گوناگون

هر آنچه مردان کی روش لازم دارند

پارسینه: تیم ملی کشورمان توانست چند روز پیش جواز صعود مستقیم به جام جهانی 2014 را کسب کند تا شاگردان کی روش یکسال دیگر قدم در بزرگترین عرصه رقابتی فوتبال جهان بگذارند.

سه دوره حضور در مسابقات جام جهانی کوله باری از تجربه برای تیم ملی کشورمان داشته است.

بحث کارشناسی بر روی این قضیه که چرا ما خوب نتوانستیم در بزرگترین رویداد ورزشی جهان نتیجه بگریم کار زمان بری است اما در این گزارش قصد داریم ضمن نیم نگاهی به عملکرد تیم ملی در سه دوره جام جهانی شرایط مورد نیاز برای نمایش هر چه بهتر در جام جهانی 2014 را بررسی کنیم.

** نگاهی به اولین حضور ایران در مسابقات جام جهانی

تیم ملی کشورمان اولین بار در سال 1978 به جام جهانی راه پیدا کرد آن هم با سرمربی گری حشمت مهاجرانی، تیم ملی کشورمان در مرحله گروهی این جام جهانی در گروه D به همراه تیم های پرو، هلند و اسکاتلند قرار گرفت و به عنوان تیم آخر گروه حذف شد.

ایران در مصاف، هلند با نتیجه 3 بر صفر شکست خورد در مقابل اسکاتلند یک بر یک شد و در برابر پرو نیز با نتیجه 4 بر یک شکست خورد.

** دومین حضور تیم ملی به جام جهانی

تیم ملی در سال 1998 برای دومین بار به جام جهانی راه پیدا کرد.

ایران در این دوره به همراه تیم های آلمان، یوگسلاوی و آمریکا در یک گروه قرار گرفت.

ایران در این مسابقات در مقابل یوگسلاوی با یک گل مغلوب شد در برابر آمریکا با نتیجه 2 بر یک برد و در برابر آلمان نیز با 2 گل شکست خورد و از دور مسابقات نیز حذف شد.

** سومین حضور تیم ملی در جام جهانی

آخرین باری که ما در مسابقات جام جهانی حضور داشتیم سال 2006 بود. در این دوره از رقابت ها برانکو ایوانگویچ سرمربی تیم ملی بود.

ایران در این دوره از رقابت ها به همراه پرتغال، مکزیک و آنگولا در یک گروه قرار گرفت.

در این دوره از رقابت ها ما مقابل مکزیک با نتیجه 3 بر یک شکست خوردیم در برابر پرتغال با 2 گل نتیجه را واگذار کردیم.

تیم ملی کشورمان مقابل آنگولا نیز با تساوی یک بر یک متوقف شد و به عنوان تیم آخر گروه از دور رقابت ها حذف شد.

آ«چه از سه سال حضور در جام جهانی بر می آید این است که ما هیچ وقت نتوانستیم از مرحله گروهی خود صعود کنیم و البته مشکلات زیادی در این خصوص داشته ایم.

** بازی های تدارکاتی خوب مهم ترین راه حل

شاید مهم ترین راه حل برای حضور هرچه موفق تر در جام جهانی برگزاری دیدارهای تدارکاتی با تیم های قدرتمند است.

ما هر گاه با تیم های ضعیف بازی تدارکاتی داشته ایم نه تنها برداشتی از این رقابت ها نداشتیم بلکه ضعیف تر هم شده ایم. برد مقابل این تیم های ضعیف ما را مغرور می کند، در حالی که بازی در مقابل تیم های قدرتمند اگر چه به قول کفاشیان باخت نیز در پی دارد اما ما را قدرتمند می کند و از لحاظ روحی- روانی برای شرکت در جام جهانی آماده می شویم.

بازی تدارکاتی مناسب نقاط ضعف و قوت تیم ملی را به کادر فنی نشان می دهد رفع نقاط ضعف در این مدت باقی مانده انتظاری است که همه دوستداران تیم ملی از کی روش دارند.

این سرمربی تیم است که مشخص کند ما با چه تیم هایی بازی تدارکاتی برگزار کنیم.

** لیگ قوی، تیم ملی قوی می سازد

این نظر بسیاری از کارشناسانی است که معتقدند برنامه ریزی در لیگ برتر برای قدرت هر چه بیشتر تیم می الزامی است تجربه نشان داده است وقتی یک کشورمان پویا نبوده ، تیم ملی خوبی نیز نداشته ایم و بر عکس هر گاه در لیگ مان سرمایه گذاری کردیم و رقابت خوبی داشتیم تیم ملی مان نیز در رقابت هایش قدرتمند ظاهر شد.

در واقع تیم ملی اغلب گلچینی از بهترین های لیگ است و کی روش نیز باید از دل همین لیگ برتر ما استعداد های دلخواهش را کشف کند زمان برگزاری مسابقات لیگ نیز باید توسط مسئولان به منظم ترین شکل تدوین گردد که ضمن کمترین تداخل با برنامه های تیم ملی، آمادگی بازیکنان لیگ را نیز حفظ کند.

**اتحاد و همدلی عامل موفقیت تیم ملی

بدون شک اتحاد در تیم ملی فاکتوری است که برای نتیجه گرفتن شرط اصلی می باشد.

ما در همین چند بازی پایانی تیم ملی در مقدماتی جام جهانی 2014 با این اتحاد و همدلی بازیکنان توانستیم در سه دیدار 9 امتیاز کسب کنیم و به عنوان سر گروه به صورت مستقیم به رقابت های جام جهانی 2014 راه پیدا کنیم.

در سایه همین اتحاد و همدلی تیم ملی می تواند در سال آینده در حساس ترین و مهم ترین مسابقات فوتبالی جهان خوب نتیجه بگیرد.

** انتخاب بهترین و متعهد ترین مهره ها

تیم ملی باید با بهترین و متهد ترین مهره ها بسته شود. آن ها که پیراهن ملی آرزویشان نیست نمی توانند سربازان مطمئنی برای تیم ملی باشند. کی روش نیز در این مدت حضورش در ایران نشان داده تا چه اندازه به این تفکر باور دارد.

** امکانات سخت افزاری و رفاهی تیم ملی

علاوه بر برنامه ریزی ها و تلاش ها، امکانات سخت افزاری و رفاهی تیم ملی نیز از جمله مواردی است که در موفقیت بسیار تاثیر گذار است.

کمپ خوب، تمرینات مناسب، تغذیه مطلوب و فارغ از دغدغه مالی بودن نیز جزئی از آرامش روانی است که به پیشبرد اهداف در تیم ملی کمک می کند.
بازیکنان تیم ملی باید بسیار مراقب حاشیه ها باشند، کوچکترین حاشیه ای می تواند ضربه بسیار محکمی به تیم ملی بزند.

ثبات در مدیریت و کادر فنی نیز دیگر مواردی است که باید در تیم ملی مد نظر قرار بگیرد.

ما راه سختی را برای صعود به جام جهانی پيمودیم و حالا نیز راه چندان آسانی در پیش نخواهیم داشت و باید از تمام توانمان برای عملکرد هرچه بهتر در این رقابت ها استفاده کنیم.
منبع: باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد