گوناگون

طرز تهیه سس انبه با انبه تازه

طرز تهیه سس انبه با انبه تازه

سس انبه یک چاشنی خوشمزه و پرطرفدار است که در کنار انواع غذاها مانند فلافل، کباب و مرغ سرو می‌شود.

 این سس را می‌توانید به راحتی در خانه با استفاده از انبه تازه تهیه کرد. قبلا در کتاب کاله روش تهیه سس انبه ساده را مرور کرده بودیم و در ادامه طرز تهیه سس انبه با انبه تازه را برای بهره‌مندی از خواص انبه و مزه عالی آن در کنار انواع غذا بررسی می‌کنیم.

مواد لازم برای تهیه سس انبه با انبه تازه

  • انبه رسیده بزرگ ۲ عدد
  • سیر، خرد شده ۳ حبه
  • شیر نارگیل غلیظ ۱/۴ فنجان
  • سس سویا ۱ قاشق غذاخوری
  • سس فلفل قرمز ۲ قاشق غذاخوری
  • شکر قهوه‌ای ۲ قاشق غذاخوری
  • آبلیمو ۱ قاشق غذاخوری
  • فلفل چیلی خشک شده خرد شده ۱/۴ تا ۱/۲ قاشق چایخوری
  • زردچوبه ۱/۴ قاشق چایخوری

طرز تهیه سس انبه با انبه تازه

۱. گرفتن پوست انبه‌ها و له کردن‌شان

اولین مرحله از طرز تهیه سس انبه با انبه تازه این است که انبه‌ها را پوست بگیرید، هسته را خارج کرده و خرد کنید و بعد آن‌ها را در غذاساز، مخلوط‌کن یا خردکن بزرگ قرار دهید.

۲. تهیه سس انبه

سیر، شیر نارگیل، سس سویا، سس چیلی شیرین، شکر قهوه‌ای، آبلیمو، چیلی و زردچوبه را به مخلوط‌کن اضافه کنید و خوب مخلوط کنید اما حواستان باشد خیلی انبه‌ها له نشوند چون این سس باید یکدست باشد اما خیلی آب‌دار نشود. البته اگر تکه‌های انبه را در سس خود ترجیح می‌دهید، فقط به میزان پالس بزنید که از قوام سس راضی باشید. سس را برای چاشنی میل کنید. سرو کنید یا در ظرف دربسته در یخچال نگهداری کنید.

نکات تکمیلی برای تهیه سس انبه

سس‌ها یکی از چاشنی‌های خوشمزه همراه غذا هستند که می‌توانید آن‌ها را در منزل به راحتی تهیه کنید. اما تهیه سس هم درست مثل تهیه غذا، فوت‌وفن‌های خاص خودش را دارد.

دلیل استفاده از انبه تازه برای تهیه سس

از انبه‌های رسیده و شیرین برای تهیه سس استفاده کنید. انبه‌های نارس طعم ترش و گس دارند و انبه‌های خیلی رسیده ممکن است له شوند و طعم مطلوبی نداشته باشند.

اهمیت چشیدن سس بعد از تهیه

سس نهایی را قبل از سرو بچشید. بسته به میزان رسیده و شیرینی انبه، ممکن است مجبور شوید کمی شکر اضافه کنید. سس سویا بیشتری برای طعم بیشتر، چیلی بیشتر برای تند شدن، یا آبلیموی بیشتری برای اضافه کردن مقداری ترشی اضافه کنید. اما در نهایت دقت کنید که سس شما باید طعمی متعادل بین شیرین، شور، ترش و تند باشد.

نحوه استفاده از سس انبه

سس انبه را می‌توانید به عنوان چاشنی خوب برای مرینیت انواع گوشت مرغ، گوشت قرمز، ماهی یا غذاهای دریایی استفاده کنید. همچنین این سس یک دیپ خوشمزه تقریبا برای هر فینگر فودی مناسب است. ضمنا از این سس می‌توانید در کنار انواع فلافل، سنبوسه و کباب هم لذت ببرید.

نحوه نگهداری و فریز کردن سس انبه

این سس را می‌توانید یک یا دو روز قبل از سرو کردن آن درست کنید. فقط آن را در یخچال نگه دارید سس باقی‌مانده را باید در ظرف در بسته در یخچال تا یک هفته نگهداری کنید.

همچنین می‌توانید این سس را در یک ظرف کوچک درب‌دار فریز کنید. فریز کردن آن در یک سینی یخ هم کار مفیدی است. هنگامی که مکعب‌ها یخ زدند، آن را به یک کیسه زیپ بسته منتقل کنید و تا شش ماه در فریزر قرار دهید.

خواص انبه و سس آن

به طور کلی می‌توان خواص انبه را به موارد زیر که در سس انبه هم وجود دارد، خلاصه کرد:

  • منبع ویتامین‌ها و مواد معدنی: سس انبه هم مانند خود میوه، حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی ارزشمندی از جمله فیبر است.
  • بهبود طعم غذا: سس انبه به دلیل طعم شیرین و ترش خود، به عنوان یک چاشنی خوشمزه برای بسیاری از غذاها استفاده می‌شود و به بهبود طعم آن‌ها کمک می‌کند.
  • افزایش اشتها: بوی خوش و طعم دلپذیر سس انبه می‌تواند اشتها را افزایش دهد.
  • منبع انرژی: قندهای طبیعی موجود در سس انبه، یک منبع انرژی سریع و مفید هستند.

کاربردهای سس انبه

سس انبه به دلیل طعم منحصر به فرد خود، کاربردهای متنوعی دارد. از جمله:

  • چاشنی برای غذاهای مختلف: سس انبه را می‌توان به عنوان چاشنی برای غذاهایی مانند فلافل، همبرگر، مرغ سوخاری و سالاد استفاده کرد.
  • ماده اولیه برای تهیه دسر: سس انبه را می‌توان در تهیه دسرهایی مانند بستنی، کیک و ماست استفاده کرد.
  • سس سالاد: سس انبه می‌تواند به عنوان یک سس سالاد سبک و خوشمزه استفاده شود.

نکته: اگرچه انبه و سس انبه فواید زیادی دارند، اما مصرف بیش از حد آن‌ها ممکن است باعث افزایش قند خون شود. بنابراین، افراد مبتلا به دیابت باید در مصرف آن‌ها احتیاط کنند.

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نمای روز

    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار