گوناگون

هواپیمایی که در تهران سقوط کرد، چه بود؟

پارسینه: ساعت ۹:۴۵ روز یکشنبه ۱۹ مرداد ۹۳ هواپیمای ایران ۱۴۰ دقایقی پس از پرواز از فرودگاه مهرآباد به سمت طبس، سقوط کرد.

ساعت ۹:۴۵ روز یکشنبه ۱۹ مرداد ۹۳ هواپیمای ایران ۱۴۰ دقایقی پس از پرواز از فرودگاه مهرآباد به سمت طبس، سقوط کرد.


هسا ایران-۱۴۰ یا ایران-۱۴۰ یک هواپیمای کوتاه برد با دو موتر توربوپراپ است که بر پایه هواپیمای آنتونوف آن-۱۴۰ و تحت لیسانس شرکت هسا مونتاژ شده است.

ایران-۱۴۰ قادر به حمل ۵۲ مسافر، فرود در فرودگاههای خاکی و همچنین ۳۰۰۰ کیلومتر پرواز بدون سوختگیری است. این هواپیما می‌تواند برای حمل مسافر، بار و یا هر دو پیکربندی شود.

در سال ۱۹۹۶ شرکت هواپیماسازی آنتونوف قراردادی را با شرکت هواپیماسازی هسا ایران امضا کرد که به موجب آن اجازه‌نامه تولید این هواپیما در ایران و در استان اصفهان تحت نام ایران-۱۴۰ فراز صادر شد.

بعضی قطعات الکترونیکی مدل ساخت ایران، گونه ارتقا یافته‌تری نسبت به مدل اکراینی است. یکی از اهداف ایران از تولید این هواپیما، ایفای نقش گشت‌زنی دریایی بوده که تا پیش از این بعهده هواپیماهای پی-۳ اوریون بوده است.

در سال ۱۳۸۷ ایران تولید هواپیما ایران-۱۴۰ را با تولید ۱۲ فروند در سال آغاز کرد. ایران با ارتقاء تواناییهای آن، از مدل غیرنظامی یک مدل جهت گشتزنی دریایی ایجاد کرد.

گفته شده نمونه تولید شده توسط هسا نسبت به مدل اکراینی، از لحاظ موتور و تجهیزات پیشرفته‌تر است. امروزه از این هواپیما برای مقاصد نظامی و غیرنظامی در ایران و سایر کشورها استفاده می‌شود.
منبع: خبرآنلاین

ارسال نظر

  • ایمان

    این هواپیما در اصل آنتونوف 140 است که بیش از 90 درصد آن در اوکراین تولید می شود و کمتر از 10 درصد آن تولید و مونتاژ ایران است.و تا کنون حدود 10 فروند در ایران مونتاژ شده که حداقل 3 فروند آن سقوط کرده اند. این چه سماجتیه که ما حتما در ایران هواپیمای مسافربری مونتاژ کرده و جان مسافران را به خطر بیندازیم؟! بعد اسم هواپیما را عوض کرده بگوییم ایران 140 و کلی هم افتخار کنیم. مسوولین باید جوابگو باشند. هرچند که در این مواقع هیچ کس زیر بار مسوولیت نمی رود ومی گویند همه چیز عالی است و خطاکار و مقصر اصلی خلبان است.

  • آرش

    در صورت امکان خوانندگان یا مسوولان جواب این سؤال را بدهند: اگر خانواده و زن و بچه ها و نوه های مسوولین عالی رتبه ی نظام یا نماینده های مجلس در این فاجعه کشته شده بودند، یا جزو 20000 تلفات تصادفات رانندگی بودند، الان چه اتفاقی می افتاد؟! آیا باز هم آب از آب تکان نمی خورد؟

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد