گوناگون

عربستان به دنبال نسل کشی در یمن

پارسینه: «کاترین شکدام» مدیر موسسه مطالعاتی شفقنا در لندن ضمن غیرقانونی خواندن دخالت نظامی عربستان در یمن عنوان کرد: عزم سیاسی برای مقابله با ریاض که در حال نسل کشی در یمن است، وجود ندارد.

«کاترین شکدام» روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا بیان داشت: به نظر من فاجعه ای که در یمن رخ می دهد، این است که عربستان این جنگ را «بازگشت حاکمیت سیاسی» می خواند. این در حالی است که ریاض تلاش می کند تا امپراتوری وهابیتش را گسترش داده و تا مردم و عقایدشان را از بین ببرد.

وی افزود: آن چیزی که امروز در یمن رخ می دهد، نسل کشی است و قدرت های خارجی نیز تلاش می کنند تا صدای مردم یمن علیه حاکم مستبدشان را خفه کنند.

این فعال مدنی بیان داشت: هر زمان که مردم علیه حاکمان مستبد قیام کرده اند، قدرت های خارجی آنها را محکوم و معارض دمکراسی خوانده اند که هیچ مشروعیتی ندارند. شکدام با بیان اینکه «حوثی ها چهره جنبش مقاومت مردم علیه حکومت طاغوت هستند» ، افزود: جنگ یمن جنگ میان شیعه و سنی نیست بلکه جنگ مردم علیه سرکوب گری و حکومت طاغوت است.

وی بیان داشت: 'مردم یمن تلاش می کنند تا از هویت ملی، مذهبی و فرهنگی شان دفاع کرده و به دنیا نشان دهند که این آنها هستند که فارغ از خاستگاه دیگران، برای آینده کشورشان تصمیم خواهند گرفت.'

مدیر موسسه مطالعاتی شفقنا تصریح کرد: «مردم یمن می خواهند که مستقل باشند. آنها می خواهند که عربستان سعودی و طاغوت را از کشورشان بیرون سازند.»

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص جنایت های رژیم عربستان در یمن گفت: عربستان مرتکب جنایت های جنگی فراوانی شده است. اگر به مارس سال ۲۰۱۶ نگاه کنید دست کم نیمی از مردم یمن هدف بمباران قرار گرفته و از سوی رژیم آل سعود محاصره شده اند. آنها در این مدت از گرسنگی رنج برده و به هیچ خدمات درمانی دسترسی ندارند.

شکدام بیان داشت: رفت و آمد های عادی مردم یمن به بهانه مقابله با آنچه معرضین دولتی خوانده می شود، هدف جنگنده های سعودی قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه «دو میلیون کودک یمنی از گرسنگی رنج می برند» افزود: این نسل کشی و جنگ علیه انسانیت است.

این فعال مدنی گفت: بسیاری از مردم یمن به دلیل فقدان دسترسی به دارو و مواد بهداشتی، جانشان را از دست داده اند. گویا عربستان بر این باور است که مردم یمن ارزش مداوا و دریافت خدمات درمانی را ندارند.

وی افزود: این در حالی است که سازمان ملل متحد نیز به رغم جنایت های عربستان، از این کشور حمایت می کند. شکدام تصریح کرد: این جنگ کاملا غیر قانونی و نامشروع است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا امکان شکایت از دولت عربستان به دیوان بین المللی کیفری وجود دارد یا نه، گفت: عزم سیاسی کافی برای چنین کاری وجود ندارد.

مدیر موسسه مطالعاتی شفقنا افزود: من تصور نمی کنم که سازمان ملل متحد بتواند عربستان را به دلیل جنایت های جنگی اش، به فهرست سیاه اضافه کند.

وی بیان داشت: عربستان به حدی قدرتمند شده که می تواند از نفوذش در میان سیاستمداران استفاده کند. این فعال مدنی ادامه داد: زمانی که عربستان به ریاست یکی از مجموعه های شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد منصوب می شود، عدالت بی معنا می شود.

شکدام گفت: هرچند من خیلی دوست دارم که شاهد ارجاع رهبران آل سعود به دیوان بین المللی کیفری باشم اما بعید می دانم چنین اتفاقی بیفتد.

این فعال مدنی گفت: این یک فاجعه است که قدرت های غربی تصور می کنند که پاسخ همه سووالات را در اختیار دارند در حالی که آنها خودشان ظالم هستند. وی علت حمایت دولت های غربی از عربستان را «منافع اقتصادی» دانست و گفت: آنها فقط می خواهند از فروش اسلحه به استبدادگران، درآمد کسب کنند. زمانی که انگلیس و فرانسه دم از دمکراسی می زنند اما از رژیم آل سعود و آل خلیفه در بحرین حمایت می کنند، چطور می توان آن را جدی گرفت؟.

شکدام گفت: آنها می خواهند تا کشورهای زیادی را تحریک کرده، و از طریق تفرقه افکنی کسب درآمد کنند.

وی افزود: 'در دنیای غرب، دمکراسی، اخلاق و عقلانیت وجود ندارد. آنها خدا را از زندگی مردم حذف کرده و دین داری را جرم جا زده اند؛ به طوریکه خداپرستان همه متهم هستند. آنها جنایت بزرگی انجام داده اند. '

این فعال مدنی در ادامه به نقش ارزشمند جمهوری اسلامی ایران در خاورمیانه پرداخت و گفت: مدتهاست که جنگ یمن، جنگ نیابتی میان ایران و عربستان خوانده می شود ، در حالی که این قضیه واقعیت ندارد. اگر ایران از حوثی ها حمایت می کند، این یک حمایت ایدئولوژیک است. ایران از حق مردم یمن در استرداد دمکراسی، مقابله با طاغوت و جنگ برای آزادی دفاع کرده است.

شکدام در عین حال ادامه داد: یمن سوریه نیست و ایران در این کشور دخالت نظامی و یا اقتصادی ندارد. اگر چنین بود، قطعا حوثی ها از خیلی وقت پیش سعودی ها را شکست داده بودند؛ همانطور که ارتش سوریه توانست با کمک ایران علیه داعش مقاومت کرده و پیشروی کند.
منبع: خبرگزاری ایرنا

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد