گوناگون

از ائتلاف های سیاسی چه خبر؟

از ائتلاف های سیاسی چه خبر؟

پارسینه: می گویند احساس تکلیف شرعی کرده اند و تابع اجماع و نظر بزرگان هستند...

پارسینه-گروه سیاسی: می گویند احساس تکلیف شرعی کرده اند و تابع اجماع و نظر بزرگان هستند، اما هنگامی که اجماع با آنها نیست، راه خود را پیش می گیرند و ائتلاف‌ها را می‌شکنند .

این داستان ائتلاف هایی است که چه در گروه های اصلاح طلب و چه در گروه های اصولگرا به سرنوشتی جز از هم پاشیدگی دچار نمی شوند.

نحوه عملکرد نامزدهایی از قبیل منوچهر متکی و محمدباقر قالیباف نشان می‌دهد که مکانیسم وارد شدن آنها به شکل معناداری با قواعد ائتلاف همخوانی ندارد.

به گونه‌ای که بعضا هنگامی که نام این افراد در خروجی ائتلاف ها قرار نگرفته است، راه خروج از ائتلاف درپیش گرفته‌اند واجماع را از بین برده اند. این وضعیت تنها در جناح اصولگرا حاکم نیست، اصلاح طلبان هم که قادر به ایجاد اجماع و ائتلاف نبودند، صورت مساله را پاک کردند و به توصیه محمد خاتمی به هاشمی رو آوردند .

ائتلاف اکثریت اصولگرایان و حواشی ان

ائتلاف اکثریت اصولگرایان که از آن به عنوان ائتلاف جامع اصولگرایان نیز نام می برند سرانجام به این نتیجه رسدی که محمدحسن ابوترابی‌فرد به عنوان نامزد معرفی کند .

ابوترابی‌فرد در ستاد انتخابات کشور درباره این‌که نتیجه ائتلاف اکثریت اصولگرایان چه خواهد بود، گفته بود: دبیر ائتلاف نتیجه را اعلام کردند و بنده به عنوان برادر کوچک‌تر از این جمع به عنوان کاندیدای دوره یازدهم برگزیده شدم و ثبت‌نام کردم.

ائتلاف اکثریت مجموعه ارزیابی‌ها و نظرسنجی‌ها را مورد توجه قرار داد که در آن سیر رشد دوستان در تقویت پایگاه اجتماعی نیز مدنظر بود.

ابوترابی‌فرد در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره خروجی اصلی ائتلاف و احتمال ثبت‌نام دیگر اعضای ائتلاف گفته بود: متاسفم که برخی به دنبال این‌ هستندکه اشکالی را مطرح کنند، ما باید نگاه مثبت داشته باشیم. ائتلاف یک گام بلند بود و همه اعضا نظرها را تایید کردند و در چارچوب توافق عمل شد .

بعد از آن اما با وجودی که باهنر پس از معرفی ابوترابی‌فرد اعلام کرده بود که در انتخابات ثبت نام نمی‌کند، محسن کوهکن عضو شورای مرکزی جبهه پیروان خط امام و گفت که در جلسه شنبه 21اردیهشت این جبهه، 16 تشکل از وی درخواست کردند که نامزد انتخابات شود .

امیر مقدم دبیر کمیته اطلاع‌رسانی و روابط عمومی ستاد محمدرضا باهنر نیز با بیان این‌که «باهنر در نظرسنجی‌ها در بین مابقی اعضا رتبه اول را داشت » گفت که «فرآیند انتخاب گزینه این ائتلاف خارج از توافقات از پیش تعیین شده بوده است .»

هرچند در پایان دوره ثبت نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری نامی از باهنر در میان ثبت نام‌کنندگان وجود نداشت، اما منوچهر متکی با حضور در ستاد انتخابت کشور،به نوعی پیمان شکنی کرد.

وی که مدعی بود در نظر سنجی ها اول است، در ستاد انتخابات کشور گفت :«ما پایبند اصول مصوب ائتلاف و تصمیم‌سازی براساس اتفاق آراء ‌و خروجی داشتن بر اساس نظرسنجی‌ها هستیم .»

وی در جواب سوالی مبنی بر این‌که نامزد نهایی ائتلاف اکثریت اصولگرایان کیست؟ گفت: تاریخ همه چیز را مشخص می‌کند .

این فعال سیاسی در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود در جلسه ائتلاف اصولگرایان خروجی این ائتلاف تغییر کرده است، گفت: من در این جلسه حضور نداشتم . تا حرف و حدیث های درباره این ائتلاف قوت بگیرد اما درنهایت قدرتمند ترین ائتلاف اصولگرایان همچنان بر نامزدی ابوترابی فرد پایبند است.

ائتلاف2+1 به پیشرفت نرسید!

ائتلاف 2+1 موسوم به پیشرفت این روزها دچار سردرگمی است و ورود سعید جلیلی، هاشمی و رحیم مشایی محاسبات این ائتلاف را نیز به چالش کشانده است.

در حالی‌که تا چندی پیش نظرسنجی ملاک تعیین نامزد این ائتلاف بود، اما اکنون نظر جامعتین هم مهم تلقی شده است. ولایتی و حدادعادل بیان کرده‌اند که به نظر جامعتین احترام می‌گذارند اما به نظر می رسد ساز قالیباف برای جدایی کوک شده است .

محمدباقر قالیباف در نشست سراسری ستادهای مردمی خود که با رونمایی از برنامه‌هایش برای دولت احتمالی آینده همراه بود ،گفته است که با اتفاقات و وقایعی که در روز آخر ثبت‌نام افتاد، آرایش انتخاباتی دگرگون شده و باید گفت که موضوع ائتلاف،‌ صورت مساله‌ای پاک شده است .

با این حال غلامعلی حدادعادل در حاشیه مراسم ختم محمود مرتضایی‌فر، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: اگر رأی جلیلی جهش داشته باشد، ائتلاف پیشرفت این واقعیت را نادیده نمی‌گیرد .

وی در پاسخ به این پرسش که آیا نظر قالیباف هم همان نظر ائتلاف 2+1 است؟، اظهار کرد: الان هیچ‌کس به نفع دیگری کنار نمی‌رود، اما نظر ما این است که اگر جلیلی در حد قابل توجهی رای داشته باشد، ائتلاف پیشرفت به آن توجه می‌کند .

حدادعادل در پایان گفت: ائتلاف پیشرفت هم به نظرسنجی توجه می‌کند و هم به نظر جامعتین؛ البته نظر جامعتین هم با وحدت است .

علی اکبر ولایتی نیز در جمع دانشجویان دانشگاه امام صادق با بیان این‌که « ائتلاف 2+1 دچار رقابت‌های داخلی نشده است و تابع تصمیم جامعتین خواهد بود»، گفته است که در صورت حمایت جامعتین از سعید جلیلی، ائتلاف پیشرفت از وی حمایت خواهد کرد .

این عضو ائتلاف پیشرفت نظرسنجی را فقط یک معیار در ائتلاف پیشرفت دانسته و اظهار کرده است: در نهایت ما تابع نظر جامعتین هستیم؛ البته جامعتین به نظرسنجی‌ هم توجه می‌کند .

وی همچنین با بیان این‌که «اگر تصمیم جامعتین این باشد که من کنار بروم، حتما این کار را انجام می‌دهم»، اظهار کرد: درهای ائتلاف پیشرفت باز است . ما نمی‌دانستیم که جلیلی برای انتخابات ثبت‌نام می‌کند. اگر جامعتین از جلیلی حمایت کرد، ما هم از جلیلی حمایت می‌کنیم .

تا به این ترتیب این ائتلاف در آستانه فروپاشیدگی قرار بگیرد.

اصلاح طلبان و حضور هاشمی

از مدت ها قبل حرف از آمدن هاشمی یا خاتمی در انتخابات مطرح شده بودکه البته هر دوی این افراد حضور خود را در انتخابات منتفی می دانستند و همزمان تلاش می کردند یکدیگر را قانع کنند که در انتخابات حضور یابند.

هنگامی که اصلاح طلبان از حضور این دو نفر ناامید شدند و فرصت را در حال از دست رفتن دیدند،با چند نامزد وارد انتخابات شدند.اما حضور هاشمی در دقیقه 90 در ستاد انتخابات وزارت کشور،تمام معادلات نه تنها اصلاح طلبان بلکه معادلات همه نیروهای سیاسی را به هم ریخت .

اصلاح طلبان نیز که قادر به ایجاد اجماع نبودند و با سه نامزد محمدرضا عارف، محمد شریعتمداری و مصطفی کواکبیان به صحنه آمده بوند، فرصت حضور هاشمی را غنیمت شمرده اند و به وی پناه برده اند .

در هر حال، آرایش سیاسی اصلاح طلبان با ورود هاشمی کمی منظم شده است. پس از حمایت خاتمی از حضور هاشمی در انتخابات ،سایر اصلاح‌طلبان نیز از هاشمی استقبال کرده‌اند.

عارف و شریعتمداری دو نامزد اصلی اصلاح‌طلبان هرچند تاکنون به نفع هاشمی کناره‌گیری نکرده‌اند، اما اعلام کرده‌اند که حاضر به کناره‌گیری هستند. کواکبیان نیز کناره‌گیری خود را منوط به تصمیم شورای مرکزی حزب مردم‌سالاری کرده است . به این ترتیب به نظر می رسد ائتلافی اجباری بین اصلاح طلبان در حال شکل گرفتن است و باید منتظر روزهای آینده و تایید صلاحیت شورای نگهبان بود و دید در نهایت چه آینده ای برای انتخابات رقم خواهد خورد.

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد