گوناگون

آخرین امیدهای بایدن نسبت به مهار بحران منطقه

 آخرین امیدهای بایدن نسبت به مهار بحران منطقه

رئیس‌جمهور ایالات متحده ابراز امیدواری کرد که ایران در پاسخ به ترور رهبر حماس در تهران توسط اسرائیل، خویشتنداری نشان دهد.

به گزارش پارسینه به نقل از اکوایران، در گرماگرم نگرانی‌ها از گسترش جنگ غزه به یک درگیری بزرگ در خاورمیانه، رئیس‌جمهور ایالات متحده ابراز امیدواری کرد که علی‌رغم تهدید به انتقام از ترور رهبر حماس در تهران، ایران از خود خویشتن‌داری نشان دهد.

به نوشته رویترز، تنش‌های منطقه‌ای پس از ترور اسماعیل هنیه، رهبر ارشد حماس  که یک روز پس از حمله اسرائیل به بیروت که منجر به کشته‌شدن فواد شکر، فرمانده ارشد نظامی حزب الله لبنان شد، افزایش یافته است. ایران و حماس اسرائیل را مسئول ترور هنیه دانسته و به همراه حزب‌الله، وعده انتقام داده‌اند. اسرائیل مسئولیت ترور را تأیید یا تکذیب نکرده است.

روز شنبه، بایدن در پاسخ به پرسشی از سوی خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا ایران خویشتن‌داری خواهد کرد یا خیر، گفت: «امیدوارم که اینطور باشد. نمی‌دانم».

روز جمعه، پنتاگون با هدف تقویت دفاع در خاورمیانه در پاسخ به تهدیدات دشمنان اسرائیل اعلام کرد که جنگنده‌ها و ناوهای جنگی بیشتری را به منطقه اعزام خواهد کرد.

ترور هنیه یکی از چندین ترور چهره‌های ارشد حماس در آستانه ماه یازدهم جنگ غزه بود و نگرانی‌ها مبنی بر تبدیل‌شدن درگیری غزه به جنگی گسترده‌تر در خاورمیانه را افزایش داد. سه روز پس از ترور هنیه که چهره دیپلماسی بین‌المللی حماس بود، این گروه اعلام کرد که «فرآیند مشورت گسترده» برای انتخاب رهبر جدید را آغاز کرده است.

آمریکا و شرکای بین‌المللیش از جمله فرانسه، بریتانیا، ایتالیا و مصر تماس‌های دیپلماتیک خود را برای جلوگیری از تشدید تنش‌های منطقه‌ای را ادامه دادند. ایالات متحده از شهروندان خود که قصد ترک لبنان را دارند، خواست تا فوراً برنامه‌ریزی کرده و دولت بریتانیا نیز به اتباع خود توصیه کرد که «هم‌اکنون این کشور را ترک کنند». کانادا با بیان اینکه درگیری مسلحانه منطقه‌ای امنیت را به خطر انداخته، به شهروندان خود هشدار داد از هرگونه سفر به سرزمین‌های اشغالی خودداری کنند.

منابع مصری خبر دادند که یک هیئت بلندپایه اسرائیلی برای از سر گیری مذاکرات آتش‌بس غزه، در روز شنبه به قاهره سفر کرد. رسانه‌های اسرائیلی گفتند مقامات اسرائیلی ساعاتی بعد به سرزمین‌های اشغالی بازگشتند. به نظر می‌رسد پس از آخرین حوادث در لبنان و ایران، احتمال موفقیت مذاکرات اندک باشد. اسرائیل نگفته که آیا در ترور هنیه دست داشته است یا خیر. اما نتانیاهو در اوایل این هفته گفت که اسرائیل اخیراً ضربات کوبنده‌ای به نیروهای مقاومت از جمله حماس و حزب‌الله وارد کرده است.

 

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نمای روز

    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار