گوناگون

انتقاد ایران از سنگ‌اندازی آمریکا در مسیر توسعه صنعتی کشور‌ها

انتقاد ایران از سنگ‌اندازی آمریکا در مسیر توسعه صنعتی کشور‌ها

پارسینه: هیأت نمایندگی دائم کشورمان در وین با حضور در چهل و هفتمین نشست هیأت توسعه صنعتی سازمان توسعه صنعتی ملل متحد، با ارائه بیانیه‌ای ضمن اشاره به همکاری خوب ایران و سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو)، از سنگ‌اندازی آمریکا از طریق اعمال تحریم‌های یک‌جانبه و غیرقانونی و نامشروع در مسیر توسعه پایدار و جامع کشور‌های در حال‌توسعه انتقاد کرد.

هیأت کشورمان در ابتدای این بیانیه، ضمن استقبال از ورود اعضای جدید به یونیدو به‌ویژه دولت فلسطین، از دبیرخانه یونیدو و کشور‌های کمک‌کننده خواست؛ به توسعه صنعتی در فلسطین کمک کنند.

هیأت ایرانی همچنین ضمن ابراز خرسندی از اقدامات، ابتکارات و برنامه‌های اجرا شده توسط یونیدو در سال ۲۰۱۸، افزود: جمهوری اسلامی ایران کماکان یونیدو را به عنوان آژانس تخصصی بین‌المللی اصلی در مورد موضوعات توسعه صنعتی پایدار دانسته و رضایت خود از اقدامات انجام‌شده توسط یونیدو در جهت پیشبرد توسعه صنعتی پایدار و جامع، و نیز تلاش بی‌وقفه برای تسهیل همکاری میان کشور‌های در حال‌توسعه با یکدیگر و همچنین کشور‌های در حال‌توسعه با پیشرفته را اعلام می‌دارد.

این بیانیه، انجام همکاری‌های فنی و پیگیری انتقال فناوری‌های مدرن به کشور‌های در حال‌توسعه را حائز اهمیت‌ترین هدف یونیدو عنوان کرده و از این سازمان خواسته است؛ زمینه‌ها را برای تحقق هرچه زودتر این هدف مهیا کند.

این بیانیه در ادامه، ضمن ابراز نگرانی از مشکلات مالی یونیدو که سبب اخلال در عملکرد این سازمان خواهد شد، خواستار همفکری برای یافتن راه‌حل غلبه بر مشکلات شده و دسترسی بیشتر کشور‌ها بر نحوه فرایند‌های مالی سازمان در جهت کمک در این خصوص را خواستار شد. همچنین از ایالات‌متحده آمریکا خواسته شده تا بدهی‌های خود به سازمان را پرداخت کرده تا این سازمان بتواند برنامه‌های خود را پیش ببرد.

نمایندگی دائم کشورمان در این بیانیه ضمن محکومیت شدید تحریم‌های غیرقانونی و غیر مشروع مالی و اقتصادی یک‌جانبه آمریکا و برخی دیگر کشور‌ها علیه کشور‌های هدف با نیات و اغراض سیاسی، نسبت به پیامد‌های منفی این اقدامات در انجام همکاری کشور‌ها با یونیدو و انجام پروژه‌های مشترک با این سازمان، ابراز نگرانی عمیق کرد.

برابر بخش دیگری از این بیانیه، از جمله مواردی که باید در فرآیند مسؤولیت‌های یونیدو مد نظر داشت، این است که خروج یک‌جانبه و غیرقانونی آمریکا از برجام و تداوم تحریم‌های یک‌جانبه و غیر مشروع آن، معادل تروریسم اقتصادی بوده و در ایفای وظایف یونیدو در حمایت از اعضایش مانع ایجاد می‌کند. ایران ضمن محکومیت قوی چنین اقدامات غیرقانونی که نقض آشکار حقوق بین‌الملل و قوانین حقوق بشر و حقوق بشردوستانه بین‌المللی است، از جامعه بین‌المللی و کشور‌های عضو می‌خواهد؛ تدابیر قانونی و عملی لازم را برای مخالفت با چنین تدابیر مغرضانه‌ای اتخاذ کنند.

هیأت توسعه صنعتی سازمان یونیدو متشکل از ۵۳ دولت عضو، شامل ایران است که برای یک دوره چهارساله از میان همه کشور‌های عضو انتخاب می‌شوند. این انجمن، اجرای برنامه کاری و بودجه‌های جاری و عملیاتی سازمان یونیدو را بررسی کرده و توصیه‌هایی را به اجلاس عمومی در مورد سیاست‌های کلان، از جمله انتخاب مدیرکل یونیدو ارائه می‌کند. این انجمن هر سال یک نشست سه‌روزه برگزار می‌کند که نشست امسال آن از یکم تا سوم جولای در وین اتریش در حال برگزاری است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد