گوناگون

خودروهای برقی ارزان‌تر از خودروهای بنزینی

خودروهای برقی ارزان‌تر از خودروهای بنزینی

قیمت‌ خودروهای برقی در چین نسبت به سایر خودروهای کاهش یافته است و این مسئله با رشد تقاضا برای خودروهای برقی همراه بود. بررسی‌ها نشان می‌دهد در بازار ایران خودروهای برقی و هیبریدی کم تقاضا هستند و خرید و فروش آنها به ندرت انجام می‌شود.

به گزارش پارسینه به نقل از ایراسین، بلومبرگ از افزایش فروش خودروهای برقی در بازارهای مختلف جهان به ویژه چین خبر داد. انتظار می‌رود سهم فروش خودروهای برقی در چین طی ماه جولای بیش از ۵۰ درصد از کل فروش خودروهای جدید عبور کند، زیرا قیمت آنها پایین‌تر از خودروهای بنزینی است. داده‌ها نشان می‌دهند خودروهای برقی در بازار چین قیمت پایین‌تری در مقایسه با خودروهای بنزینی دارند و در طول ماه‌های گذشته نیز اختلاف قیمت آنها بیشتر شده است.

خودروهای برقی ارزان‌تر از خودروهای بنزینی

بی‌وای‌دی یکی از بزرگترین تولیدکنندگان خودروی برقی در چین از نیمه دوم سال ۲۰۲۳ به بعد ۵ بار قیمت محصولات خود را کاهش داد. مسائلی مانند ریزش شدید قیمت لیتیوم کربنات در بازارهای جهانی و کاهش قیمت باطری، دست خودروسازان را برای کاهش قیمت باز کرد. قیمت لیتیوم در مدتی کمتر از ۲ سال از سطح ۵۷۰ هزار یوآن به ازای هر تن تا کمتر از ۸۰ هزار یوآن ریخت. قیمت سایر فلزات کلیدی در باطری خودرو نیز بیش از ۵۰ درصد کاهش پیدا کرد و این مسئله منجر به کاهش قیمت خودروهای برقی در چین شد. اگرچه داده‌ها نشان می‌دهد قیمت خودروهای برقی در سایر بازارهای جهان مانند اروپا و آمریکا ثابت بود و در بعضی از موارد افزایش پیدا کرد. قیمت خودروهای برقی چینی در کشورهای اروپایی پس از افزایش ۴ برابری تعرفه واردات رشد قابل توجهی به ثبت رساند.

روند قیمتی خودروهای برقی در بازار ایران

گفت‌وگو با فعالان بازار از سطح تقاضای پایین برای خودروهای هیبریدی خبر می‌دهد. در بازار داخلی تعداد محدودی خودروی تمام برقی وجود دارد و بیشتر محصولات هیبریدی هستند ولی سطح تقاضا برای آنها پایین است. یکی از فعالان بازار خودرو اصفهان دراین‌باره به خبرنگار ایراسین گفت: قیمت خودروهای هیبریدی در ایران نسبت به هم‌رده‌های خود پایین‌تر است و بخاطر ترس از خدمات پس از فروش متقاضی خاصی ندارد. مسیح فرزانه کارشناس بازار خودرو در مورد فروش خودروهای برقی و هیبریدی در بازار داخلی گفت: این خودروها باید در بخش فروش و پس از فروش به قدری برای مشتری جذابیت داشته باشد تا مردم مشابه استقبالی که از خودروهای بنزینی طی این سال‌ها کرده‌اند از خودروهای برقی داشته باشند.

اگرچه آمارهای مختلف نشان می‌دهد تقاضا برای خودروهای برقی در کشورهای مختلف جهان مانند کشورهای اروپایی کاهش یافته است و شرکت‌هایی مانند مرسدس‌بنز چشم‌انداز فروش خودروی برقی خود تا سال ۲۰۳۰ را به نصف کاهش داده‌اند ولی در چین روند فروش خودروهای برقی مثبت است و شواهد نشان می‌دهد در ایران خودروهای هیبریدی و برقی متقاضیان محدودی دارند. مدل‌های قدیمی‌تر این خودروها، محصول ۲۰۱۷ به قبل به ندرت خرید و فروش می‌شوند.

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نمای روز

    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار