گوناگون

ترسناک ترین و مخرب ترین سونامی های جهان ؛ از آتش فشان تا مگا سونامی

ترسناک ترین و مخرب ترین سونامی های جهان ؛ از آتش فشان تا مگا سونامی

سونامی یکی از بزرگ ترین و قوی ترین بلایای طبیعی است که برای بشر شناخته شده است.

آذین گودرزی_ به گزارش پارسینه به نقل از history defined، سونامی در تاریخ زندگی بشر همواره وجود داشته است اما اولین رویداد ثبت شده در سال ۲۰۰۰ قبل از میلاد در سواحل سوریه روی داده است. از آن زمان، سونامی در سراسر جهان ثبت شده است، اما اغلب در سواحل اقیانوس آرام، دریای مدیترانه، رخ می دهد.  

 

سونامی دقیقا چیست؟ 

سونامی یک نیروی ترسناک طبیعت است. در اصل، این یک موج غول پیکر یا مجموعه ای از امواج است که از اقیانوس یا دریا می آید. در بیشتر موارد، سونامی، نتیجه تلاطم عظیم زیر آب ناشی از زلزله یا آتشفشان است. 

 

سونامی ها به دلیل بزرگی و سرعت حرکت شان بسیار مخرب هستند. یک موج سونامی می تواند بیش از ۱۰۰۰ فوت ارتفاع و ۱۲ مایل عرض داشته باشد و با رسیدن به خشکی با سرعت ۵۰۰ مایل در ساعت حرکت کند.

 به دلیل بزرگی و سرعت زیاد این امواج، سونامی ها می‌توانند خسارات زیادی را در امتداد ساحل و جاری شدن سیل تا یک مایل در داخل زمین ایجاد کنند. با این حال، همه چیز به اندازه و سرعت موج بستگی دارد، زیرا بیشتر سونامی ها بلندتر از ۳۰ یا ۴۰ فوت نیستند.

 

10 مورد از بزرگترین و مخرب ترین سونامی های تاریخ

بیایید به بزرگترین و مخرب ترین سونامی های تمام دوران نگاهی داشته باشیم.

 

نخستین مورد از این لیست سونامی در سوماترای اندونزی در سال ۲۰۰۴ است. زلزله و سونامی سال ۲۰۰۴ در شهر سوماترا واقع در اندونزی اغلب بدترین سونامی تمام دوران در نظر گرفته می شود.

این ویرانی ها در ۲۶ دسامبر، درست یک روز پس از کریسمس، زمانی که زمین لرزه ای به بزرگی ۹.۱ ریشتر در سواحل سوماترا در اقیانوس آرام رخ داد، آغاز شد. 

سونامی حاصل از این زمین لرزه امواجی به ارتفاع بیش از ۱۶۰ فوت ایجاد کرد که بیش از سه مایل از خشکی را درنوردید.

اگرچه سونامی سوماترا بزرگترین موج سونامی تاکنون نبوده است، اما تا کنون مخرب ترین موج آن بوده است. این حادثه جان ۲۳۰۰۰۰ نفر را گرفت، ۲۲۵۰۰۰ نفر دیگر را مجروح کرد و بیش از ۱۰ میلیارد دلار خسارت وارد کرد. 

 

در رتبه دوم سونامی بزرگ سندای ژاپن در سال ۲۰۰۱۱ هست. این فاجعه به چند دلیل در رتبه دوم لیست ما قرار دارد: 

این سونامی یکی از پرهزینه‌ترین و مخرب‌ترین سونامی‌های تاریخ بود و تلفات قابل توجهی داشت.

این سونامی منجر به بدترین فاجعه هسته ای از زمان چرنوبیل شد.

 

این سونامی توسط یک زمین لرزه زیر آب به بزرگی ۹ ریشتر ایجاد شد که منجر به امواجی با ارتفاع بیش از ۱۳۰ فوت شد که با سرعت ۵۰۰ مایل در ساعت حرکت می کردند. نتیجه نابودی کل شهرها بود.

این سونامی جان ۱۸۰۰۰ نفر را گرفت، نیم میلیون نفر را بی خانمان کرد و بیش از ۲۳۵ میلیارد دلار خسارت وارد کرد. 

علاوه بر این، نزدیکی آن به چندین نیروگاه هسته‌ای در امتداد سواحل ژاپن تقریباً منجر به یک رویداد هسته‌ای فاجعه‌بار شد. 

Lituya_Bay_overview (1)

سومین مورد سونامی در آلاسکا در سال ۱۹۵۸ بود. از نظر اندازه، سونامی خلیج لیتویا تا کنون بزرگترین مگاسونامی ثبت شده در تاریخ است. این سونامی توسط یک زلزله قدرتمند ۷.۸ ریشتری ایجاد شد که منجر به ریختن بیش از ۹۰ میلیون تن سنگ و زباله به خلیج لیتویا شد. 

بزرگترین موج سونامی در تاریخ ایجاد شد که ارتفاع آن ۱۷۲۰ فوت است. با این حال، از آنجایی که سونامی فقط ۵ نفر را کشت و خسارات جزئی به بار آورد، زیاد مورد توجه نگرفته است. 

چهارمین سونامی مربوط به لیسبون پرتغال در سال ۱۷۵۵ است. سونامی توسط یک سری زمین لرزه های ۸ ریشتری ایجاد شد.

این زمین‌لرزه‌ها، سه موج سونامی مجزا ایجاد کرد که شهرهای بندری مختلف پرتغال را درنوردید، اما هیچ‌کدام به اندازه‌ لیسبون مخرب نبود. 

موجی که به لیسبون برخورد کرد حدود ۱۰۰ فوت ارتفاع داشت و یکی از وسیع‌ترین موج‌های ثبت شده در تاریخ است ؛زیرا صدها مایل در امتداد ساحل را تحت تأثیر قرار داد. تنها در لیسبون، تعداد کشته شدگان ۶۰۰۰۰ نفر بود و ویرانی غیرقابل تصور بود.

پنجمین سونامی در کراکاتو اندونزی در سال ۱۸۸۳ اتفاق افتاد. 

 برخلاف سایر سونامی های موجود در این لیست، سونامی کراکاتو به دلیل فوران آتشفشانی اتفاق افتاد. 

صرف نظر از علت، این سونامی بسیار مخرب بود زیرا تخمین زده می‌شود که ۴۰ هزار کشته و ۳۰ هزار زخمی برجای گذاشته است. همچنین بیش از ۱۲۰ فوت ارتفاع داشت و خشن ترین سونامی آتشفشانی تاریخ به شمار می رود.

Krakatoa_eruption_lithograph-1208x1536 (1)

 

ششمین سونامی، در دریای انشونادا در سال ۱۴۹۸ روی داد که شهرهای ساحلی کی، ساگامی، ایزو، سوروگو و میکاوا را تحت تاثیر قرار داد.

اگرچه بزرگی دقیق زمین لرزه ای که باعث سونامی شد به طور کامل مشخص نیست، اکثر کارشناسان آن را ۸.۳ ریشتر می دانند. 

ما همچنین نمی دانیم که بلندی یا عرض موج سونامی حاصل چقدر بوده است. اما آنچه می دانیم این است که بیش از ۳۰۰۰۰ نفر را کشت و هزاران نفر دیگر را مجروح و بی خانمان کرد.

 با توجه به روند سونامی های مخرب ژاپنی، بیایید به شماره هفت در لیست خود نگاه کنیم، سونامی نانکایدو در سال ۱۷۰۷ روی داد. 

می دانیم که موج سونامی نزدیک به ۱۰۰ فوت ارتفاع داشت و یک زمین لرزه ۸.۴ ریشتری رخ داد که بیش از ۳۰۰۰۰ نفر جان باختند، تعداد مشابهی از ساختمان ها ویران شدند.

 

هشتمین مورد، در آمریکای جنوبی در سواحل شیلی رخ داد. در سال ۱۹۶۰، بزرگترین زمین لرزه ثبت شده، یک زمین لرزه ۹.۵ ریشتری، در جنوب شیلی رخ داد و به اندازه کافی قوی بود که تأثیری جهانی داشته باشد. 

در حالی که این زمین لرزه خسارات زیادی به بار آورد، موج سونامی را نیز در برخی مناطق به ارتفاع ۸۰ فوت ایجاد کرد. این موج جان ۱۴۰ نفر را گرفت و بیش از ۲ میلیون شیلیایی را بی خانمان کرد.

در نهمین مورد زمین لرزه و سونامی در مسینای ایتالیا، در سال ۱۹۰۸ روی داد و یکی از بدترین بلایای دوگانه در تاریخ مدرن بود.

 همه چیز از زمانی شروع شد که زمین لرزه ای به بزرگی ۷.۵ ریشتر در مسینا رخ داد که در نتیجه امواج سونامی تا ارتفاع ۴۰ فوتی به وجود آمد. 

از آنجایی که زلزله و سونامی در ساعات اولیه صبح اتفاق افتاد، اکثر مردم همچنان در خواب بودند.

در نتیجه، بیش از ۸۰۰۰۰ نفر در این فاجعه مضاعف جان باختند و صدها هزار نفر مجبور به نقل مکان شدند.

دهمین مورد، فوران آتشفشانی کوه سنت هلن در واشنگتن که یکی از تکان دهنده ترین و ترسناک ترین بلایای طبیعی بود که در ۵۰ سال گذشته ایالات متحده را تحت تأثیر قرار داد. همچنین منجر به یکی از منحصربه فردترین و بزرگترین سونامی های ثبت شده است. 

هنگامی که کوه سنت هلن در ۱۸ مه ۱۹۸۰ فوران کرد، یک تکه بزرگ از آتشفشان به دریاچه نزدیک شد. این منجر به یک موج سونامی به ارتفاع بیش از ۸۰۰ فوت شد که به سمت کوه مارگارت برخورد کرد. اگرچه هیچ کس در این سونامی کشته نشد، اما این یکی از بلندترین سونامی های تاریخ است

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار