گوناگون

ایران با نفت ۳۰ دلاری ضرر می کند؟

پارسینه: هر بشکه نفت خام ایران با احتساب هزینه تولید ۳۰ دلار به فروش می‌رسد، بنابراین در صورت کاهش قیمت نفت به مرز ۳۰ دلار دیگر فروش نفت کشور توجیه اقتصادی نخواهد داشت.

تحریریه پارسینه -آذرجزایری: هر بشکه نفت ایران به طور میانگین ۴۳ دلار در هر بشکه معامله می‌شود، این درحالی است که با احتساب هزینه تولید هر بشکه نفت کشور ۱۲.۶ دلار می‌توان اینگونه برداشت کرد که در حال حاضر نفت ایران هربشکه ۳۰ دلار فروخته می‌شود.
بنابراین با احتساب این رقم پیش بینی می‌شود در صورت اجرا نشدن فریز نفتی و موافقت نکردن اوپک با این تصمیم کاهش قیمت نفت در روزهای آتی نفت ایران باضرر وارد بازار خواهد شد.
درحالی که مسئولان نفتی کشور نسبت به افزایش صادرات نفت ایران به عنوان یکی از نقاط قوت کشور سخن به میان می آورند ادامه روند کاهشی قیمت نفت می‌تواند مشکلات عدیده ای را برای ایران دربرداشته است که از جمله این مشکلات می‌توان به بالا رفتن هزینه تولید در کنار کاهش قیمت نفت و ضرر کشور اشاره کرد.
از سویی دیگر، دولت در نظر دارد قیمت پایه نفت در بودجه سال آینده را که ۱۴ آذرماه قرار است به مجلس ارسال شود، بین ۴۰ تا ۴۵ دلار تعیین کند در حالی که در حال حاضر قیمت واقعی نفت ایران ۳۰ دلار است.
همین امر نیز در صورت تایید می‌تواند به کسری بودجه سال آینده کشور دامن زند، بنابراین با احتساب رقم ۳۰ دلار به ازای فروش هر بشکه نفت می‌توان تاکید کرد ایران با فروش ۲ میلیون و ۴۴۰ هزار بشکه در روز به درآمد روزانه ۷۴ میلیون و ۱۷۶ دلار دست یافته است.
ایران هر بشکه نفت خام چند تومان می‌فروشد؟
با احتساب رقم دلار ۳۶۹۳ تومان ایران هر بشکه نفت خام خود را در حال حاضر ۱۵۸ هزار و ۷۹۹ تومان بفروش می رساند که در صورت کسر هزینه تولید معادل ۱۲.۶ دلار در واقع خالص دریافتی ایران از فروش هر بشکه نفت خام ۱۱۲ هزار و ۲۶۷ تومان است، این درحالی است که در ازای تولید هر بشکه نفت خام، ۴۶ هزار و ۵۳۱ تومان هزینه می‌شود.
چه قیمتی برای ایران جذابیت ندارد؟
پیش بینی می شود در صورت اجرا نشدن طرح فریز نفتی قیمت نفت تا مرز ۲۰ دلار کاهش یابد که در این صورت تولید و فروش نفت برای کشور دیگر توجیه اقتصادی نخواهد داشت، این درحالی است که اخیرا قطر نیز از ایران و عراق خواسته تا تولید خود را کاهش دهند. عربستان نیز از دیگر کشورهایی است که باید تن به فریز نفتی بدهد و کاهش صادرات را مبنای کارخود قراردهد. البته این کشور از جمله اعضای اوپکی است که از کاهش قیمت نفت به شدت متضرر شده تا جایی که تا کنون ۲۵ درصد حقوق کارکنان خود را کاهش داده و درعین حال وزیر دارایی خود را پس از ۲۰ سال تغییر داده است.
چه کشورهایی بیشترین هزینه تولید را دارند؟
شرکت بین‌المللی «Rystad Energy» متخصص در تحقیقات و مشاورات انرژی، در گزارش خود اعلام کرد ۸ کشور هم‌ اکنون هر بشکه نفت را به قیمتی کمتر از هزینه تولید آن می‌فروشند.

در این گزارش آمده است، انگلیس در این بین بیشترین ضرر را از کاهش جهانی قیمت نفت می‌بیند چرا که متوسط هزینه تولید یک بشکه نفت برای این کشور ۵۲.۵ دلار تمام می‌شود و ۲۲ دلار از قیمت نفت بیشتر است.
بعد از انگلیس، به ترتیب کشورهای برزیل با هزینه ۴۹ دلار برای تولید هر بشکه، کانادا ۴۱ دلار، آمریکا و نروژ هر کدام ۶۳ دلار برای تولید یک بشکه نفت هزینه می‌کنند.
از طرفی، هزینه تولید یک بشکه نفت شل (Shale) که آمریکا آن را تولید می‌کند بین ۳۰ الی ۷۰ دلار در نوسان است.
در مرتبه بعد، نیجریه و چین قرار دارند که به ترتیب هزینه تولید یک بشکه نفت در این دو کشور ۳۱.۶۰ و ۲۹.۹۰ است و روسیه نیز نزدیک به ۱۷ دلار برای تولید هر بشکه نفت هزینه می‌کند.

در این میان، ایران و عربستان هر کدام به ترتیب با صرف هزینه ۱۲.۶ و ۹.۹ دلار برای تولید هر بشکه نفت از جمله کشورهایی هستند که هزینه تولید این ماده حیاتی از قیمت فروش آن پایین‌تر بوده است.
با کاهش قیمت جهانی نفت، شرکت‌های بین‌المللی و کشورهای تولید کننده نفت به فکر کاهش هزینه‌های سرمایه از جمله کاهش بودجه‌های حفاری و اکتشاف افتاده و برخی از پروژه‌های کم سود خود را متوقف کرده‌اند که این اقدام سرانجام منجر به کاهش تولید جهانی نفت خواهد شد.
بنابراین به نظر می‌رسد در صورت به نتیجه نرسیدن اعضای اوپک برای اجرای طرح فریز نفتی به زودی شاهد کاهش قیمت نفت تا مرز ۲۰ دلار و بسته شدن چاه های نفت ایران باشیم، چراکه دیگر فروش نفت نفعی برای کشور نخواهد داشت.

ارسال نظر

  • سبحان شاهمرادی اصولگرا

    در بهبهه مذاکرات ظریف، امریکا یک کلاه بزرگ سرشان گذاشت و آن تبانی با سعودی سر قیمت نفت بود. جالب آنجاست که اصلاحطلبان عاشق امریکا و دولت سعودی هم هستند.خخخخ

  • ناشناس

    برای ما مهم نیست چون اقتصادمون اصلا به نفت وابسته نیست!!!!!!!!

  • ناشناس

    بچسبند به در یافت سازززز و کار مالیات از طلافروش و بساز بفروش و وواردکننده و محتکران مسکن تا مردم حد اقل قدرت خریدشان برود بالا و کمی اقتصاد پکیده استخوانبندی خود را ترمیم کند !!!

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد