گوناگون

قدرتمندترین لیزر جهان رونمایی شد

قدرتمندترین لیزر جهان رونمایی شد

انقلابی در فناوری لیزر: دانشمندان در رومانی موفق به ساخت قوی‌ترین لیزر جهان شدند.

به گزارش پارسینه، در یک مرکز تحقیقاتی در شهرک مگورل نزدیک به بخارست، پایتخت رومانی، دانشمندان در حال ساختن قوی‌ترین لیزر جهان هستند. این فناوری نوین، نشانه‌ای از پیشرفت‌های انقلابی در زمینه‌های مختلف از جمله سلامتی و فضاست. مرکز تحقیقاتی توسط شرکت فرانسوی "تالس" اداره می‌شود و بر روی فناوری‌هایی که قبلاً جایزه نوبل را به خود اختصاص داده بود، تمرکز دارد. دو دانشمند، ژرار مورو از فرانسه و دونا استریکلند از کانادا، جایزه نوبل فیزیک ۲۰۱۸ را برای استفاده از قدرت لیزر در ابزارهای دقیق پیشرفته در جراحی چشم و صنعت برده برنده شدند. این پروژه به عنوان بخشی از پروژه زیرساخت "الی" (ELI) اتحادیه اروپا آغاز به کار کرده است.

در طول قرن بیستم، دانشمندان به دنبال ایجاد لیزرهای قدرتمندتر بودند. با این حال، در دهه ۱۹۸۰، به بن‌بستی برخوردند زیرا نمی‌توانستند قدرت لیزر را بدون از دست دادن عواملی که پرتو را تقویت می‌کرد، افزایش دهند. این مسئله راه را برای اختراع تکنیک "تقویت پالس چیرپ" (CPA) توسط ژرار مورو و دانشجویش، استریکلند، باز کرد. این تکنیک، با بسط، تقویت و فشرده کردن مجدد پالس لیزری، کوتاه‌ترین و شدیدترین پالس‌های لیزری را تولید می‌کند.

از این پالس‌های شدید، برای تولید شتاب‌دهنده‌های ذرات فشرده‌تر و ارزان‌تر به منظور درمان سلول‌های سرطانی و تصفیه زباله‌های هسته‌ای استفاده خواهد شد. این مرکز تحقیقاتی با فناوری پیشرفته خود، قدرتی استثنایی را به دست می‌آورد که می‌تواند ذره‌ای را برای مدت بسیار کوتاهی به توان ۱۰ پتاوات برساند. همچنین، شرکت تالس این پروژه را به عنوان بزرگترین سرمایه‌گذاری در تحقیقات علمی در رومانی توصیف می‌کند.

در حالی که کشورهای دیگر نیز در تولید لیزرهای قدرتمندتر سرمایه‌گذاری می‌کنند، مرکز تحقیقاتی بخارست از پیشرفت‌های چشمگیری برخوردار است که قرن بیست و یکم را به عنوان قرن لیزر تعریف می‌کند.

 

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد