گوناگون

تصویب پیش نویس قانون مجازات توهین کنندگان به ادیان

پارسینه-گروه فرهنگی: نمایندگان دومای روسیه با اکثریت قاطع آرا پیش نویس قانون اعمال مجازات در حق توهین کنندگان به ادیان را تصویب کردند.

به گزارش سرویس ترجمه "شفقنا"، به نقل از شبکه خبری "اسکای نیوز عربی"، نمایندگان دومای روسیه (یکی از دو بخش پارلمان روسیه) در جلسه روز سه شنبه خود با 304 رای موافق و تنها چهار رای مخالف، پیش نویس قانونی را تصویب کردند که بر اساس آن توهین به ادیان جرم شناخته شده و برای توهین کنندگان نیز مجازات زندان در نظر گرفته می شود.

هر چند که این پیش نویس قانون باید در سومین و آخرین دور از مشورت های مجلس دومای روسیه و پس از آن نیز در شورای فدراسیون روسیه (دیگر بخش پارلمان روسیه) به رای گیری گذاشته شود، اما به احتمال زیاد در هر دو بخش جمعیت فدرال روسیه (پارلمان) تصویب شده و در نهایت با امضای "ولادیمیر پوتین"، رئیس جمهوری این کشور، اجرایی خواهد شد.

بر اساس پیش نویس این قانون، برای هر اقدام عمومی که نشان دهنده بی احترامی واضح به جامعه باشد و با هدف توهین به احساسات مذهبی سایر افراد صورت بگیرد، مجازات یک سال زندان و حداکثر جریمه نقدی 300 هزار روبل (9 هزار و 600 دلار) در نظر گرفته می شود، اما اگر این اقدام در اماکن مذهبی صورت بگیرد، مجازات آن به سه سال زندان و 500 هزار روبل جریمه نقدی افزایش خواهد یافت.

پیش نویس قانون تعیین مجازات زندان برای توهین به مذهب در روسیه در واقع پس از اجرای ترانه اعتراض آمیز گروه موسیقی "پانک پوسی رایوت" در کلیسای جامع ارتدوکس شهر "مسکو"، پایتخت این کشور پیشنهاد شد، جایی که سه زن جوان عضو این گروه در ماه فوریه سال گذشته میلادی با اجرای ترانه ای در محراب کلیسای جامع "کریس سوور"، از "مریم مقدس" خواستند "ولادیمیر پوتین" را از قدرت برکنار کند و به همین دلیل به زندان محکوم شدند.

این در حالی است که مخالفان رئیس جمهوری روسیه با تاکید بر اینکه پیش نویس قانون مجازات توهین کنندگان به ادیان از جنبش های مذهبی مورد قبول دولت این کشور به صورت ویژه حمایت کرده و مرزهای میان کلیسا و دولت را به هم می زند، "ولادیمیر پوتین" را به همدستی با کلیسای بانفوذ ارتدکس روسیه جهت پیشبرد سیاست های خود متهم می کنند، کلیسایی که به محافظه کاری در زمینه مسائل اجتماعی مشهور است.

در همین حال، "ميخائيل ماركيلوف"، از اعضای حزب حاکم "روسيه متحد" ضمن دفاع از پیش نویس قانون مجازات توهین کنندگان به ادیان، اعلام کرد که پس از اجرای ترانه اعتراض آمیز گروه موسیقی "پانک پوسی رایوت" در محراب کلیسای جامع ارتدوکس شهر "مسکو"، حمله و توهین به پیروان این مذهب و کلیساها و قبرستان های آنها افزایش یافته است.

در سوی مقابل، "ولادیمير لوكين"، دادرس حقوق بشر در روسیه ضمن انتقاد از پیش نویس قانون مجازات توهین کنندگان به ادیان به عنوان گامی دیگر از سوی دولت این کشور جهت افزایش فشارها بر جامعه مدنی، تاکید کرد که نباید قوانین را به گونه ای تصویب کرد که تنها به نفع یک گروه اجتماعی خاص باشد.


منبع:شفقنا

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد