضا برای آنان در مرزها ناامن شده و کاروان‌های حامل مواد با به جا گذاردن خسارات و هزینه‌های انسانی، مالی و تجهیزاتی بسیار دچار آسیب‌های جدی شوند به گونه‌ای که باندهای مافیایی با تغییر رویکرد خود به استفاده از مسیر دریا روی آورده‌اند.

محمدنجار اضافه کرد: در حقیقت فلسفه اصلی حضور ما و شما عزیزان به عنوان مسوولین و رؤسای دستگاه‌های بخش مقابله در مرکز و استان‌های منطقه، بررسی وضعیت مسیر جنوبی و شناخت کمبودها و خلأهای موجود در جهت ترمیم نقایص و ضعف‌ها و تقویت خطوط کلی مبارزه از راه افزایش سطح تعامل، هماهنگی و همکاریِ میان بخشیِ دستگاه‌های مقابله‌ای است که امیدواریم با دست توانمند شما و جلب همکاری مؤثر این مردم خوب و انقلابی شاهد ناامن شدن محور فوق برای قاچاقچیان و سوداگران مرگ باشیم.

وی افزود: در حقیقت دامنه وسیع تهدیدات پیش رو در عرصه های تولید، قاچاق، ترانزیت، توزیع و سوء مصرف مواد مخدر ایجاب می‌کند تا همگی منطبق با سیاست‌های کلی مبارزه با مواد مخدر، در حرکتی جهادی، مبارزه فراگیر و قاطع بر علیه سوداگران مرگ را با توانی مضاعف به پیش ببریم.

محمدنجار گفت: انتظار این است که دست‌اندرکاران این مبارزه مقدس از فرماندهان و مأموران جان برکف انتظامی، اطلاعاتی، مرزبانی و دریابانی سپاه و ناجا تا عزیزان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیز استانداران، دادستان‌ها و قضات شریف دستگاه قضایی و همه خدمتگزاران این عرصه در ستاد و شوراهای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کشور با درک حساسیت‌های بالای موضوع، در این مبارزه مقدس با همه توان وارد شده و در حرکتی جهادی نه تنها به رهایی کشورمان از دام اعتیاد بلکه نجات جامعه بشری از این منجلاب تباهی کمک کنند.

وزیر کشور در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر کاربردی و تربیتی شدن رویکرد اردوگاه‌ها عنوان کرد: باید با حرفه‌آموزی و تربیت افراد در اردوگاه‌ها آنها را به عنوان یک فرد مفید به جامعه و آغوش خانواده بازگرداند.
منبع: خبرگزاری مهر

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد