گوناگون

زندگی در خانه های قارچی در کره ماه و مریخ+عکس

 زندگی در خانه های قارچی در کره ماه و مریخ+عکس

ناسا به دنبال راه‌حلی است که در آن به حمل آجر و چوب و مصالح به فضا نیازی نداشته باشد. اینجا است که معماری قارچی (Mycotecture) وارد می‌شود؛ روشی نوین که بنا بر اعلام ناسا، از هاگ‌ها یا اصطلاحا اسپورهای قارچ و جلبک برای ساخت‌و‌ساز استفاده می‌کند

به گزارش پارسینه، ناسا اعلام کرد در حال بررسی طرحی علمی‌تخیلی است که ممکن است زندگی نسل‌ آینده انسان‌ها را به‌کلی تغییر دهد. هم‌زمان با پیشرفت طرح‌ها و برنامه‌های ارسال انسان به مریخ در آینده، دو موضوع تغذیه و سکونت‌گاه بشر در فضا اهمیت بسیاری یافته‌اند و دانشمندان تاکنون طرح‌های بسیاری را برای مسکن و تغذیه انسان در سایر کرات و سیارات معرفی‌ کرد‌ه‌اند.

نیویورک‌پست با انتشار مطلبی در این زمینه، با اشاره به دشواری‌های ارسال مصالح ساختمانی به ماه می‌نویسد این ایده را که بخواهید مقدار زیادی بتن و فولاد به فضا بفرستید، فراموش کنید؛ چرا که چنین چیزی عملا ناممکن است.

بر اساس این گزارش، سازمان فضایی ناسا برای ساخت اقامتگاه‌های آینده در ماه و مریخ به «قارچ» به‌طور ویژه‌ای امید بسته است.

با توجه به اینکه هزینه ارسال تنها نیم کیلو مواد به ماه به حدود یک میلیون دلار می‌رسد، ناسا به دنبال راه‌حلی است که در آن به حمل آجر و چوب و مصالح به فضا نیازی نداشته باشد. اینجا است که معماری قارچی (Mycotecture) وارد می‌شود؛ روشی نوین که بنا بر اعلام ناسا، از هاگ‌ها یا اصطلاحا اسپورهای قارچ و جلبک برای ساخت‌و‌ساز استفاده می‌کند.

کریس ماورر، بنیان‌گذار شرکت معماری ردهاوس (Redhouse) که با ناسا در این پروژه همکاری می‌کند، می‌گوید: «شما نمی‌توانید تخته یا آجر به فضا ببرید. پس با چه چیزی می‌خواهید سازه بسازید؟ پاسخ این است: غبار ماه، آب و قارچ! این فرایند واقعا عجیب است.»

در همین زمینه، ناسا قصد دارد یک قالب بادی مهروموم‌شده به ماه بفرستد که در آن، هاگ‌های قارچ با جلبک و آب ترکیب و به ساختارهایی مقاوم تبدیل می‌شوند که می‌توانند شرایط سخت ماه را تحمل کنند.

این مواد مبتنی بر قارچ ویژگی‌های قابل‌توجهی دارند؛ مانند حفاظت از فضانوردان در برابر پرتوهای مضر و حتی ممانعت از برخورد ریزشهاب‌سنگ‌های خطرناک.

ماورر می‌گوید: «تابش پرتوهای زیان‌بار کیهانی مشکل اصلی هر ماموریت سرنشین‌دار فضایی است. به همین دلیل ما از دهه ۱۹۷۰ به بعد به ماه بازنگشته‌ایم.»

مریخ

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد