گوناگون

جزئیات احداث ۴ پالایشگاه خارجی با مشارکت ایران

پارسینه: در حالی تحریم‌های غرب علیه صنعت نفت و گاز ایران نشانه رفته است که ایران در ساخت ۴ پالایشگاه خارجی با ظرفیت پالایش ۶۶۰ هزار بشکه نفت خام مشارکت دارد.

تحریم نفتی علیه ایران از سالها پیش آغاز شده و به ویژه کشورهای غربی از مدت ها پیش تحریم بنزینی علیه ایران را در پیش گرفتند تا شاید بتوانند سیاستهای به اعتقاد خودشان فلج کننده را علیه اقتصاد کشورمان اعمال کنند، ولی با سیاستهایی که به ویژه در بخش تولید بنزین و ساخت پالایشگاه در پیش گرفته شد، این تحریم ها ناکام ماند.

پیشرفت متخصصان داخلی در ساخت پالایشگاه به حدی بوده است که امروزه متخصصان ایرانی توانمندی ساخت پالایشگاه در خارج کشور را نیز دارند به گونه ای که هم اکنون ایران در حال احداث 4 پالایشگاه نفتی درخارج از کشور است.

پالایشگاه الفروقلوس
این پالایشگاه در سوریه و با ظرفیت پالایش روزانه 140 هزار بشکه نفت خام در مرحله آغاز احداث است. سهم ایران در احداث این پالایشگاه 26 درصد، ونزوئلا 33 درصد،سوریه 15 درصد و مابقی نیز در اختیار مالزی بود که این کشور سهام خود را واگذار کرده است.
براساس این گزارش قرار داد احداث این پالایشگاه منعقد شده و مشکل تامین خوراک مرتفع و قرار است کار احداث آغاز شود.

پالایشگاه کداح
این پالایشگاه در مالزی واقع شده است و ایران در احداث این پالایشگاه 30 درصد و مالزی نیز سهم 70 درصدی دارد.
براساس این گزارش این پالایشگاه با ظرفیت پالایشی روزانه 250 هزار بشکه در روز احداث می شود و تامین خوراک این واحد پالایشی در اختیار مالزی است.

پالایش جوهور
این پالایشگاه نیز در جنوب مالزی احداث می شود و با ظرفیت 120 هزار بشکه نفت خام و با مشارکت 30 درصدی ایران و 70 درصدی مالزی احداث می شود.
براساس این گزارش مشکل اصلی احداث این واحد پالایشی تامین خوراک است که براساس رایزنی های انجام شده ایران قرار است تامین خوراک این واحد را برعهده بگیرد.

پالایشگاه بتتن
این پالایشگاه در اندونزی و با ظرفیت 150 هزار بشکه نفت خام در روز احداث می شود. این پالایشگاه در دو فاز اجرا خواهد شد که سهم ایران در احداث آن 40 درصد و مالزی 20 درصد و اندونزی نیز سهم 40 درصدی دارد.
براساس این گزارش، مطالعات امکان سنجی اولیه و تکمیلی انجام شده است اما مشکل اصلی نیز در احداث این پالایشگاه تامین خوراک است و ایران نیز تامین خوراک این واحد پالایشی را تقبل کرده است.

منبع: تسنیم

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد