گوناگون

سه هفته بدون تماس؛ جو بایدن «نتانیاهو» را تحویل نمی‌گیرد

سه هفته بدون تماس؛ جو بایدن «نتانیاهو» را تحویل نمی‌گیرد

پارسینه: در حالی بیشتر از سه هفته از آغاز ریاست جمهوری جو بایدن می گذرد که او هنوز با نخست وزیر اسرائیل گفتگوی تلفنی نداشته؛ مسئله ای که انتقادهایی را به همراه داشته است.

سه هفته بدون تماس؛ جو بایدن نتانیاهو را تحویل نمی‌گیرد
به گزارش «پارسینه»، جو بایدن نخستین رئیس جمهور آمریکا در چهل سال گذشته است که تماس با رهبران اسرائیل را در اولویت‌های کاری خود قرار نداده و این امر نشان دهنده روابط پرتنش طرفین طی چهار سال آینده است.

به نوشته « فری بیکن » بایدن تا کنون با چندین تن از رهبران جهان از جمله ولادیمری پوتین و شی جین پینگ، روسای جمهور روسیه و چین، تلفنی گفتگو کرده است، اما ۲۳ روز پس از در اختیار گرفتن قدرت هنوز هیچ تماسی با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل نداشته است. بررسی گزارش‌های خبری نشان می‌دهد که دست کم از زمان رونالد ریگان به این سو، تمام روسای جمهور در هفته نخست ورود به کاخ سفید با رهبران مهمترین متحد خود در خاورمیانه تماس گرفته اند و احتمالا بایدن نخستین رئیس جمهور آمریکاست که به این مسئله بی اعتنا بوده است.

این بی اعتنایی با گلایه نمایندگان کمیته‌های سیاست خارجی کنگره همراه بوده و «جن ساکی»، سخنگوی کاخ سفید، را هم در مقابل پرسش‌های دشواری قرار داده است. او روز جمعه هم در پاسخ به یک خبرنگار از این که اسرائیل و عربستان سعودی را متحدان آمریکا بخواند ، طفره رفت.

رونالد ریگان در سال ۱۹۸۱ نه تنها بالافاصله با رهبران اسرائیل تماس گرفت، بلکه وزیر خارجه خود، هنری کسینجر، را روانه تل آویو کرد تا اعتماد رهبران این رژیم را جلب کند. جرج بوش پدر ۵ روز پس از ورود به کاخ سفید و بیل کلینتون ۳ روز بعد از آغاز ریاست جمهوری با متحد خود تماس گرفتند.

این تماس برای جرج بوش پسر یک هفته پس از شروع کار رخ داد، اما باراک اوباما که از سوی جمهوری خواهان به عنوان یک رئیس جمهور ضداسرائیلی شناخته می‌شد، در همان روز نخست ورود به کاخ سفید با تل آویو تماس گرفته بود. دونالد ترامپ هم روز ۲۲ ژانویه ۲۰۱۷، یعنی دو روز پس از آغاز ریاست جمهوری، نه تنها با نتانیاهو گفتگوی تلفنی کرد بلکه در یک اقدام بی سابقه او را به واشنگتن دعوت کرد.

تماس روسای جمهور پیشین آمریکا با اسرائیل در نخستین روز‌های آغاز به کار در واقع ارسال پیامی بوده است مبنی بر تداوم حمایت واشنگتن از این رژیم. بایدن نه تنها از این رویه پیروی نکرده، بلکه شماری از منتقدان اسرائیل، از جمله «ماهر بیتار» را که در جوانی برای تحریم اسرائیل تلاش می‌کرد، به کار گمارده است. بیتار عضو ارشد شورای عالی امنیت ملی است و رابرت مالی، دیگر منتقد رژیم اسرائیل هم نماینده ویژه وزارت خارجه در امور ایران است.
منبع: پارسینه

ارسال نظر

  • سبحان شاهمرادی اصولگرا

    عاقل فریب این حیله گران آمریکایی را هرگز نمیخورد
    جوبایدن به قول خودش
    یک نصرانی صهیونی نیست و منافع اسرائيل را همیشه در سیاست هایش
    اتخاذ میکند!

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد