گوناگون

۳ دلیلی که مردم فرانسه به مکرون رای دادند

پارسینه: مردم فرانسه در مهمترین انتخابات تاریخ این کشور با عبرت از پدیده ترامپ در آمریکا و برگزیت در بریتانیا و با درک شرایط فرانسه و اتحادیه، رئیس جمهور میانه رو را به کاخ الیزه فرستادند.

به گزارش نامه، کاخ الیزه در انتظار ورود جوان ترین رئیس جمهور طول تاریخ این کشور است، امانوئل مکرون، شگفتی ساز جنجالی ترین انتخابات ریاست جمهوری فرانسه شد تا خطر روی کار آمدن یک رئیس جمهور افراطی از بیخ گوش اروپا رد شود.

مکرون میانه رو ۳۹ ساله که توانست در مهم ترین و جنجالی ترین رقابت های انتخاباتی ریاست جمهوری فرانسه شگفتی ساز شود، پس از پیروزی در جمع هوادارنش گفت: «اروپا و جهان انتظار دارند که ما از آزادی دفاع کنیم و مظلومان را مورد حمایت قرار دهیم. جهان در انتظار دنیایی انسانی تر، امیدوارتر و امن تر است، جهانی با رشد اقتصادی بهتر، عادلانه تر و پاک تر.»

امانوئل مکرون، که با حزب نوپایش پا به عرصه انتخابات ریاست جمهوری فرانسه گذاشته بود، توانست در چند ماه اخیر نگاه های زیادی را متوجه خود کند و پس از پیروزی در دور نخست انتخابات حمایت های جدی تری را کسب کند، حمایت هایی از سوی فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه تا رهبران اروپایی و اتحادیه. مکرون در حالی توانست با پسوند میانه رویی در این انتخابات پیروز شود که رقیب تندرواش نتوانست بیشتر از ۳۵ درصد از آرا را در اختیار بگیرد.

اما مردم فرانسه چرا به امانوئل مکرون رای دادند؟ سوالی که پاسخ آن را می توان در بررسی وعده های انتخاباتی مکرون، شرایط حال حاضر فرانسه و اروپا و حوادث اخیر جهان جستجو کرد.

نخستین دلیل این است که مردم فرانسه نتوانستند پس از دو تجربه ترامپ در آمریکا و برگزیت در بریتانیا به مارین لوپن و احزاب سنتی فرانسه اعتماد کنند، لوپن از ابتدای راه اندازی کمپین تبلیغاتی اش سازِ خروج از اتحادیه اروپا و فرگزیت را کوک کرده بود؛ لوپن مواضع سرسختانه ای در قبال مهاجران اتخاذ کرده بود و تا اندازه زیادی یادآور پدیده ترامپ در آمریکا و بهت برگزیت در بریتانیا بود.

جایی که مردم آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری آبان ماه گذشته میان هیلاری کلینتون وزیر خارجه اسبق و دونالد ترامپ، بیزینس من پولدار، تصمیم گرفتند ادامه راه باراک اوباما را پایان دهند و کسی را انتخاب کنند که وعده ساختن دیوار و اخراج مهاجران را مطرح می کرد و پس از ریاست جمهوری با اتحاذ تصمیماتی غیرقانونی در آمریکا و خارج از این کشور جنجال ساز شد. برگزیت نیز نمونه دیگری برای عبرت گرفتن مردم فرانسه بود، جایی که در میان بهت و ناباوری نتیجه رفراندوم خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا مثبت بود و این کشور مقدمات خروج از این بلوک را اکنون سپری می کند.

مردم فرانسه بی شک دریافتند عدم حضور در انتخابات می تواند بهت و ناباوری همانند برگزیت برای آنها به همراه داشته باشد از سوی دیگر انتخاب رئیس جمهوری با شعارهای افراطی می تواند بیش از گذشته این کشور را نه در مسیر ثبات و آرامش بلکه وارد مرحله بحرانی تری کند.

دومین دلیل این است که مکرون میانه رو توانست با چهره جدیدی که از فرانسه و آینده این کشور به مردم نشان دهد، اعتماد آنها را برای تغییر به خود جلب کند، رئیس جمهور جوان که توانست بالاتر از همه نامزدهای احزاب سنتی فرانسه قرار بگیرد در حالی تا یک هفته دیگر وارد کاخ الیزه می شود و کار خود را رسما آغاز می کند که به دلایل متعددی شگفتی ساز و پدیده این انتخابات لقب گرفته است.

مکرون در عرصه اقتصاد، سیاست سوسیال-لیبرال مبتنی بر تجارت و بازار آزاد، کاهش مالیات شرکت‌های بزرگ، کاهش هزینه‌های عمومی و پزشکی، توسعه انرژی‌های تجدید‌پذیر و حمایت از شرکت‌های نوین دیجیتال را دنبال می کند. وی پس از پیروزی در جمع حامیانش گفت: اروپا و جهان انتظار دارند که ما از آزادی دفاع کنیم و مظلومان را مورد حمایت قرار دهیم. جهان در انتظار دنیایی انسانی تر، امیدوارتر و امن تر است، جهانی با رشد اقتصادی بهتر، عادلانه تر و پاک تر.»

مکرون از سیاست درهای باز در قبال مهاجرین و پناهندگان همانند آنچه آنگلا مرکل در آلمان پی گرفته حمایت می‌کند. مکرون از دخالت نظامی در سوریه حمایت و از سوی دیگر معتقد به گفت وگو با بشار اسد برای کناره گیری وی از قدرت است.

دلیل سوم را می توان شرایط متفاوت و بحرانی اروپا و فرانسه در عرصه های مختلف خواند که مهمترین آن وضعیت اقتصادی و مبارزه با تروریسم است، نرخ بیکاری در فرانسه به پایین ترین حد خود در چند سال اخیر رسیده است و چالش اقتصاد یکی از مهمترین بخش های تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری فرانسه را به خوداختصاص داده بود، جایی که مکرون حمایت از شرکت های بزرگ و ممانعت از پرداخت مالیات از سوی آنها و از سوی دیگر کاهش خدمات پزشکی را دنبال می کرد.

تروریسم نیز چالش اصلی و مهم چند سال اخیر اروپا به شمار می رود تا جایی که تاکنون ده ها حمله تروریستی پایتخت های اروپایی از جمله پاریس و دیگر شهرهای فرانسه را هدف قرار داده است. از این رو مردم فرانسه به دنبال انتخاب رئیس جمهوری بودند که ضمن در پیش گرفتن سیاست درهای باز به روی مهاجران، در مبارزه با تروریسم همراه و همگام با جامعه بین المللی حرکت کند و امنیت فرانسه را بیش از گذشته تامین کند.

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد