گوناگون

مکرون چگونه پاول دوروف را جذب فرانسه و سپس بازداشت کرد؟

مکرون چگونه پاول دوروف را جذب فرانسه و سپس بازداشت کرد؟

امانوئل مکرون یکی از طرفداران پیام رسان تلگرام و مدیر عامل آن بود و حضور او در عرصه فناوری فرانسه را تسهیل کرد، اما اینها مانع از بازداشت پاول دوروف نشد.

تحریریه پارسینه- حامد کشاورز شاهباز: پاول دوروف، مدیرعامل تلگرام، در سفرهای مکرر خود به فرانسه و رفت و آمد بین هتل‌کاخ‌های پاریس و جنوب آفتابی کشور، عادت کرده بود که با نخبگان تجاری و سیاسی فرانسه دیدار داشته باشد.

اما ماه گذشته، دوروف 39 ساله پس از خروج از جت شخصی اش در فرودگاه پاریس-لو بورژه مورد استقبال خصمانه قرار گرفت. این میلیاردر روسی الاصل که اکنون شهروند فرانسوی-اماراتی است، در فرودگاه دستگیر شد و بعداً به اتهام مشارکت در فعالیت های مجرمانه در برنامه پیام رسان تلگرام که از قاچاق مواد مخدر گرفته تا انتشار مطالب سوء استفاده جنسی از کودکان را شامل می شود، تحت تحقیقات رسمی قرار گرفت.

دوروف که در کانال تلگرامی خود و همچنین پاسپورت فرانسوی اش از نام «دو روف» استفاده می کند، روز پنج‌شنبه نوشت از اینکه به خاطر «استفاده غیرقانونی دیگران از تلگرام» هدف گرفته شد، شگفت‌زده شده است.

بازداشت او جنجال دیپلماتیک و بحثی جهانی را در مورد آزادی بیان در مقابل امنیت آنلاین به راه انداخته است. اما چرا دوروف در فرانسه احساس راحت می کرد و به نگرانی‌ها در مورد تلگرام بی تفاوت بود؟

او در کانال تلگرام خود اذعان کرد که یک خط تماس ویژه برای مقابله با تهدیدات تروریستی بین مقامات فرانسوی و تلگرام ایجاد شده بود، و اضافه کرد: «مقامات فرانسه راه های زیادی برای تماس با من و درخواست کمک داشتند. به عنوان یک شهروند فرانسوی، من به طور مکرر مهمان کنسولگری فرانسه در دوبی بودم.»

دوروف تا پیش از اینکه بازداشت شود، به گرمی از سوی مقامات فرانسه استقبال می شد، به ویژه پس از سال 2017 که دولت نوپای امانوئل ماکرون مشتاق تبلیغ فرانسه به عنوان مقصدی برای کارآفرینی و سرمایه گذاری در فناوری بود.

به گفته یک منبع آگاه، رئیس جمهور فرانسه یک سال پس از پیروزی با دوروف در کاخ الیزه ملاقات کرد. در سال 2021 ذیل یک وضعیت ویژه افتخاری به او گذرنامه فرانسوی اعطا شد تا به مجموعه گذرنامه هایش که شامل گذرنامه های امارات متحده عربی و سنت کیتس و نویس است، اضافه شود.

دولت فرانسه تلگرام را پسندید. مکرون از سال 2016 یک حساب کاربری فعال در این پیام رسان داشته است و تا اواسط ماه اوت (اواخر مرداد) در آن پست گذاشته است. به گفته دو فرد آگاه، بیشتر کارزار انتخاباتی او در سال 2017 از طریق کانال‌های تلگرام اداره می‌شد. به گفته آنها زمانی تلگرام در دولت او بسیار استفاده می شد.

از سال گذشته، و زمانی که الیزابت بورن، نخست وزیر وقت، بخشنامه ای را صادر کرد که به دلیل نگرانی های امنیتی از اعضای دولت می خواست برنامه هایی مانند واتس اپ، سیگنال و تلگرام را از گوشی های خود حذف کنند و از جایگزین های داخلی استفاده کنند، این رویه تغییر کرد. با وجود این، کانال ارتباطی اصلی وزارت کشور فرانسه با خبرنگاران همچنان در تلگرام باقی مانده است.

ماکرون از تصمیم اعطای شهروندی فرانسه به دوروف دفاع می کند. او ماه گذشته با اشاره به اعطای شهروندی به کارآفرینان، ورزشکاران حرفه ای و هنرمندان، گفت: «این تصمیم در چارچوب یک راهبرد منسجم گرفته شد.

رئیس جمهور فرانسه گفت «این کار بسیار خوبی است و من آن را ادامه خواهم داد» و اضافه کرد که از تحقیقات درباره دوروف یا ورود او به فرانسه «کاملا بی خبر» بوده است.

تلگرام در سال 2013 تأسیس شد و بعدا مقر خود را به دبی منتقل کرد. اما رئیس آن دهه گذشته را صرف ایجاد رابطه با شخصیت های برجسته فرانسوی کرد.

به گفته دو فرد آگاه، این ارتباط گیری شامل خاویر نیل، غول فناوری و مخابرات فرانسه می‌شود، که به معرفی دوروف در فرانسه کمک کرد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، دوروف پس از دستگیری ابتدا درخواست کرد با نیل تماس بگیرد، البته هیچ نشانه ای مبنی بر تماس با این کارآفرین فرانسوی یا پاسخ دادن به درخواست دوروف وجود ندارد.

منابع آگاه گفتند دوروف که اجازه خروج از فرانسه را ندارد، در هتل های معروف پاریس از جمله پلازا آتنه، ریتز و هتل د کریلون اقامت خواهد کرد. او تا پیش از حمله روسیه به اوکراین در کاخ‌ویلای رومن آبراموویچ در آنتیب مهمان می شد، اما از سال 2022 این مکان توسط دولت فرانسه توقیف شد.

او علاوه بر حضور در عرصه استارت‌آپ و سرمایه‌گذاری خطرپذیر فرانسه، در رویدادهایی با سرمایه‌گذاران آمریکایی و سرمایه‌گذاران خطرپذیر که از فرانسه بازدید می‌کردند نیز شرکت می‌کرد.

دوروف در سال 2018 در تلگرام نوشت: «من از ستایشگران جدی فرهنگ، هنر، طراحی، معماری، آشپزی، تاریخ و زبان فرانسه هستم. فرانسه مصمم است که در سال های پیش رو نقشی بزرگ تر در فرهنگ و اقتصاد جهانی بازی کند.»

یکی از فعالان فناوری فرانسه درباره دوروف گفت: «جدا از دوست دخترها و هتل ها، که مشخصا دوست دارد خودش را سرگرم کند... او اهل خودنمایی نیست. او به شدت روی شرکتش متمرکز است. یک کارآفرین واقعی.»

فرد دیگری که با دوروف در دبی ارتباط داشته است، با اشاره به فخرفروشی این میلیاردر در تلگرام مبنی بر اینکه از طریق اهدای اسپرم پدر بیش از 100 بچه بیولوژیک است، گفت: «او دوست دارد تولید مثل کند. به جز این موضوع، من فکر می کنم که او یک زندگی زاهدانه ای دارد.»

دوروف به لحاظ تاریخی درباره نزدیک شدن به دولت ها محتاط بوده است. او پس از راه اندازی «وکنتاکته»، نمونه روسی فیسبوک، گفت که در سال 2014 و پس از رد درخواست مسکو برای در واگذار کردن داده های کاربران مخالف اوکراینی، مجبور به ترک این شرکت و روسیه شده است.

البته سوابق منتشر شده توسط رسانه های روسی زبان و اسناد دادگاه از یک روند کیفری جداگانه در سوئیس نشان داد که او در سال های پس از آن به طور منظم به کشور محل تولد خود سفر کرده است.

دوروف قبلاً سؤالات مربوط به ارتباط با کرملین را به عنوان «تئوری توطئه» خوانده و رد کرده بود.

شرایط نظارت قضایی بر دوروف در فرانسه ممکن است تغییر کند. ژروم گودار، وکیل جنایی در پاریس، گفت که او از خروج از کشور منع شده است اما این الزام ممکن است به مرور زمان محو شود، یا به دستور قاضی مسئول پرونده حکم دیگری داده شود. او اضافه کرد: «این امر می تواند با توجه به وضعیت حرفه ای او صورت بگیرد: جدای از مسائل دیپلماتیک، او مدیر عامل یک شرکت چند ملیتی است.»

دوروف روز پنجشنبه نوشت: «ما آماده ترک بازارهایی هستیم که با اصول ما سازگار نیستند». با این حال، او همچنان در فرانسه گیر کرده است.

منبع آگاه در عرصه فناوری فرانسه گفت: «همه افراد بزرگ فناوری پاول را می شناسند، اما همه آنها می گویند که او را خیلی کم می شناسند. من این تصور را داشتم که او فردی است که بسیار تنها است.»

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد