گوناگون

قطع مستمری ۱۳هزار معلول و مددجوی بهزیستی

مستمری حدود ۱۳هزار مددجوی بهزیستی که حدود ۶۰ درصد آن‌ها را معلولان تشکیل می‌دهند، قطع شده است.

به گزارش پارسینه به نقل از عصر ایران، یک فعال حقوق معلولان از قطع مستمری ۱۳ هزار معلول و مددجوی بهزیستی خبر داد.
 
 بهروز مروتی (فعال حقوق معلولان) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، از قطع مستمری ۱۳ هزار معلول و مددجوی بهزیستی خبر داد و گفت: در اقدامی غیرمنتظره و نگران‌کننده، مستمری حدود ۱۳هزار مددجوی سازمان بهزیستی که حدود ۶۰ درصد آن‌ها را معلولان تشکیل می‌دهند، قطع شده است. دیوان محاسبات اواخر اردیبهشت ماه قول داده بود که از خردادماه این افراد به چرخه‌ی حمایتی برمی‌گردند که به تازگی متوجه شدیم سازمان هدفمندی قصد به چرخه اضافه کردن این تعداد را ندارد. 
وی گفت: این بحران که در پی واگذاری مسئولیت پرداخت مستمری‌ها از ابتدای سال به سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها بر اساس بند ۲ تبصره ۸ قانون بودجه ۱۴۰۳ ایجاد شده، زندگی هزاران خانواده را با چالش جدی روبرو کرده است. 
مروتی ادامه داد: با وجود برگزاری جلسه مسئولان ارشد سازمان برنامه و بودجه، دیوان محاسبات، سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها و بهزیستی برای حل این مشکل، همچنان ۱۳ هزار نفر از مددجویان بدون اطلاع از قطع مستمری خود، با بحران معیشتی مواجه شده‌اند. این موضوع نه تنها معیشت این خانوارها را به خطر انداخته، بلکه موجب ایجاد اضطراب و نگرانی عمیقی در میان تمامی مددجویان و خانواده‌هایشان شده است. 
 
فعال حقوق معلولان در مورد عواقب این کار گفت: تصمیمی شتابزده و بدون برنامه‌ریزی دقیق گرفته‌اند که تبعات آن بسیار جدی و گسترده است. از جمله این تبعات می‌توان به بحران معیشتی شدید اشاره کرد. قطع مستمری برای خانواده‌هایی که به این مبلغ اندک برای تأمین نیازهای اولیه خود وابسته هستند، می‌تواند عواقب تلخی برای آنها داشته باشد. 
 
وی افزایش آسیب‌های اجتماعی را از تبعاتِ دیگر این قبیل تصمیمات دانست و گفت: با تشدید مشکلات اقتصادی این خانوارها، احتمال افزایش آسیب‌های اجتماعی مانند افزایش آمار کودکان کار، افزایش نرخ طلاق و افزایش جرم و جنایت بالا می‌رود. 
 
مروتی گفت: این وضعیت دسترسی این افراد به خدمات بهداشتی، درمانی و آموزشی با مشکل مواجه کرده و در نتیجه کیفیت زندگی آن‌ها به شدت کاهش خواهد یافت. 
 
این فعال حوزه معلولان بیان کرد: قطع مستمری چندین هزار نفر، اعتماد عمومی به نهادهای مسئول را کاهش داده و باعث ایجاد نارضایتی خواهد شد. 
مروتی تأکید کرد: در شرایط بغرنج کنونی، در حالی که انتظار می‌رود مسئولان بیشتر به فکر رفع مشکل معیشتی محرومان و مستضعفان باشند و با پرداخت مطالبات معوق معلولان و مددجویان، از تشدید بحران معیشتی جلوگیری کنند، سازمان هدفمندسازی با چراغ سبز برنامه و بودجه، با قطع مستمری ۱۳هزار نفر و خانوار تحت سرپرستی‌شان، نان شب حدود ۲۰ الی۳۰ هزار نفر را بدون دلیل و توضیحی به ناگاه آجر می‌کند و به کسی هم پاسخگو نیست!

 

ارسال نظر

  • ب

    خدایا خودت صدای بی صدایان باش بنده هات واگذار نکن حق حقوق قانونی معلولان بدرستی دستشون نمیرسونند خدا جونم شکرت هبچ کس خودت نمی‌شود صدای بی صدایان باشید خدا جونم ❤️سرانه پرداختی برای خانواده‌های یک نفره در ماه یک میلیون تومان، دو نفره یک میلیون و ۴۲۰ هزار تومان، ۳ نفره دو میلیون تومان، ۴ نفره دو میلیون و ۹۵۰ هزار تومان و ۵ به بالا ۳ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان برای سال ۱۴۰۳ در نظر گرفته شده است.

    با سلام در کشور ژاپن ببینید چقدر ارزش قائل هستن معلولان آفریده خدا واقعا عجیب است ما معلولان بدون خونه اجاره نشین اندک ماهانه پول دکتر دارو درمان ماهانه و هزاران مشکلات معیشتی روزمره زندگی معلولان صدای بی صدایان باشید راه خدا پیش بگیرید مسعلولان حق حقوق قانونی معلولان بدرستی دستشون برسونید خدا ببینند و نطارگری است همیشه
    اولین بار نیست که مددجویان بهزیستی برای تامین هزینه‌های درمان و دریافت مستمری خود با مشکل مواجه می‌شوند. وقتی در سال ۱۴۰۲ دولت تصمیم گرفت بودجه سازمان بهزیستی برای پرداخت مستمری را حذف و آن را به سازمان هدفمندی یارانه‌ها بدهد تا از این به بعد زیر نظر این سازمان مستمری‌ها پرداخت شود، چند تن از مدیران این سازمان اعتراض کردند اما خیلی زود صدای این اعتراض‌ها خاموش شد.

    حالا همین مدیران مدعی‌اند به دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌های مناسب برای پرداخت مستمری مددجویان بهزیستی از سوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها نتوانسته‌اند تبصره ۸ قانون بودجه ۱۴۰۲ را اجرایی کنند. اما گویا زیرساخت‌های مورد نظر مسئولان دولت فراهم شده و همانطور که در قانون بودجه آمده، قرار است از امسال مستمری مددجویان بهزیستی از طریق سازمان هدفمندی یارانه‌ها پرداخت شود.
    اما حالا که دو ماه از آغاز سال می‌گذرد، این مستمری با تاخیر در اختیار مددجویان قرار گرفته است. این در حالی است که بسیاری از این افراد برای تامین لوازم بهداشتی مورد نیاز خود، پرداخت هزینه درمان و همچنین پرداخت هزینه‌های دارویی به این مستمری اندک نیاز دارند.

    این در حالی است که سرانه پرداختی برای خانواده‌های یک نفره در ماه یک میلیون تومان، دو نفره یک میلیون و ۴۲۰ هزار تومان، ۳ نفره دو میلیون تومان، ۴ نفره دو میلیون و ۹۵۰ هزار تومان و ۵ نفره به بالا ۳ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان برای سال ۱۴۰۳ در نظر گرفته شده است. مبلغی که با توجه به میزان تورم موجود در جامعه به خصوص برای افرادی که توانایی کار کردن ندارند، بسیار ناچیز است.

  • ب

    🔴سازمان هدفمندسازی مستمری معلولان و مددجویان را قطع کرده یا بهزیستی؟!

    💢هدفمندی در جوابیه‌ای که درباره قطع مستمری معلولان و مددجویان داده اعتراف کرده که قطع مستمری کار خودش بوده اما این موضوع را انداخته گردن بهزیستی تا مددجویان به جان بهزیستی بیافتند تا با این نیرنگ بتواند از زیربار مسئولیت قطع مستمری شانه خالی کند!

    ⚠️این دو پاراگراف را با دقت و تامل بخوانید؛

    👤علیرضا انجلاسی معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بهزیستی کشور؛ «مطابق پرداختی تیر ماه، آمار مددجویان تقدیم سازمان هدفمندی شد ولی تخصیص صادره از سوی سازمان برنامه و بودجه تکافوی پرداخت مستمری را نمی‌کرد. بر همین اساس تعداد مستمری بگیران بر اساس تخصیص صادره از سوی سازمان برنامه و بودجه و نقدینگی سازمان هدفمندی تنظیم و اعلام شد».

    👤طیبه حسینی سخنگوی سازمان هدفمندسازی هم گفته؛ حذف مستمری معلولان توسط بهزیستی صورت گرفته است نه سازمان هدفمندی. سازمان هدفمندی فقط تا مقدار بودجه مصوب امکان پرداخت دارد و بیشتر از آن نمی‌توانیم پرداخت کنیم.

    🔻معنی دیگر حرف حسینی این است که مستمری مددجویان بیشتر از مقدار بودجه تخصیصی بوده و نمی‌توانستیم به تعدادی از مددجویان مستمری پرداخت کنیم، پس به بهزیستی گفتیم لیستی بده که به اندازه بودجه باشد!

    🔻کل ماجرا این بوده؛ بهزیستی لیست مددجویان را بدون کم و کاست به هدفمندی برای پرداخت مستمری ارسال کرده و هدفمندی لیست را برگردانده و گفته مستمری مددجویان بیشتر از بودجه مصوب است، یک لیست بفرستید که به اندازه بودجه باشد. بهزیستی هم از روی ناچاری مجبور شده لیست جدید را برمبنای بودجه‌ای که اعلام کردند، تهیه و ارسال کند.

    🔻این‌که سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، مستمری‌ها را قطع و به گردن بهزیستی انداخته، بیانگر وقاحت و پررویی مسئولان این سازمان است که زبان از توصیفش قاصر می‌باشد!

    🔻اما وقیح‌تر از سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، سازمان برنامه و بودجه‌ است که در این وضعیت بغرنج اقتصادی از اختصاص مستمری به معلولان و مددجویانی که چشم‌شان به همین مستمری است، دریغ می‌کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نمای روز

    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    داغ

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار