گوناگون

بورهای چشم آبی متمدن در مقابل کله سیاه‌های غیرمتمدن خاورمیانه

بورهای چشم آبی متمدن در مقابل کله سیاه‌های غیرمتمدن خاورمیانه

پارسینه: با شروع جنگ، بسیاری از خبرگزاری‌های غربی دیدگاه‌های نژادپرستانه‌ای را منتشر کردند که با انتقاد‌های شدیدی همراه بوده است.

به گزارش «پارسینه» به نقل از «میدل ایست آی»، از روز پنجشنبه شهر‌های سراسر اوکراین مورد حمله ماشین جنگی روسیه قرار گرفته‌اند، غیرنظامیان از جنگ فرار می‌کنند و صد‌ها اوکراینی کشته اند. در این میان خبرنگارانی از سراسر جهان به این کشور اروپای شرقی وارد شده و رسانه‌ها بی وقفه اخبار جنگ را پوشش می‌دهند، اما با شروع جنگ، بسیاری از خبرگزاری‌های غربی دیدگاه‌های نژادپرستانه‌ای را منتشر کردند که با انتقاد‌های شدیدی همراه بوده است.

دانیل هنان، سیاستمدار محافظه کار سابق و خبرنگار روزنامه انگلیسی تلگراف، نوشت: «آن‌ها خیلی شبیه ما به نظر می‌رسند. این چیزی است که آن (جنگ و آوارگی) را بسیار تکان دهنده می‌کند.»

او اضافه کرد: «اوکراین یک کشور اروپایی است. مردم آن نتفلیکس تماشا می‌کنند و حساب‌های اینستاگرامی دارند، در انتخابات آزاد رأی می‌دهند و روزنامه‌های بدون سانسور می‌خوانند. جنگ دیگر چیزی نیست که برای مردم فقیر و دورافتاده پیش بیاید. ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد.»

روز جمعه خبرنگار ارشد «سی بی اس»، چارلی دی آگاتا، که از کیف گزارش می‌داد گفت که «با تمام احترام، اینجا مثل عراق یا افغانستان نیست که چند دهه شاهد درگیری بوده اند. اینجا یک شهر نسبتا متمدن، نسبتا اروپایی- مجبورم کلمات را با دقت انتخاب کنم البته- است که انتظار چنین چیزی را نداری.»

این اظهارات با واکنش‌های تندی در شبکه‌های اجتماعی همراه شد تا جایی که دی آگاتا مجبور به عذرخواهی شد، اما اظهارات نژادپرستانه خبرنگاران غربی باز هم ادامه یافت.

کلی کوبیلا، خبرنگار «ان بی سی نیوز» هنگام پخش زنده گفت «این پناهندگان از سوریه نیستد، آن‌ها پناهجویانی از اوکراینند... آن‌ها مسیحی، سفیدپوست و بسیار شبیه ما هستند.»

تحلیلگر شبکه «بی اف ام تی وی» فرانسه روز جمعه اظهار داشت: «ما درباره سوری‌هایی که از بمباران رژیم سوریه که مورد حمایت پوتین است صحبت نمی‌کنیم. درباره اروپایی‌های حرف می‌زنیم که با خودرو‌هایی که شبیه مال ماست فرار می‌کنند تا جانشان را نجات دهند.»

مفسر دیگر این شبکه هم گفت: «ما در قرن بیست و یکم، در شهری اروپایی هستیم و موشک‌های کروز را می‌بینیم که شلیک می‌شوند. انگار که اینجا عراق یا افغانستان است، می‌توانید تصور کنید؟»

یک جامعه شناس فرانسوی به این نکته اشاره می‌کند که چگونه اوکراینی‌های فراری به عنوان «پناهجو» معرفی می‌شوند در حالی که افغانستانی‌های فراری از کشورشان «مهاجر» خطاب می‌شدند.

ژان لوئی بورلان، عضو مجلس ملی فرانسه، نشان می‌دهد که کیفیت آوارگان برایش مهم است، وقتی که پناهجویان اوکراینی «با کیفیت و روشن فکر» می‌خواند.

خبرنگار دیگری در گفتگو با «الجزیره» مشاهداتش را این گونه بیان می‌کند: «چیزی که جالب توجه است این است که... فقط به آن‌ها نگاه کنید، به طرز لباس پوشیدنشان، آن‌ها افرادی مرفه و از طبقه متوسطند.»
بورهای چشم آبی متمدن در مقابل کله سیاه‌های غیرمتمدن خاورمیانه

او ادامه داد: «آن‌ها به وضوح پناهندگانی نیستند که سعی می‌کنند از مناطقی در خاورمیانه که هنوز در شرایط جنگی هستند دور شوند. این‌ها افرادی نیستند که سعی می‌کنند از مناطقی در شمال آفریقا دور شوند. آن‌ها شبیه هر خانواده اروپایی هستند که شما در همسایگی آن‌ها زندگی می‌کنید.»

روز یکشنبه الجزیره اذعان کرد که یکی از مجریان آن‌ها «مقایسه ناعادلانه‌ای بین اوکراینی‌های فراری از جنگ و پناهندگان از منطقه خاورمیانه انجام داده است» و بابت این موضوع عذرخواهی کرد.

روز شنبه، دیوید ساکوارلیدزه، معاون سابق دادستان کل اوکراین، در گفتگو با «بی بی سی» گفت که تماشای سفیدپوستان در حال فرار برای او سخت‌تر است.

او گفت: «این برای من بسیار احساسی است، زیرا می‌بینم که مردم اروپایی با چشمان آبی و مو‌های بلوند کشته می‌شوند.»

مجری پاسخ داد: «من احساس شما را درک می‌کنم و البته به آن احترام می‌گذارم.»

در همین حال، در تلویزیون «آی تی وی» بریتانیا، خبرنگار مستقر در لهستان گفت: «این یک کشور جهان سومی در حال توسعه نیست. اینجا اروپاست.»

کاربران شبکه‌های اجتماعی همچنین از اهریمن سازی جنبش فلسطینی بایکوت، سلب سرمایه و تحریم که علیه محصولات اسرائیلی اعمال می‌شود انتقاد کردند و یادآور شدند که غربی‌ها تاکتیک‌های مشابهی را در مورد روسیه اعمال کرده اند.

روسیه به شدت توسط قدرت‌های غربی تحریم شده و از چندین رویداد ورزشی محروم شده است.
منبع: پارسینه

ارسال نظر

  • علی

    ضرب المثل سوئدی : کله سیاها ، مغزشونم سیاس .

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد