گوناگون

پرونده سازی واردکنندگان خودروهای لوکس برای وزارت صنعت

پارسینه: در حالی پیش از این برخی از کارشناسان از ایجاد فشارهایی بر وزارت صنعت،معدن و تجارت مبنی بر باز کردن سایت ثبت سفارش خودرو خبر داده بودند که امروز فعالان این صنعت از تلاش برای شکایت از این وزارتخانه به دلیل غیرقانونی بودن اینکار می‌گویند.

تحریریه پارسینه: در حالی پیش از این برخی از کارشناسان از ایجاد فشارهایی بر وزارت صنعت،معدن و تجارت مبنی بر باز کردن سایت ثبت سفارش خودرو خبر داده بودند که امروز فعالان این صنعت از تلاش برای شکایت از این وزارتخانه به دلیل غیرقانونی بودن اینکار خبر داده اند.

این درحالی است که مسوولان وزارت صنعت همچنان تاکید دارند ثبت سفارش واردات خودرو تا زمان تصویب طرح تصویب ساماندهی واردات خودرو در دولت باز نخواهد شد.

با اینحال براساس اظهارات رئیس انجمن واردکنندگان خودرو بسته‌شدن سایت ثبت سفارش خودرو غیرقانونی است. بنابراین خسارت واردکنندگان در بسته‌شدن سایت ثبت سفارش خودرو را به‌صورت قانونی پیگیری قضایی خواهیم کرد.

به اذعان فرهاد احتشام‌زاده، براساس ماده ۵ قانون بهبود فضای کسب‌وکار که در انتهای سال گذشته نیز تأکیداتی از سوی معاون اول رئیس جمهور در اجرایی شدن آن مطرح شد، دستگاه‌ها باید حتماً در تدوین دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌ها نظر تشکلهای تخصصی را جویا شوند. با توجه به این موضوع باید بگویم وزارت صنعت اصلاً در ممنوعیت ثبت سفارش خودرو با فعالان این حوزه مشورتی نکرده است.بنابراین اقدام وزارت صنعت در بسته شدن سایت ثبت سفارش خودجوش و بدون رعایت قوانین بوده است.

ازسویی دیگر امروز مجتبی خسروتاج رئیس سازمان توسعه تجارت تاکید کرده مشکل ثبت سفارش واردات خودرو ربطی به انتقال داده‌ها و به‌روزسانی سایت آن ندارد، افزود: از آنجا که می‌خواستیم طبق دستورالعمل جدید واردات خودرو و شفافیت واردات حرکت کنیم جلوی ثبت سفارش را گرفتیم و هر زمان آن بخشنامه در دولت تصویب شد اجازه واردات خودرو را خواهیم داد.

براساس اظهارات معاون وزیر صنعت ثبت سفارش خودرو برای خودروهای سی‌بی‌یو بسته است و مابقی مجموعه‌های مونتاژکننده می‌توانند قطعات خودرویی را وارد کنند.

این درحالی است که آمارها نشان میدهند خودروهایی وارداتی از ابتدای امسال درصد رشد قیمتی داشته اند .
دراین بین توقف ثبت سفارش خودرو از سوی وزارت صنعت،معدن و تجارت که به صورت موقت در پی افزایش بی رویه واردات و حمایت از تولید داخل صورت گرفته بهانه ای تازه به شدت واردکنندگان داده تا سود بیشتری از این بازار به جیب بزنند. در حالیکه خودروهای وارداتی همچنان پیش گرفتن عرضه نسبت به تقاضا را هدف گرفته اند و به اذعان کارشناسان نیازی به افزایش قیمت نیست.


براین اساس به گفته یک کارشناس صنعت خودرو، واردکنندگان خودرو به وزارت صنعت، معدن و تجارت برای افزایش قیمت خودروهای وارداتی فشار وارد میکنند اما این وزارتخانه باید در برابر فشارها مقاومت کند.


براساس اظهارات امرالله امینی واردات خودرو در سه ماهه نخست امسال رشد بیش از ۱۳۰ درصدی داشته، بنابراین با توجه به افزایش شدید واردات و عرضه این محصولات، قیمت خودروهای وارداتی باید کاهش یابد.با این حال شاهدیم که واردکنندگان خودرو به بهانه توقف ثبت سفارش واردات این محصولات از افزایش قیمت خودروهای وارداتی سخن می‌گویند.


به اذعان او، با توجه به رشد شدید واردات خودرو، وزارت صنعت، معدن و تجارت حسب وظیفه قانونی خود برای مدیریت واردات وارد عمل شده است اما دست‌های پنهان در واردات خودرو به دنبال سوءاستفاده از این موضوع هستند.

بنابراعتقاد عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی، فشار لابی‌های واردکننده خودرو بر وزارت صنعت، معدن و تجارت بسیار قوی است و می‌خواهند قیمت‌ها را بالا ببرند و متاسفانه این وزارتخانه نیز تاکنون عملکرد انفعالی داشته و برخوردی با لابی واردات خودرو نداشته است.


بنابراظهارات او، زمینه‌سازی واردکنندگان خودرو برای افزایش قیمت‌ها در حالی است که در دو سه سال اخیر قیمت جهانی خودرو ثابت مانده و به همین دلیل نه تنها دلیلی برای افزایش قیمت خودروهای وارداتی به ایران وجود ندارد بلکه با توجه به رشد بیش از ۱۳۰ درصدی واردات خودرو در چند ماهه نخست امسال و افزایش عرضه، قیمت این محصولات باید کاهش نیز یابد.


این در حالی است که فعالان بازار خودروهای وارداتی از ثبات در این بازار خبر داده و می‌گویند با توجه به رشد شدید واردات و در نتیجه افزایش عرضه، نه تنها افزایشی در نرخ خودروهای وارداتی نخواهیم داشت بلکه کاهش قیمت‌ها نیز محتمل خواهد بود.


با اینحال در شرایط فعلی علاوه بر اسنکه قیمت خودروهای وارداتی کاهش نیافته بلکه اختلاف بر ثبت سفارش خودرو نیز آنچنان بالا گرفته که به نظر میرسد این روزها باید شاهد ورود قوه قضایی به این موضوع باشیم. اما دراین بین بازهم به گفته کارشناسان وزارت صنعت،معدن و تجارت نباید عقب نشینی کند تا شاید قیمت این خودروها به تعادل برسد!

ارسال نظر

  • ناشناس

    دلالان سود كلاني بابت واردات به جيب ميزنند
    ممنوع بشه بهتره از خروج ارز هم جلوگيري ميشه

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد