گوناگون

مسکن و اجاره بها در راه ارزانی

مسکن و اجاره بها در راه ارزانی

پارسینه: هنوز از یادها نرفته است که چگونه در عرض3 سال در زمان حیات دولت دهم بازار مسکن به هم ریخت و ...

پارسینه-گروه اقتصادی: هنوز از یادها نرفته است که چگونه در عرض3 سال در زمان حیات دولت دهم بازار مسکن به هم ریخت و حبابی شد.در آن روزها با افزایش نرخ ارز، نرخ مسکن و اجاره بها آنقدر بالا رفت که خیلی ها قید رویای خانه دار شدن را زدند و خانه های بسیاری از اجاره نشین ها نیز کوچکتر و کوچکتر شد.

حالا اما با روی کار آمدن دولت جدید به نظر می رسد آرامش نسبی به بازار مسکن بازگشته است هر چند که هنوز این بازار به ثبات کامل نرسیده است.

قبل از انتخابات رياست جمهوري پيش‌بيني‌هاي مختلفي اعم از کاهش قيمت مسکن، ثبات اين بازار، افزايش قيمت و وابستگي به نرخ ارز عنوان شد و رفته رفته پيش‌بيني‌هاي کاهش و ثبات قيمت مسکن به دنبال کاهش نرخ ارز به گونه‌اي به وقوع پيوست که در آستانه تحويل دولت، هفت درصد از حباب 20 درصدي قيمت خانه کاهش يافت.



از سوي ديگر بازار اجاره بها در هفته‌هاي اخير تغييرات قيمتي نداشته است که مي‌تواند احتمال کاهش اجاره بها را در کنار شکستن حباب قيمت‌ها در بازار مسکن، تقويت کند.

بازار اجاره بها در هفته‌هاي اخير با ثبات همراه بوده است و تغييرات چنداني نداشته است اما کارشناسان بازار مسکن پيش بيني مي‌کنند که کاهش قيمت‌ها در بازار خريد و فروش، در آينده بر بازار اجاره بها هم تاثير مي‌گذارد.

براين اساس حباب قيمت‌ها در برخي از محله‌هاي تهران که افزايش بيشتري داشتند تاحدود زيادي از بين رفته است که همين امر مي‌تواند در قراردادهاي آينده اجاره بها تاثيرگذار باشد اما در حال حاضر اين بازار واکنشي را نسبت به شکستن حباب بازار مسکن نشان نداده است و در واقع قيمت‌هاي بازار اجاره ثبات خود را حفظ کرده اند.

البته برخي از مالکان حاضر به کاهش قيمت‌ها نيستند اما بطور حتم فروش نرفتن واحدها و رکود بازار، آنها را مجبور به شکستن قيمت‌ها مي‌کند بنابراين مي‌توان به انتظار کاهش نرخ اجاره بها شد.

این در حالی است که طی چند روز پایانی ماه رمضان بسیاری از مشاوران املاک فعال در مناطق مختلف تهران گفته اند، اکثر مستاجرانی که بنا به دلایلی موفق به جابه جایی در این ماه مبارک نشده‌اند ابراز نگرانی از بابت اتمام ماه رمضان می‌کردند زیرا این دسته از مستاجران براین باور بودند که مالکان با دیدن بازگشت مستاجران به بازار اجاره به اصطلاح توقعات خود را دوباره بالا خواهند برد.

البته این نگرانی تنها از سوی متقاضیان بازار اجاره عنوان نمی‌شد؛ چراکه بنگاهداران مسکن هم چنین رویدادی را پیش‌بینی می‌کردند حتی اکنون برخی از این فعالان بازار مسکن با رفتارشان سعی دارند حق را به مالکان بدهند زیرا آنها معتقدند زمانی که بازار اجاره در یک ماه گذشته با رکود مواجه شده بود و آنها مدام مستاجران را تشویق به جابه جایی می‌کردند تا از تخفیف و نرخ منصفانه بهره‌مند شوند، اما متقاضیان جست‌وجو را به بعد از ماه رمضان موکول کردند به همین خاطر از نظر مشاوران املاک این دسته از مستاجران حق انتقاد از موجران را ندارند.
با این تفاسیر به نظر می رسد هنوز بازار مسکن به ثبات کامل نرسیده معلول شرایط لحظه ای است اما در این میان خبرهای خوش مسکنی هم به گوش می رسد.
به عنوان مثال، رئيس اتحاديه کشوري مشاوران املاک ثبات قيمت و آرامش مسکن تا شش ماه آينده را نويد داده و بسياري از مسئولان و کارشناسان نيز آينده بازار مسکن را بدون تغييرات افزايشي قيمت پيش‌بيني کرده‌اند.
البته تداخل تابستان به عنوان فصل‌جابه‌جايي‌ها با تغيير دولت و همچنين وجود ماه رمضان همگي منجر به رکود بازار مسکن شده که قلي‌خسروي در اين باره گفته: با تاييد وزيران پيشنهادي کابينه دولت يازدهم، بازار مسکن سر و سامان مي‌گيرد اما اکنون بازار دچار رکود نسبي است.

وي که پيش‌تر وعده ورود آرامش به بازار مسکن را داده بود، ادامه داده: به تدريج از حباب قيمت مسکن کاسته مي‌شود اما براي از بين رفتن 13 درصد حباب باقي‌مانده، زمان لازم است.

پيش‌بيني کاهش و ثبات قيمت‌ها تنها به اظهارت رئيس اتحاديه کشوري مشاوران املاک برنمي‌گردد چراکه نظر اکثر کارشناسان و مسئولان مسکن کشور بر ثبات قيمت‌ مسکن تا چند ماه آينده و پايان سال است.

به گفته رئيس انجمن مهندسان شهرساز کشور، ثبات در بازار مسکن نيازمند آرامش سياسي و اقتصادي در کشور است که از جمله مهمترين آن خروج نقدينگي از بازار به سمت بخش توليد است. برخي ديگر نيز بر اين باورند که بازار مسکن در انتظار تثبيت نرخ ارز است و نحوه برخورد دولت جديد و برنامه‌هايش نيز تعيين‌کننده آينده بازار مسکن خواهد بود.

البته اگر وعده مسئولان محقق و بيش از دو ميليون واحد مسکوني مسکن مهر و ويژه تا پايان سال به متقاضيان تحويل داده شود به نظر مي‌رسد بخش زيادي از تقاضاي بازار تامين شود و اين ميزان عرضه بتواند قيمت‌ خانه را حداقل در يک ثبات نسبي نگه دارد.

ارسال نظر

  • وحيد

    خدا از سر باعث و بانيش نگذره.
    !!! آخه آپارتمان 50 متري با 10 ميليون و 700 هزار تومن كدوم كارگر بدبختي ميتونه اجاره بده ...!!! مگه چقدر حقوق ميگيره ...!!!؟؟ خانه از پي ويران است......

  • سامان

    با دولت قوی وعقلانیت خیلی از کارها درست میشه انشاالله. من 34ساله ومجردم خدا برای همه جوانها درست کنه که سر وسامان بگیرند.

  • ناشناس

    کجاست ارزانی کو خانه ارزان.؟
    به قول قدیمی ها یک قرون بده آش به همین خیال باش!

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد