گوناگون

۶۰ بیمار در ۶۰ دقیقه ویزیت می‌شوند

پارسینه: طبق قانون هر پزشک عمومی باید در طول یک ساعت 8 بیمار و پزشک متخصص باید در طول یک ساعت 6 بیمار ببیند که این موضوع متاسفانه رعایت نمی‌شود و برخی از پزشکان ساعتی 60 بیمار می بینند.

همه می‌دانیم که اولین خط درمان، ویزیت پزشک است که مقدمه بهبود بیماری فرد محسوب می شود و اگر به خوبی و با دقت انجام شود، می‌توان امیدوار به بهبودی زودتر بیمار بود، به طوری که بسیاری از کارشناسان ویزیت دقیق و معاینه اولیه پزشک از بیمار را به نوعی ۴۰ الی ۵۰ درصد درمان می دانند.

در طی معاینه یا همان ویزیت، پزشک با دقت به سخنان بیمار درباره بیماری‌اش گوش می‌دهد و شرح حال بیمار را می‌گیرد. متخصصان معتقدند درصد زیادی از تشخیص بیماری در همین گرفتن شرح حال بیماری از بیمار صورت می‌گیرد، همان تشخیصی که در حال حاضر به خاطر کمبود وقت معاینه، بیشتر به کمک تجهیزات تشخیصی در حال انجام است.

با ویزیت دقیق و باحوصله، علاوه بر اینکه می‌توان زودتر به تشخیص دقیق بیماری رسید، می‌توان تا حدود زیادی بار روانی حاصل از بیماری را از دوش بیمار برداشت و او را به آرامش رساند. پزشکی که با دقت به سخنان بیمار خود گوش می‌‎دهد و تا حدودی هم با وی در رنج حاصل از بیماری اش همدردی می‌کند، می‌تواند درمان بیماری را تسریع ببخشد.

این موضوع، هم، در کتاب‌های اخلاق پزشکی تصریح شده است، هم در اخلاق حکما و اطبای قدیم مشاهده می‌کنیم، به طوری که گرفتن شرح حال از بیمار، از اصول اصلی درمان‌های بوعلی سینا، حکیم بزرگ بود و امروزه در کشورهای غربی نیز گرفتن شرح حال مناسب از بیماران به عنوان ۹۰ درصد از درمان ها محسوب می شود.

اما متأسفانه مشاهده می‌کنیم که در برخی بیمارستان‌های دولتی پزشکان به ویزیت های یک دقیقه ای بیماران بسنده می‌کنند و معلوم نیست که این ویزیت‌ها چقدر می‌توانند در جهت بهبودی بیماران کمک‌کننده باشد. از این که بگذریم موضوع بعدی که در این ویزیت‌های یک دقیقه‌ای مطرح می‌شود این است که معمولاً پزشکانی که تن به این کار می‌دهند به خاطر مراجعات بالای بیماران، حوصله جواگویی به پرسش‌های بیماران را ندارند و سوالات بسیاری از بیماران یا بدون پاسخ می ماند یا با برخورد سرد و خشن پزشک مواجه می شود.

با توجه به افزایش ۲۰ درصدی مراجعات بیماران به بیمارستان های دولتی باید گفت که این بیمارستان‌ها که بیشترین پزشکان یک دقیقه ای را دارا هستند باید در این زمینه فکری بکنند چرا که در بیمارستانی مانند بیمارستان صدر که مراجعه کننده بالایی دارد مشاهده شده است که طی ۳ ساعت ۲۵۰ بیمار ویزیت شده است و این یک فاجعه است.

کم نیستند پرونده‌های زیادی که به علت کافی نبودن زمان معاینه‌ها و کمبود وقت، بیمار از پزشک شکایت کرده است.

طبق قانون هر پزشک عمومی باید در طول یک ساعت ۸ بیمار و پزشک متخصص باید در طول یک ساعت ۶ بیمار ببیند که این موضوع متاسفانه رعایت نمی‌شود و برخی از پزشکان ساعتی ۶۰ بیمار می بینند.

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد