رمزگشایی از دلایل نامگذاری فیلم هایی که در عناوینشان یک عدد وجود دارد
پارسینه: فیلمهای زیادی را به خاطر داریم که در عنوانشان یک عدد دیده میشود. کارگردانهای مختلف برای استفاده از اعداد در نامگذاری آثارشان دلایل مختلفی داشتهاند. به بهانه اکران فیلم سینمایی «ستون 14» به کارگردانی امیرحسین همتی، نگاهی داریم به دلایل مختلف نامگذاری فیلمها با اعداد.
به گزارش پارسینه و به نقل از فیلم نیوز؛ تعداد آثاری که در عناوینشان به عددی خاص اشاره شده بیش از اینهاست، اما سعی کردهایم مهمترین آنها را از قلم نیندازیم. در گزارشی که در ادامه میخوانید اسامی فیلمهایی که یک عدد در اسامی آنها مورد استفاده قرار گرفته را در دسته بندیهای مختلف مورد بررسی قرار دادهایم.
در فیلم «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت» عدد مورد استفاده شده در نام فیلم به زمان اشاره دارد.
اشاره به زمان مشخص | حضور بعضی اعداد در عناوین فیلمها به زمان خاصی مثل یک روز یا ساعت مشخص اشاره دارد. در فیلم «عصر روز دهم» به کارگردانی مجتبی راعی، دکتری به خاطر بیماری مادرش تصمیم میگیرد همراه با یک کاروان هلال احمر به عراق برود تا خواهر گمشدهاش را پیدا کند. او در روز اول ماه محرم به عراق میرسد و ماجراهای زیادی را تا عصر روز دهم از سر میگذراند. علت نامگذاری فیلم «بیست» به کارگردانی عبدالرضا کاهانی، به خاطر مدتزمانی است که صاحب تالار برای کارکنان تعیین میکند تا برای خودشان دنبال جا بگردند. در فیلم «هفت دقیقه تا پاییز» به کارگردانی علیرضا امینی، دختری فوت میشود و پدر و مادر حال بسیار بدی را تجربه میکنند تا اینکه هفت دقیقه مانده به تولد دختر فوت شده، تصمیم میگیرند مشکلات را کنار بگذارند و فقط به تولد فکر کنند. علت نامگذاری فیلم «سیزده ۵۹» به کارگردانی سامان سالور این است که در سال ۱۳۵۹ رزمندهای به کما میرود و بعد از سی سال به هوش میآید و دنیا را طور دیگری میبیند. «چهارشنبه ۱۹ اردییبهشت» به کارگردانی وحید جلیلوند فیلمی سه اپیزودی درباره سه شخصیت مختلف است که زندگیشان به واسطه یک آگهی که روز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت منتشر شده، بهم ربط پیدا میکند. عدد پنج در فیلم «ساعت ۵ عصر» به کارگردانی مهران مدیری، به زمان تعطیلی بانک اشاره دارد و شخصیت اصلی باید تا قبل از این ساعت خانهاش را نجات دهد. در فیلم «بیستویک روز بعد» به کارگردانی محمدرضا خردمندان، پسری بیستویک روز فرصت دارد تا برای بیماری مادرش آمپول جور کند و فیلم «۳۳ روز» جمال شورجه هم براساس وقایع جنگ سیوسه روزه اسرائیل و حزبالله لبنان ساخته شده. در فیلم «رحمان ۱۴۰۰» منوچهر هادی هم آبدارچی یک شرکت بزرگ تصمیم میگیرد کاری کند که به دست پسر رئیس شرکت به قتل برسد تا خانوادهاش با پول دیه زندگی خوبی داشته باشند، اما پسر رئیس او را نمیکشد و از سر دلسوززی به او یک چک میدهد برای سه سال بعد که میشود ۱۴۰۰.
در فیلم «ستون ۱۴» عدد مورد استفاده در نام فیلم به یک جای خاص اشاره دارد.
اشاره به مکان خاص | اعداد استفاده شده در اسامی فیلمها بعضی اوقات به مکان خاصی اشاره دارند. مثل فیلم «خانهای در خیابان چهلویکم» به کارگردانی حمیدرضا قربانی که ماجراهایی را در خانهای با پلاک ۴۱ روایت میکند. یا فیلم «شیار ۱۴۳» که آبیار آن را از عنوان یک گودالی در منطقه جنگی گرفته و پیکر شهید شخصیت اصلی در همانجا تفحص شده است. در فیلم «۵۰ قدم آخر» کیومرث پوراحمد، قطع ارتباط در ۵۰ قدم آخر اجرای عملیات باعث سرگردانی شخصیت میشود و این مسئله تحولی در زندگی او به همراه دارد. در فیلم «ستون ۱۴» به کارگردانی امیرحسین همتی که چند روزی است در سینماها اکران شده هم عدد ۱۴ به مکان خاصی اشاره دارد. در پایان فیلم وقتی شخصیت جلال مجبور میشود در ساختمان نیمهکاره، روی ساناز اسلحه بکشد، روی تیرآهنی که ساناز به آن بسته شده، عدد ۱۴ حک شده است. درباره جزئیات فیلم توضیحی نمیدهیم فقط در همین حد میشود گفت که این ستون از این جهت که به تحول شخصیتی جلال میانجامد اهمیت دارد.
«سه درجه تب» با بازی رضا عطاران از جمله فیلمهایی است که در نام آن عدد مورد استفاده قرار گرفته است
اشاره به تعداد، وزن، اندازه یا درجه حرارت | بعضی اوقات علت استفاده از یک عدد در فیلم به خاطر اشاره به وزن، تعداد یا درجه حرارتی است که در ارتباط با مسئله مهمی در فیلم هستند. مثلا در فیلم «۳ درجه تب» به کارگردانی حمیدرضا صلاحمند «۳ درجه تب» از تب تند گرایش به تغییرات برای تبعیت از مد تاکید دارد. از آنجایی که سه درجه تب، به معنای تب ۴۰ درجه (رسیدن به نقطه بحرانی) است از این اسم برای موج قدرتمند تب مدگرایانه استفاده شده است. در فیلم «۵۰ کیلو آلبالو» به کارگردانی مانی حقیقی اشاره مستقیمی به عدد پنجاه کیلو نمیشود. به نظر میرسد استفاده از حجم پنجاه کیلو اشاره به تاثیر پررنگ آلبالو در داستان فیلم دارد. در فیلم «یککیلو و بیستویک گرم» به کارگردانی رحیم طوفان، درباره دیهای ۳۰ میلیونی است که همسر یک مرد مجبور میشود به خاطر آن نوزاد داخل شکمش را بفروشد و این وزن نوزاد نارسی است که مرده به دنیا میآید. عنوان «۲۳ نفر» در فیلم مهدی جعفری به تعداد رزمندگان نوجوانی است که در سال ۱۳۶۱ به اسارت نیروهای عراقی درآمدند. فیلم «برلین منفی ۷» درباره سختیهای پناهندگی است و این درجه هم به سرما و سختی شرایط اشاره دارد. «۳۶۰ درجه» سام قریبیان هم از چرخش ۳۶۰ درجه و رسیدن به نقطه شروع برداشته شده است.
در فیلم «متری شیش و نیم» عدد مورد استفاده در عنوان ارتباط تنگاتنگی با محتوای فیلم دارد.
اشاره به عیار و قیمت | در بعضی اسامی فیلمها از عدد برای اشاره به عیار یا قیمت کالایی استفاده شده. مثلا در فیلم «عیار۱۴» به کارگردانی پرویز شهبازی، نام فیلم از این جهت انتخاب شده که شخصی به خاطر طلای تقلبی با عیار ۱۴ زندانی میشود و پس از آزادیاش دنبال فردی میرود که او را لو داده. فیلم «ده رقمی» همایون اسعدیان، درباره یک دزد خردهپاست که یکمرتبه یک میلیارد تومان به دست میآورد و نام فیلم به ده رقمی بودن یک میلیارد اشاره دارد. سعید روستایی علاقه ویژهای به استفاده از اعداد در نام فیلمهایش دارد. بعد از فیلم «ابد و یک روز»، اسم فیلم دومش «متری شیشونیم» را هم مرتبط با اعداد انتخاب کرد. نام فیلم برگرفته از خاطره ناصر خاکزاد، متهم پرونده مواد مخدر است که در بخشی از سکانس دادگاه روایت میکند که کفن برادرش را متری ششونیم خریدهاند.
فیلم «چهل سالگی» از جمله آثاری است که عدد مورد استفاده در عنوان آن شارهای دارد به سن کاراکتر اصلی.
اشاره به سن | عددها در مواردی هم به خاطر تمرکز روی سنوسال یک شخصیت در جایگاه عنوان فیلم قرار گرفتهاند. مثل فیلم «چهل سالگی» علیرضا رئیسیان که براساس داستانی به همین نام نوشته ناهید طباطبایی ساخته شده و حول محور بحران چهل سالگی یک زن روایت میشود. در فیلم «سیزده» هومن سیدی هم علت نامگذاری فیلم به تمرکز روی مرحله حساس نوجوانی و اینکه بروز مشکلاتی در این سن میتواند روی شخصیت نوجوانان اثر فراوانی بگذارد اشاره دارد و درباره پسری است که در سیزده سالگی درگیر جدایی پدر مادرش میشود.
«صد سال به این سال ها» فیلم توقیفی سامان مقدم که بخشی از عنوان آن اختصاص به عدد ۱۰۰ دارد.
اشاره به اصطلاح یا ضربالمثل | در بعضی از فیلمها انتخاب اسم عدد به خاطر قرار داشتن آن در یک اصطلاح یا ضربالمثل بوده است. مثلا فیلم «شیشوبش» بهمن گودرزی از اصطلاحی در تختهنرد گرفته شده و زمانی آن را به کار میبرند که فردی سخت مشغول فکر برای انجام کاری باشد یا اینکه در انجام دادن یا ندادن کاری سرگردان بماند. در فیلم «صد سال به این سالها» به کارگردانی سامان مقدم که هیچگاه امکان اکران به دست نیاورد، روی ضربالمثل «صد سال به از این سالها» دست گذاشته شده از آنجایی که مشکلات و مصائب زنی را در مدت سه دهه روایت میکند میتواند به این معنا باشد که صدسال بهتر از آنچه گذراندهای پیش رویت باشد. عنوان فیلم «چهار انگشت» حامد محمدی روایتی است که از زبان یکی از شخصیتها شنیده میشود: «فاصله بین بهشت و جهنم چهار انگشت است.» که بیشتر به همان اصطلاح «تا قبر آ آ آ آ» مش قاسم در «داییجان ناپلئون» اشاره دارد.
امیر جدیدی در نمایی از فیلم «روز صفر»
اشاره به رمز یا کد | عناوین دارای اعداد گاهی اوقات به یک رمز یا کد خاص اشاره دارند. مثلا در فیلم «روز صفر» به کارگردانی سعید ملکان عدد صفر اشاره به نام عملیات تروریستی عبدالمالک ریگی در اسفند سال ۱۳۸۸ دارد. یا در فیلم «شماره ده» به کارگردانی حمید زرگرنژاد، داستان درباره اسیری جنگی به نام رمزی شماره ۱۰ است که بارها برای فرار تلاش میکند و نهایتا موفق میشود اسامی اسرای ثبتنشده در یک اردوگاه مخفی عراقی را به صلیبسرخ اطلاع دهد و از قتلعام آنها توسط فرمانده عراقی جلوگیری کند.
ارسال نظر