گوناگون

جزییات همسان‌سازی حقوق بازنشستگان؛ حقوق مرداد بازنشسته‌ها چقدر خواهد بود؟

جزییات همسان‌سازی حقوق بازنشستگان؛ حقوق مرداد بازنشسته‌ها چقدر خواهد بود؟

محمد مخبر سرپرست ریاست جمهوری دولت سیزدهم در آخرین روزهای کاری دولت آیین‌نامه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را ابلاغ کرد که بر اساس آن حقوق بازنشستگان با افزایش ۹۰درصدی همراه خواهد شد.

به گزارش پارسینه؛ همسان‌سازی حقوق بازنشستگان یکی از وعده‌های دولت سیزدهم بود که پس از کش و قوس‌های فراوان در دل برنامه هفتم توسعه به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.

درحالی که مجلس منابع مالی همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را مبهم اعلام کرده بود، دولت با افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده منابع مالی مورد نیاز را از این طریق تامین کرد.

با گذشت بیش از 5ماه از سال هنوز همسان‌سازی حقوق بازنشستگان اجرایی نشده و تنها 3میلیون تومان همزمان با حقوق خرداد به عنوان مبلغ علی الحساب برای بازنشستگان واریز شده است.

با وجود اینکه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در برنامه هفتم توسعه به تصویب رسید، اما پیش از این و در برنامه ششم توسعه هم ماده قانونی برای این موضوع در نظر گرفته شده بود.

بر اساس ماده ۳۰ برنامه ششم توسعه، حقوق بازنشستگان در هر طبقه/ گروه شغلی یا درجه/ رتبه مصوب و نظایر آن فارغ از سال بازنشستگی آنان متناسب با سنوات خدمت از ۹۰ درصد میانگین حقوق مشمول کسور بازنشستگی شاغلان ۳۰ سال خدمت هم‌تراز مشترک همان صندوق کمتر نباشد. این افزایش حقوق باید به صورت جداگانه در فیش حقوقی بازنشستگان درج شود.

براساس اعلام رسمی سازمان برنامه و بودجه در روزهای پایانی دولت سیزدهم، «در برنامه هفتم این موضوع دیده شده که همسان‌سازی طی سه سال اجرا شود؛ به طوری که در سال اول اجرای (۱۴۰۳) برنامه ۴۰ درصد و در دو سال بعد (۱۴۰۴ و ۱۴۰۵) هر سال ۳۰ درصد انجام شود.»

با وجود اینکه آیین‌نامه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان به صورت رسمی ابلاغ شده و تمامی بندها و ماده‌های قانونی آن در برنامه هفتم توسعه به تصویب رسیده‌، اما همچنان این موضوع از سوی دولت معطل ماند و اجرای آن به دولت چهاردهم سپرده شد.

یکی از نقدهای جدی که بر تعلل دولت سیزدهم در اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان شده این است که چرا ماده قانونی برنامه ششم در رابطه با این موضوع نا دیده گرفته شده و همچنین بسیاری از فعالان و کارشناسان حوزه بازنشستگی معتقدند که چرا دولت برای اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از فرمول  ۴۰-۳۰-۳۰ استفاده کرده و با وجود تعیین تکلیف شرایط هنوز هیچ اقدامی برای این موضوع صورت نگرفته است.

منبع: اکونگار

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نمای روز

    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار