گوناگون

روش استفاده از لوازم آرایش برای زنان باردار

پارسینه: بیشتر خانم‌های باردار است از ترک‌ها و تیرگی پوست بدن و صورت‌شان خسته می شوند و وقتی سراغ کیف آرایش‌شان می‌روند، نگران این می شوند که آیا استفاده از این مواد آرایشی و بهداشتی در دوران بارداری، خطری برای جنین آنها ایجاد نمی‌کند؟

بیشتر خانم‌های باردار است از ترک‌ها و تیرگی پوست بدن و صورت‌شان خسته می شوند و وقتی سراغ کیف آرایش‌شان می‌روند، نگران این می شوند که آیا استفاده از این مواد آرایشی و بهداشتی در دوران بارداری، خطری برای جنین آنها ایجاد نمی‌کند؟
بارداری و کرم‌های ضدترک

در ماه چهارم بارداری به تدریج روی پاها، شکم و دستان راه‌راه‌های سفید یا صورتی‌رنگی ایجادمی شود. البته این حالت در تمامی‌زنان باردار وجود ندارد و به میزان کشش پوست بدن آنها بستگی دارد. برای جلوگیری ازبه وجود آمدن این راه‌راه‌ها که دیگر ناپدید هم نخواهند شد،باید ازهمان ماه اول بارداری از کرم‌های ضدترک ویژه زنان باردار استفاده نمایید.
بارداری و رنگ مو

* از موادی که موها را صاف، بی‌رنگ، رنگ یا فر می‌کنند، تا سه ماهه دوم بارداری استفاده نکنید.استفاده از این مواد در را باید جایی با تهویه خوب انجام دهید.
* موها و پوست سرتان پس از استفاده از این مواد کاملا شسته شده‌اند.
* برای اینکه مطئن شوید که به این مواد‌‌ آلرژی ندارید، ابتدا آنها را روی دسته کوچکی از موهای‌تان آزمایش نمایید.
بارداری و کرم‌های ضدآکنه

چنانچه از لوازم آرایش استفاده می‌کنید از محصولاتی استفاده کنید که به جای روغن برپایه آب ساخته شده باشند و روی آن برچسب «غیر کومدون‌زا» داشته باشد که به این معناست که منافذ پوست را مسدود نمی کند و آکنه راتشدید نمی کند.پیش از خوابیدن حتما آرایش را پاک کنید. با مشورت ازژل‌های دارویی برای درمان آکنه استفاده نمایید زیراممکن است آکنه پوست شما شدید باشد.

بنابراین بدون تأیید پزشک از داروهای ضدآکنه استفاده ننمایید. استفاده از داروی ایزوترتینوئین خوراکی در دوران بارداری اکیدا ممنوع است زیرا به ناهنجاری جنین منجر می‌شود (از مصرف ترتینویین موضعی نظیر Retin-A نیز بپرهیزید).
چند نکته درباره آرایش و محصولات آرایشی در دوران بارداری

یکی از معضلاتی که بیشترخانم‌ها در دوران بارداری با آن مواجهه هستند ایجادلک بارداری درصورت آنها است و برای کاهش این لک ها و بهبود نسبی آن ها استفاده از ضدآفتاب‌ها ضروری می باشد.

توصیه می شود که ازضدآفتاب‌های فیزیکال جایگزین ضدآفتاب‌های شیمیایی در دوران بارداری استفاده شود.
در مورد کرم‌های لایه‌بردار نیز توصیه می شود که از کرم‌های ترتینوئین که احتمال تاثیر ناخوشایند بر روی جنین در صورت جذب دارو دارداستفاده نشود. اما استفاده از کرم‌ها و لوسیون‌های که حاوی اسید میوه هستند ،اشکالی ندارد، البته به شرط آن که به هنگام روز از کرم های ضدآفتاب‌های فیزیکی استفاده ‌شود.
از رنگ کردن موها مخصوصا رنگ‌های تیره در سه ماهه اول و حتی سه ماهه دوم بارداری جدا خودداری کنید زیرا مواد شیمیایی موجود در این رنگ‌ها به ویژه پارافنیلن دی‌آمین قابل جذب هستند و برای جنین خطرناک هستند.

برخی مواد آرایشی‌ حاوی مواد ضدآفتاب هستند که میزان آن به هیچ وجه برای پیشگیری یا درمان لک‌ بارداری کافی نمی باشند لذا این کرم‌پودرها نباید جایگزین مصرف ضدآفتاب‌های فیزیکی گردند.
کسانیکه مستعد جوش صورت هستند ویا احتمال تشدید شدن آکنه صورت آنها در دوران بارداری زیاد است نباید از کرم‌پودرهای چرب استفاده کنند زیرا باعث وخیم تر شدن جوش‌های صورت‌ آنها می گردد.

استفاده کم از پن‌کیک برای کسانی که عادت به آرایش کردن دارند کمترین خطر را دارد.
برخی از مواد آرایشی مانند برخی از رژلب‌ها حاوی مقادیر بیش از حد فلزات سنگین مانند سرب هستند که امکان جذب مخاطی و پوستی آنها وجود دارد و لذا در دوران بارداری از مصرف این لوازم آرایشی تا حد امکان اجتناب کنید، مخصوصا انواع غیراستاندارد آنها که حاوی مقدار نامتعارف سرب هستند و ممکن است که خطرناک‌تر باشند. برای استفاده از مواد آرایشی بهداشتی در دوران بارداری حتما سراغ پزشک متخصص خود بروید و با مشورت او از لوازم آرایشی استفاه کنید. آنچه به طور کلی درباره مادران باردار وجود دارد و در انواع و اقسام تحقیقات و اظهار نظرهای افراد متخصص به چشم آمده پرهیز از استفاده زیاد از مواد آرایشی و بهداشتی به خصوص در ۳ ماهه اول بارداری است.

البته هنوز قطعیتی درباره میزان استفاده از این مواد وجود ندراد و در عین حال تفاوت نظرات، کمی شک و تردید را درباره ضرر و زیان قطعی مواد آرایشی بهداشتی ایجاد می کند. با این حال و با وجود این که هنوز تحقیقات ثابت شده ای درباره ضرر داشتن حتمی یا بی خطر بودن قطعی این محصولات ثبت نشده اما بهتر است بدانید که احتیاط شرط عقل است و بد نیست اگر در این رابطه کمی محتاط عمل کنید.
اولین توصیه برای مادران باردار مشورت با پزشک است و البته دومین آن استفاده از مواد آرایشی بهداشتی با برندهای تایید شده است که به نوعی می توانند ضامن سلامت شما باشند.
در عین حال برای استفاده از لوازم آرایشی و بهداشتی بهتر است سراغ برندهایی بروید که روی همه محصولات خود برچسب و فهرستی از مواد تشکیل دهنده آن محصول به خصوص درج کرده اند. در این صورت اگر ماده ای برای جنین خطرساز باشد می توانید با کنترل فهرست مواد تشکیل دهنده از سلامت خرید خود اطمینان حاصل کنید.
منبع: جام نیوز

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد