گوناگون

وقتی محمود احمدی نژاد بودجه ای برای اتمام پروژه ها نداردو به سفر استانی می رود!

وقتی محمود احمدی نژاد بودجه ای برای اتمام پروژه ها نداردو به سفر استانی می رود!

پارسینه: واژه سفرهای استانی در گروه واژگانی قرار گرفته که احمدی نژاد آنها را...

پارسینه-گروه سیاسی: واژه سفرهای استانی در گروه واژگانی قرار گرفته که احمدی نژاد آنها را تبدیل به اسم خاص کرد. برای همین شنیدن این عنوان خود یادآور سفرهای پرهزینه استانی رئیس جمهوری است که با شعار بسط عدالت انجام می شد.

در واقع می توان گفت، سفرهای استانی و دوره ای هیات دولت شناخته ترین و مهمترین وجه تمایز دولت نهم و دهم با سایر دولت ها بعد از پیروزی انقلاب به شمار می رود و حالا با اجرا نشدن پروژه های عمرانی وعده داده شده در این سفرها و نداشتن بودجه برای اتمام پروژه های ناتمام دولتی، به نظر می رسد انتقادهای سیاسیون به تبلیغاتی بودن دور چهارم سفرهای استانی کاملا منطقی است.



بنا بر شهادت خود دولتی ها حال که تنها 31 روز به پايان کار دولت دهم باقي مانده اعلام شده‌ که 2 هزار و 870 طرح عمراني نيمه‌تمام و نيمه‌تعطيل روي دست دولت مانده‌است.

تا به حال اما آمار شفافي از تعداد طرح‌هاي عمراني نيمه‌کاره دولت در دست نبود تا این که چند روز پیش رحيم ممبيني معاون بودجه معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي، آماري از طرح‌هاي عمراني نيمه‌تمام ارائه داد و حالا با وجود اين آمار مي‌توان برآورد دقيقي از عملکرد عمراني دولت دهم داشت.

ممبيني گفته: «وجود ۲ هزار و ۸۷۰ طرح عمراني نيمه‌تمام، يکي از مشکلات اقتصادي کشور به شمار مي‌رود.»

او اينطور ادامه داده: «حدود ۳۴ هزار پيمانکار در کشور وجود دارد که حداکثر ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ پيمانکار قدرت مالي نسبتا خوبي دارند و بقيه از قدرت مالي برخوردار نيستند، همچنين حدود ۲ ميليون نفر از هموطنان در ارتباط مستقيم با طرح‌هاي عمراني هستند اما دولت بودجه کافي براي اجراي طرح‌ها ندارد.»

وی همچنین معتقد است: «بودجه ۹۲ براي طرح‌هاي عمراني که محتمل‌الوصول است در مقايسه با سال ۹۰ درواقع يک چهارم يا يک پنجم هم نمي‌شود. اگر طرح‌هاي عمراني رونق بگيرد باعث رونق کسب و کار و اشتغال مي‌شود و مشکلي که براي طرح‌ها وجود دارد چه بهتر که توسط مجلس حل شود.»

البته اين مقام مسئول پيشنهاد کرده بود براي تکميل اين طرح‌ها به دولت اجازه داده شود از صندوق توسعه ملي برداشت کند. اما نمايندگان مجلس اين پيشنهاد را تورم زا خوانده و آن‌را رد کردند. بنابراين دولت ديگر نمي‌تواند از منابع صندوق توسعه ارزي، پولي صرف پروژه‌هاي عمراني نيمه‌تمام و نيمه‌تعطيل خود کند.

توجيه نمايندگان درخصوص مخالفت با پيشنهاد ممبيني اين بود که اگر درآمدهاي نفتي به جاي صندوق توسعه ملي تبديل به ريال شود با ضريب فزاينده باعث افزايش نقدينگي مي‌شود.
به هر حال تمام اين مسائل دست به دست هم دادندتا دولت حدود 3 هزار طرح نيمه‌تمام در سطح کشور داشته باشد. چنين رقمي براي پروژه‌هاي عمراني نيمه‌تمام زماني تاسف‌برانگيزتر مي‌شود که به این نکته توجه شود که دولت نهم و دهم پردرآمدترين دولت از نظر درآمدهاي نفتي بوده‌است.

با نگاهی به امارها اما این سوال ایجاد می شود ، چرا وقتی دولتی ها به گفته خودشان نمی توانند پروژه های نیمه تمام را به اتمام برسانند، در روزهای پایانی دور چهارم سفرهای استانی را آغاز کرده اند در حالی که مدعی هستند این سفرها تبلیغاتی نیست؟این سفرها در صورت نبودن بودجه کافی چه چیزی می تواند به مردم بدهد جز امیدهایی که همچنان آرزو می مانند؟

ارسال نظر

  • شاهین

    درتبریز پروزه ای بارها افتتاح شده ولی هنوز به بهره برداری نرسیده وحداقل یکسال طول میکشد

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد