گوناگون

آیا احمدی‌نژاد تا روز قیامت خواهد بود؟

آیا احمدی‌نژاد تا روز قیامت خواهد بود؟

پارسینه: ماجرای رجعت، دوباره دولت احمدی نژاد را به سرخط خبرهای حاشیه ای آورده است. این بار اما این اظهارنظرهای جنجالی توسط سخنگوی دولت و درباره خود احمدی نژاد بیان شده است.

«احمدی‌نژاد که هوشمندترین و وفادارترین پیرو امام زمان (عج) بوده و نیابت او را پیروی کرده است، در رجعتی دیگر، همراه با امام عصر(عج) حکومتی مطلوب را پیگیری خواهد کرد.»

این، روایت سایت «شبکه ایران» از سخنرانی خبرساز سخنگوی دولت در مراسم تجلیل از رئیس جمهور است. 4ماه پس از پیش بینی احمدی نژاد از «رجعت هوگوچاوز همراه با امام زمان(عج)»، حالا سخنگوی دولت او، امیدوارانه از رجعت احمدی نژاد در رکاب امام عصر(عج) می گوید.

سخنرانی «غلامحسین الهام» که پرحاشیه ترین بخش مراسم سوم تیر 92 بود، حالا به تیتر اول رسانه های خبری و سایت های اینترنتی تبدیل شده تا باردیگر احمدی نژاد را با موضوع های مربوط به مهدویت، وارد جنجال و حاشیه سازی کند و ماجرای دنباله دار حاشیه سازی های دینی دولت دهم را وارد فاز جدیدی کند.

از رجعت چاوز تا رجعت احمدی نژاد
«ترديد ندارم كه او بازخواهد گشت و به همراه همه صالحان و حضرت مسيح (ع) و تنها باقيمانده از نسل پاكان، انسان كامل، خواهد آمد و جامعه بشري را در استقرار صلح و عدالت كامل و مهرباني و كمال ياري خواهد كرد.» این بخشی از پیام محمود احمدی نژاد به مناسبت درگذشت هوگوچاوز بود. استفاده از مفهوم «رجعت» توسط رئیس جمهوری اسلامی ایران برای رئیس جمهور تازه درگذشته کشور ونزوئلا در حالی بود که همان وقت هم پیام احمدی نژاد با واکنش های گسترده مراجع تقلید، ائمه جمعه و کارشناسان امور فقهی و مذهبی روبه رو شد.

4 ماه بعد اما دوباره استفاده از مفهوم «رجعت» این باربرای خود احمدی نژاد به کارگرفته شد. آن هم توسط حقوقدان سابق شورای نگهبان که دوباره چندماهی است ردای سخنگویی دولت را هم بر دوش انداخته است.

درگیری برسر عکس هوگوچاوز، از جمله حاشیه های مراسم تقدیر از احمدی نژاد بود



رجعت مخصوص چه کسانی است؟
در پایگاه تخصصی مهدویت، درباره مفهوم رجعت، این چنین آمده است :«رجعت» از نظر لغوي، مصدر «مرّه»1. از ماده «رجوع» و به معناي «يك بار بازگشت» است.

2. اين واژه در علوم مختلفي همچون فقه، كلام، عرفان، نجوم، جامعه‏شناسي به كار مي‏رود و در هر علمي، معناي خاص خود را دارد.

3. در اصطلاح اهل كلام، رجعت به معناي بازگشت به دنيا پس از مرگ و پيش از رستاخيز است كه اين همان معناي مورد نظر ماست.

شيخ مفيد(ره) در تعريف اين اصطلاح كلامي مي‏نويسد:
خداوند گروهي از مردگان را به همان صورتي كه در گذشته بودند، به دنيا باز مي‏گرداند و گروهي را عزيز و گروهي را خوار مي‏كند و اهل حق را بر اهل باطل و ستم‏ديدگان از اهل حق را بر ستمگران چيره مي‏گرداند. اين رويداد در هنگام قيام مهدي آل محمد ـ بر ايشان درود باد ـ رخ خواهد داد.

ديگر دانشمندان شيعه نيز در كتاب‏هاي خود تعاريفي مشابه، از اين واژه ارائه داده‏اند. 5 از تعريف يادشده چند نكته به دست مي‏آيد:

1. رجعت‏ كنندگان با همان بدن مادي و به همان صورتي كه پيش از آن داشتند، به دنيا برمي‏گردند؛

2. رجعت، عمومي نيست و تنها گروهي از مردگان چه اهل حق و چه از اهل باطل، رجعت خواهند كرد؛

3. رجعت در عصر ظهور امام مهدي(ع) رخ مي‌دهد؛

4. فلسفه رجعت، عزيز گردانيدن اهل حق و خوار كردن اهل باطل و چيره‏ ساختن ستم‏ديدگان بر ستمگران است.

درباره اين نكات در ادامه بيشتر سخن خواهيم گفت.

بايد دانست كه در متون روايات و ادعيه و زيارت، از رجعت با تعابيري چون «كرّه» و «اياب» ـ به معناي بازگشت ـ نيز ياد شده است.

چه کسانی جزو رجعت کنندگان هستند؟
در پایگاه تخصصی «پرسمان» وابسته به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها هم در پاسخ به پرسشی درباره رجعت کنندگان، این چنین آمده است:« از مجموع روايات به دست مى‏آيد كه مؤمنين محض و كافرين محض رجعت مى‏كنند والبته روايات فراوانى به صورت ويژه، خبر از رجعت افراد خاصى داده است كه به صورت اختصار مى‏توان به برخى اشاره كرد:

- از امام حسين عليه‏ السلام به عنوان اولين رجعت كننده يادشده است. ( ر. ك: محمد بن مسعود عياشى، تفسير العياشى، چاپخانه علميه، ج 2، ص 282؛ محمد بن يعقوب كلينى، الكافى، ج 8، ص 206)

- براى على‏ عليه‏ لسلام رجعت‏هاى متعددى ذكر شده است.( علامه مجلسى، بحار الانوار، ج 53، ص 46و 47؛ الكافى، ج 1، ص 197)

- ائمه معصومين عليهم‏ السلام به صورت خصوصى به برخى از ياران خود بشارت رجعت داده‏ اند .( . ر. ك: محمد بن جرير طبرسى، دلائل الامامه، ص 284؛ محمد بن الحسن بن على الطوسى. اختيار معرفة الرجال، ص 217؛ مصباح الشريعه، ص 63)

- برخى روايات مى‏گويد كه انبياى گذشته، رجعت خواهند كرد.( تفسير قمى، ج 1،ص 106؛ تفسيرعياشى، ج 1، ص 181)

- پيامبرصلى الله عليه و اله به همراه ائمه معصوم‏عليهم‏ السلام رجعت مى‏كنند.( بحار الانوار،ج 53،ص 15.)

- در رواياتى رجعت برخى از منافقان و كفار نيز ذكر شده است.( همان، ص‏39.)

از رواياتى كه به صورت پراكنده به زمان رجعت اشاره كرده‏ اند اين نتيجه حاصل مى‏شود كه رجعت از هنگام ظهور حضرت مهدى (عج) آغاز شده تا قبل از قيامت و رستاخيز كبرى ادامه خواهد داشت.

در روايات حكمت‏هايى براى رجعت ذكر شده كه عبارتند از:
1. لذت بردن منتظران راستين دولت حق از برپايى حكومت جهانى.
2. رنج و عذاب بردن كافران و منافقان از ديدن آن دولت.

منبع: خبرگزاری مهر

ارسال نظر

  • ناشناس

    معجزه هزاره سوم.

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد