گوناگون

آیا قالیباف به جلسه هیات دولت رفت؟

آرمان : روایت جالبی دارد این جناح اصولگرا. زمانی که قرار نیست انتخاباتی باشد همه گرد هم می‌نشینند، گل می‌گویند و گل می‌شنوند و شاید از اردوگاه رقیب سنتی یعنی اصلاح‌طلبان هم خبری داشته باشند که با یکدیگر رد و بدل می‌کنند. اما در بزنگاه انتخابات دیگر خبری نیست. در این مواقع هر کدام که خود را لیدر یک جریان می‌‌داند از بقیه جدا شده و به همراه نیروهایش در دفتر یا منزلی جلسه تشکیل می‌دهند تا گوی سبقت را از دیگر طیف اصولگرا برباید. این مرحله «اصولگرایان رقیب اصولگرایان» نام دارد و یک گام تا «اصولگرایان رقیب اصلاح‌طلبان» مانده است. در زمان انتخابات ریاست جمهوری همگان شاهد بودند که چطور قطار اصولگرایی در این مرحله از حرکت ایستاد و نتوانست به مرحله دوم یعنی رقابت با اصلاح طلبان برسد.

اکنون انتخاب دیگری در پیش است؛ انتخاب شهردار پایتخت. در این عرصه قرار است 31 عضو شورای شهر یک شهردار معرفی کنند. اصولگرایان از انتخاب شهردار خاطرات شیرین و تلخی دارند چه آنجا که محمود احمدی نژاد به عنوان یک اصولگرا وارد بهشت شد و چه زمانی که محمدباقر قالیباف را روانه اتاق ریاست شهرداری کردند. وجه مشترک هر دو انتخاب این بود که آنها ایده رسیدن به پاستور از بهشت را در ذهن داشتند؛ نفر اول یعنی محمود احمدی‌نژاد این مسیر را به درستی شناسایی کرد و توانست 8 سال در پاستور بماند. شهردار دوم یعنی قالیباف به پاستور نرسد! حالا این شهردار دوم که تلاش‌های بی ثمر برای رسیدن به پاستور داشته است، می‌خواهد باز هم در بهشت بماند تا شاید در انتخابات بعدی ریاست جمهوری بتواند در بخش فوقانی پوسترهای تبلیغاتی خود بنویسد شهردار پایتخت! اما این سوال وجود دارد که قالیباف با چه پشتوانه‌ای درصدد است تا بار دیگر نام خود را به عنوان کاندیدای اصولگرایان برای تصدی شهرداری معرفی کند؟

راه ندادن قالیباف به جلسه هیات دولت

یک نمونه که باید در مورد پشتیبانان قالیباف مدنظر داشت، خبری است که اخیرا در برخی سایت‌ها منتشر شد و موضوع آن عدم اجازه به قالیباف برای حضور در جلسه هیات دولت بود. پیش از این نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از موافقت رئیس‌جمهور با حضور شهردار تهران در جلسات دولت خبر داده بود.

منصور حقیقت‌پور در خصوص موضوع حضور شهردار تهران در جلسات هیات دولت، گفته بود: با تدبیر و موافقت آقای روحانی به بحث‌هایی که به دلیل حضور شهردار تهران در جلسات دولت مطرح بود، خاتمه داده شد و از این به بعد شهردار پایتخت در این جلسات حضور خواهد داشت. اما سفیر نوشت؛ عضو اصلاح‌ طلب شورای شهر تهران خبر داد که شهردار تهران را به جلسه هیات دولت راه ندادند.

محمد مهدی تندگویان اظهار داشت: «شنیده‌ها حاکی از این است که امروز با وجود اینکه قرار دولت، تعامل با شهردار بود، آقای قالیباف را به جلسه هیات دولت راه نداده‌اند. ما منتظر اخبار تکمیلی در این خصوص هستیم، احتمالا یا جلسه، جلسه خاصی بوده است یا اتفاق خاصی افتاده که آقای قالیباف را در آستانه انتخاب شهردار توسط شورای شهر چهارم به هیات دولت راه نداده‌اند به هر حال این اتفاق خود می‌تواند حامل پیام‌های روشنی باشد.» یکی از راهکارهای ارتقای سطح زندگی مردم در تمام شهرها برقراری ارتباط و تعامل سازنده میان شهردار با دولت است. آقای قالیباف در خاطر دارند عدم تعامل مثبت میان دولت های نهم و دهم با شهرداری چه ضررهایی را به مردم پایتخت رساند؟ بیش از 10سال است که شهردار تهران به دلیل اختلافات سیاسی، به جلسه هیات دولت دعوت نمی‌شود و دولت یازدهم عنوان داشته این رویه را تغییر می‌دهد لذا حضور قالیباف در جلسه هیات دولت می‌توانست به عنوان یکی از برگ‌های برنده او در روز رای گیری برای انتخاب شهردار از سوی شورای چهارم شهر محسوب شود که نشد.

نظرسنجی تلفنی، معیار برتری قالیباف

مهر هم در حرکتی جالب دیروز نوشت که یک نظرسنجی تلفنی نشان می‌دهد حدود 65 درصد شهروندان تهرانی در پاسخ به این پرسش که «شما با شهردار شدن کدام‌یک از این افراد بیشتر موافقید؟»،محمد باقر قالیباف را به عنوان گزینه مطلوب خود ارزیابی کرده اند و پس از قالیباف، غلامحسین کرباسچی با2/11درصد و محسن هاشمی رفسنجانی با 9درصد آرا قرار گرفته‌اند. کمتر کسی است که اطلاع نداشته باشد ارتباط خبرگزاری مهر با شهرداری تهران بویژه محمدباقر قالیباف در چه سطحی تنظیم شده است!

وزیر کشور و حامیان قالیباف

موضوع دیگری که در مورد پشتیبانان قالیباف می‌توان ذکر کرد، افرادی هستند که از او حمایت می‌کنند. روز گذشته حمید رسایی نماینده تهران در مجلس که همگان از روحیات و مواضع او مطلع هستند در گفت‌وگو با تسنیم آنچنان از قالیباف حمایت نکرد اما آگاهان مطلع هستند که شهرداری این دوره از میان دو گزینه محسن هاشمی و محمدباقر قالیباف انتخاب خواهد شد پس رد یک کاندیدا را حتما باید به منزله حمایت از دیگری تفسیر کرد. حمید رسایی معتقد است که انتخاب فردی به عنوان شهردار در حالی که توسط مجلس برای انتخابات شوراها ردصلاحیت شده یک رفتار افراطی است و بدیهی است که دولت اعتدال از آن استقبال نکند. وی اظهار کرد: شهردار تهران باید مشکلات شهر را خوب بشناسد، سلامت و کارآمدی و برای حل مشکلات شهر برنامه داشته باشد و از اهرم شهرداری برای اهداف سیاسی خود استفاده نکند.نماینده مردم تهران در مجلس در مورد احتمال ابقای محمدباقر قالیباف در شهرداری تهران تاکید کرد: برای ما اصلاح طلب یا اصولگرا بودن شهردار تفاوتی ندارد بلکه مهم رعایت برخی شاخص‌هاست. رسایی ادامه داد: برخی مباحث در مورد احتمال معرفی محسن هاشمی به عنوان شهردار تهران به گوش می‌رسد که البته برخی از اعضای اصلاح طلب شورای شهر در جلسات مشترکشان گفته‌اند که این خبر درست نیست و این اکثریت در شورای شهر وجود ندارد.

رسایی گفت: اگر محسن هاشمی بخواهد به عنوان شهردار مطرح شود با توجه به اینکه صلاحیت او در انتخابات شوراها از طرف مجلس رد شد، این نوعی دهن‌کجی به رای و نظر مجلس است، لذا بدیهی است که نمایندگان از تصمیم خود دفاع کرده و موضوع را پیگیری کنند و اسناد و دلایل رد صلاحیت محسن هاشمی که اسنادی سیاسی و غیرسیاسی است را در اختیار مراجع ذیصلاح قرار دهند. وی همچنین یادآور شد: در صورت انتخاب محسن هاشمی اگر وزیر کشور بخواهد بدون بررسی مستندات مجلس، اعتبارنامه و حکم شخصی که مجلس صلاحیت او را رد کرده برای شهرداری امضا کند، حتما مجلس به سمت سوال یا استیضاح از وزیر کشور پیش خواهد رفت. رسایی در پایان گفت :انتخاب فردی به عنوان شهردار در حالی که توسط مجلس برای انتخابات شوراها رد صلاحیت شده یک رفتار افراطی است و بدیهی است که دولت اعتدال از آن استقبال نکند.

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد