گوناگون

موزه گازهانه استانبول؛ موزه‌ای دیدنی

موزه گازهانه استانبول؛ موزه‌ای دیدنی

در شهر زیبا و توریستی استانبول به‌عنوان دومین شهر بزرگ کشور ترکیه، تعدادی بسیار زیادی جاذبه گردشگری تاریخی، تفریحی و طبیعی وجود دارد.

 در این میان موزه‌های استانبول در بین گردشگران علاقه‌مند به تاریخ طرف‌داران زیادی دارند. یکی از موزه‌های معروف این شهر، موزه گازهانه نام دارد. هر ساله تعداد زیادی گردشگر با خرید بلیط هواپیما استانبول و رزرو یکی از بهترین هتل های استانبول مانند هتل ریکسوس پرا استانبول برای بازدید از موزه گازهانه و سایر جاهای دیدنی راهی این شهر می‌شوند. در این مطلب قصد داریم هر آنچه را که باید درباره موزه گازهانه استانبول بدانید، توضیح دهیم.

معرفی موزه گازهانه استانبول و جاهای دیدنی نزدیک به آن

موزه گازهانه (Müze Gazhane) یکی از جاذبه های گردشگری معروف واقع در بخش آسیایی، منطقه کادیکوی و محله حسن پاشا استانبول است. استانبول تنها شهری در جهان است که بخشی از آن در قاره آسیا و بخشی دیگر در قاره اروپا قرار دارد و تنگه بسفر این دو بخش را از هم جدا کرده است. این موزه فرهنگی قبل از تغییر کاربری با نام موتورخانه حسن پاشا شناخته می‌شد و یک ساختمان صنعتی متروکه بود‌.

گردشگران علاقه‌مند به فضاهای تاریخی و فرهنگی هنگام سفر به استانبول و مستقر شدن در یکی از هتل‌ های معروف این شهر مانند هتل ریکسوس پرا استانبول (Rixos Pera Istanbul) حتما از موزه گازهانه و بخش‌های مختلف آن بازدید می‌کنند.

همزمان با بازدید از این موزه می‌توان از سایر جاذبه های دیدنی محله کادیکوی استانبول مانند مرکز خرید کادیکو پازاری، موزه باریش مانشو، کافه مونتاگ، کافه آرت هیر، رستوران باستا، مرکز تجاری آنتیکاسیلار سوکاگی، منطقه گردشگری مودای، کافه کمسو و خیابان سنگ فرش تلالزاده نیز بازدید کرد.

آشنایی با تاریخچه موزه فرهنگی گازهانه استانبول

موزه گازهانه ابتدا کارخانه گاز حسن پاشا نام داشت‌. این کارخانه گاز با 32 هزار مترمربع مساحت در سال 1892 برای رفع نیاز به انرژی در بخش آناتولی استانبول ساخته شده بود‌. کارخانه گاز حسن پاشا از سال 1892 تا سال 1993 به مدت 101 سال گاز مورد نیاز استانبول را تامین می‌کرد؛ اما با توجه به آسیبی که در محیط‌زیست منطقه ایجاد کرده بود، بعد از یک قرن فعالیت تعطیل و به یک ساختمان متروکه تبدیل شد.

بخشی از این ساختمان در دورانی که متروکه بود تخریب شد؛ اما بعد از چند سال سرانجام مورد بازسازی قرار گرفت و در سال 2021 با نام جدید یعنی موزه گازهانه شروع به فعالیت کرد. این موزه فرهنگی هنری با بیش‌از 130 سال قدمت در طول این سه سالی که از افتتاحش می‌گذرد، توجه بسیاری از مردم استانبول و گردشگران خارجی را به خود جلب کرده است.

موزه گازهانه استانبول از چه بخش‌هایی تشکیل شده است؟

گردشگران بعد از ورود به موزه گازهانه با بخش‌های متنوعی روبه‌رو می‌شوند که بازدید از هر یک از آن‌ها جذابیت‌های خاص خود را دارد. در ادامه با بخش‌های مختلف این موزه آشنا خواهید شد:

موزه آب‌وهوا

یکی از اصلی‌ترین بخش‌های موزه گازخانه، موزه آب‌وهوا نام دارد. در این بخش گردشگران می‌توانند درباره هر سوالی که راجع‌به حوزه آب‌وهوا دارند، از طریق محتوای تصویری و نوشتاری اطلاعات جامع و کاملی دریافت کنند. هدف از ایجاد بخش آب‌وهوا در موزه گازهانه، افزایش آگاهی و اطلاعات عمومی بازدیدکنندگان است.

کتابخانه عفیفه باتور

یکی دیگر از بخش‌های جذاب و پرطرف‌دار موزه گازهانه، کتابخانه عفیفه باتور با بیش‌از 10 هزار کتاب با موضوعات مختلف است. گردشگران در این کتابخانه می‌توانند به کتاب‌های متنوعی با موضوعات جامعه‌شناسی، علمی، تحقیقاتی، فلسفی، معماری، هنری، تاریخی، فرهنگی، تحلیلی و بوم‌شناسی دسترسی داشته باشند. این کتابخانه منبعی کامل برای محققان، اساتید دانشگاه و دانشجویان است‌. در کتابخانه عفیفه باتور مکان مخصوص و آرامی برای مطالعه در نظرگرفته شده است. در تمام ساعت شبانه‌روز می‌توان از محیط آرام و دنج این کتابخانه بازدید کرد.

مرکز علوم کودکان

اگر به همراه کودکان خود به استانبول سفر کرده‌اید، هنگام بازدید از موزه گازهانه حتما به بخش مرکز علوم کودکان این موزه نیز سری بزنید. این قسمت از موزه سه بخش اصلی دارد و از 24 واحد نمایشگاهی تشکیل شده است. کودکان در این بخش از موزه درباره موضوعات متنوعی مانند انرژی و انواع آن اطلاعات جدید و کاملی کسب کنند. مهم‌ترین هدف از ایجاد این مرکز، استفاده از حوزه‌های کاربردی و فناوری‌های پیشرفته شبیه‌سازی‌شده برای بهبود تجربه علمی کودکان است.

کافه رستوران

کافه رستوران بلتور نیز یکی دیگر از بخش‌های موزه گازهانه است. گردشگران بعد از اینکه از بخش‌های دیگر موزه بازدید کردند، می‌توانند به کافه رستوران بلتور بروند و از خوردن غذاهای لذیذ گیاهی و نوشیدنی‌های خوشمزه لذت ببرند. این کافه رستوران هم در فضای داخلی موزه و هم در محیط خارجی آن از مهمانان خود پذیرایی می‌کنند. بعد از استراحت در کافه رستوران و خوردن غذاهای مورد علاقه خود می‌توانید از گوش‌دادن به موسیقی زنده که در داخل موزه اجرا می‌شود، لذت برده و خاطره خوشی را در ذهن خود به ثبت برسانید. این رستوران هر روز از ساعت 10 تا 22 باز است.

فلای تودی بهترین سایت برای خرید بلیط هواپیما و رزرو هتل استانبول

در این مطلب راجع‌به یکی از موزه‌های دیدنی استانبول به نام موزه گازهانه صحبت کردیم و توضیح دادیم که گردشگران برای دسترسی راحت به این موزه می‌توانند یکی از بهترین هتل های استانبول مانند هتل ریکسوس پرا استانبول را برای چند روز اقامت رزرو کنند. اگر قصد سفر به ترکیه و بازدید از موزه گازهانه و سایر جاهای دیدنی استانبول را دارید، برای خرید آنلاین بلیط هواپیما استانبول و رزرو هتل پنج‌ستاره ریکسوس پرا به سایت "فلای تودی" مراجعه کنید. این سایت با ارائه پرسرعت‌ترین و ساده‌ترین رابط کاربری با پشتیبانی 24 ساعته شرایطی امن را برای کاربران خود ایجاد کرده است تا بتوانند در کوتاه‌ترین زمان ممکن خرید بلیط هواپیما و رزرو هتل را به‌صورت آنلاین انجام دهند.

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد