گوناگون

احمدی‌نژاد-۳: وابستگی بودجه به ارز را حذف می کنیم

پارسینه: رئیس جمهور گفت: دولت طرح‌هایی آماده کرده تا ارزی که در بودجه‌های سالانه می‌آید و تجار کشورمان را به خود وابسته می‌کند، حذف شود.

محمود احمدی‌نژاد در ادامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما در خصوص نقش اجرای هدفمندی یارانه‌‌ها در جلوگیری از بروز تورم افسارگسیخته اظهار داشت: تورم یک پدیده‌ ساختاری است.

وی افزود:‌در طول پنجاه سال اخیر تورم همیشه بوده و در فاصله‌های 5 سال با وجود نوسان‌ها، نرخ آن تقریباً به طور متوسط یکسان بوده است.

رئیس جمهور گفت: نرخ تورم در اول دی‌ماه سال 89، 12.8 درصد بود و این نرخ در دی‌ماه 1390 به 20.9 درصد رسید که در واقع 8.9 درصد به آن اضافه شده است.

احمدی‌نژاد افزود: در دی‌ماه تورم نقطه به نقطه با نرخ متوسط سالیانه آن یکی شد که این به معنای آن است که هرچه پتانسیل و ظرفیت تورم‌زایی بوده، در این طرح تخلیه شده است.

وی افزود: وقتی افزایش قیمت اتفاق می‌افتد نرخ تورم نقطه به نقطه جهش می‌یابد اما نرخ تورم سالانه به صورت ملایم بالا می‌رود اما در دی‌ماه 90 این دو به هم رسیدند.

رئیس جمهور بااشاره به افزایش قیمت‌های جهانی اظهار داشت: در این فاصله با افزایش قیمت‌های جهانی مواجه شدیم شما می‌دانید که وقتی قیمت‌های جهانی تغییر می‌کند تنازل به قیمت‌های داخلی هشت دهم به یک است.

احمدی‌نژاد گفت: فرض کنید که این رقم 50 درصد آن باشد اما این با آن عددی که می‌گفتند خیلی تفاوت دارد و ما هم همین 12 تا 13 درصد افزایش تورم را پیش‌بینی می‌کردیم اما می‌گفتیم که باید ساختار اقتصادی اصلاح شود.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص تفاوت حس عمومی مردم با آمار رسمی مربوط به تورم توضیح داد: سال 90 مردم این حس که تورم بالا است نداشتند و راحت بودند.

رئیس جمهور گفت: تورم بسته به این است که سال پایان را چه سالی در نظر بگیریم و چه سبدی را انتخاب کنیم؛ بالاخره اقلام ضرایبی دارند.

احمدی‌نژاد افزود: مثلاً از بین 370 قلم کالا باید معلوم شود که شما چه ضریبی را برای خودرو، لیموترش یا سیمان در سبد کالایی مردم در نظر گرفته‌اید که اینها با هم تفاوت دارند.

وی با بیان اینکه تأثیر افزایش قیمت‌ها در دهک‌ها متفاوت است، ادامه داد: مثلاً اگر قیمت نان و مرغ یا تخم‌مرغ دو برابر شود، در زندگی کسی که 300 هزار تومان درآمد دارد و اینها خوراک اصلی اوست، با زندگی کسی که این مربوط به گوشه‌ای زندگی اوست، تفاوت دارد.

رئیس جمهور تصریح کرد:‌ تورم در دهک‌ها متفاوت است و آنچه ما می‌گویم متوسط کل است و در بخش‌های مختلف سرجمع در 365 با ملاحظه وزن هر یک از بخش‌ها، یک عدد درمی‌آید.

احمدی‌نژاد با اشاره به تفاوت روش‌ها در محاسبه نرخ تورم گفت: چون ما نرخ تورم را نسبی می‌سنجیم معیار خوبی است که بدانیم در چه شرایطی کار می‌کنیم.

وی افزود: تا الان نرخ تورم 21.6 درصد است که نشان می‌دهد بالاتر رفتیم که عمده این هم به خاطر تغییر قیمت ارز است که گفتم هشت دهم به یک اثر می‌گذارد که البته هنوز به آنجا نرسیده‌ایم.

رئیس جمهور گفت: دولت در حال مهار کنترل بازار ارز است و مدیریت می‌کنیم افزایش نرخ ارز و به تبع آن اثر کالای وارداتی در اقتصاد مهار شود که خوشبختانه تاکنون موفق بوده‌ایم.

وی افزود: به هرحال اتفاقی که در بازار ارز افتاده، خودشان گفتند که دنبال تحریم فلج‌کننده و هوشمند بودنده‌اند که این جنگ روزمره و لحظه‌ای است.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه آنها خرید نفت را به شدت کاهش داده و نمی‌گذارند پول‌ها جابه‌جا شود، تصریح کرد: در چنین شرایطی تجارت خارجی کاملاً وابسته به ارز دولتی با چالش مواجه می‌شود اما این درازمدت نیست و حتی میان‌مدت هم نیست.

رئیس جمهور گفت: خوشبختانه دولت در گام اول این را مهار کرد و آنچه آنها می‌خواستند، نشد گرچه بخش وسیعی از مردم در فشار سنگین هستند اما دولت به صورت شبانه‌روزی تلاش می‌کند تا این فشارها کاهش پیدا کند.

وی با بیان اینکه تلاش دشمن برای از هم گسیختگی در سیستم اقتصادی و پولی بانکی ناکام ماند، تصریح کرد: آنها دنبال موج‌آفرینی جدید هستند اما ما هم قوی‌تر شده‌ایم و طرح‌هایی آماده کرده‌ایم که بتوانیم ارزی که در بودجه دولت می‌آید و تجار ما را به خود وابسته می‌کند حذف کنیم و این شدنی است.

رئیس جمهور تأکید کرد: ما می‌توانیم از این مرحله عبور کنیم و اجازه ندهیم که آنها از تحولات اقتصادی به عنوان اهرمی علیه ملت ما استفاده کنند.

ادامه دارد...

منبع: خبرگزاری فارس

ارسال نظر

  • هموطن

    جناب رییس جمهور محترم با سلام و ادب :
    از انبوه فرمایشات شما ، چیزی متوجه نشدیم ولی یک جمله اش را خوب متوجه شدیم و آنهم : گرچه بخش وسیعی از مردم در فشار سنگین هستند . این صداقت بیان شما در خصوص این واقعیت که عمده مردم کشور در فشار سنگین هستند . خوب سؤال اینست که آیا این جماعت بزرگوار حالا ، هزار یا دوهزار نفری که از بالا تا پایین به عنوان مدیران و گردانندگان حکومت محسوب میشوند . آیا جزو همین مردمی هستند که شما به آن اشاره فرمودید ؟ یعنی این بزرگواران هم فشار سنگین اقتصادی را در زندگیشان تحمل میکنند ؟ به عنوان عضوی از همین مردمی که اشاره فرمودید خوشحال میشویم که به این سؤال پاسخ بفرمایید . در ضمن بنده و خانواده ام جزو کسانی بودیم که در دوره 9 و10 دولت ، به جنابعالی رای دادیم .

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد