گوناگون

تهران نیویورک می شود!؟

"ساخت و ساز در ارتفاعات پایتخت موجب از بین رفتن منابع آب زیر زمینی و ایجاد محدودیت در تغذیه سفره‌های آبهای زیرزمینی شده است که همین مشکل باعث تشدید آلودگی اولیه سفره‌های آبهای زیرزمینی می‌گردد و در همین راستا باید اقدامات پیشگیرانه ای توسط شورا و شهرداری صورت گیرد."

به گزارش خبرنگار شهرخبر، این آخرین اظهارات محسن پیرهادی عضو شورای شهر تهران است .اظهاراتی که با ساخت و سازهای بی رویه در تهران همخوانی ندارد.

مدت هاست که دیگر پایتخت شهر خانه های ویلایی پراکنده نیست و به کوهی از برج ها و آپارتمان های سر به فلک کشیده تبدیل شده است. برج هایی که 100 ها نفر را در خود جای داده اند و در واقع با جمعیت 13 میلیونی پایتخت پاره ای جز ساخت و ساز برج های سر به فلک کشیده در اقصی نقاط تهران حتی در باغات و اطراف شهر نیست!

حالا نیز اما شهرداری تهران قصد دارد طرح تفضیلی جدیدی در خصوص بلند مرتبه سازی اجرایی کند. در طرح تفصیلی جدید گفته شده که شهرداری تهران موظف است ضوابط بلند مرتبه سازی جدید را تدوین کندو تا زمانی که ضوابط بلند مرتبه سازی جدید تدوین، بررسی و نهایی شود در مصوبه هایی که در کمیسیون ماده 5 به تصویب می رسد درخواست های موجود به صورت موردی بررسی و جهت تصویب به کمیسیون ماده 5 شهر تهران ارسال می شود.

هر چند مدیرکل شهرسازی و طرحهای شهری شهرداری تهران می گوید: تهران فرزند البرز است به همین دلیل در مسیر اجرای طرح تفصیلی جدید و تدوین ضوابط بلند مرتبه سازی توجه لازم به موضوع ارتفاعات شمالی شهر شده است. بنابراین قرار نیست با ساخت و سازهای بی برنامه به سیما و منظر شهری و نیز محیط زیست لطمه ای وارد شود. اما در هر حال به نظر می رسد بی برنامگی در این طرح مشکلات پایتخت را چند برابر خواهد کرد که یکی از آنها همان آلودگی آبهای زیر زمینی است.

در هر حال مجید پاکساز ادامه می دهد: ارتفاع ساختمانهای تهران میان قد است که پس از اجرای طرح تفصیلی متوسط ارتفاع آن نیم طبقه افزایش خواهد داشت.

وی با اشاره به وضعیت بلند مرتبه سازی در تهران پس از اجرای طرح تفصیلی می گوید: ارتفاع ساختمانهای تهران میان قد است که پس از اجرای طرح تفصیلی متوسط ارتفاع آن نیم طبقه افزایش خواهد داشت.

از سوی دیگر، نگرانی ها برای نحوه اجرایی شدن این طرح تفضیلی که بلند مرتبه سازی بخشی از ان است توسط مسئولین ادامه دارد.

رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در پاسخ به نگرانی‌های موجود راجع به طرح تفصیلی، به نقش مهم معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران در مشخص و عملی کردن طرح جامع و طرح تفصیلی اشاره کرده و می گوید: با وجود این‌که بیش از 70-80 درصد از درآمد شهرداری در این معاونت و از محل ساخت و سازها ایجاد می‏‌شود، شاهد نگاهی بسیار سطحی به این معاونت هستیم، به طوری که کمترین بودجه در سنوات گذشته به این معاونت تخصیص پیدا کرده است.

محمد سالاری با بیان اینکه نزدیک به 11 هزار میلیارد بودجه غیرمتمم شهرداری در سال 92 بوده است، ادامه می دهد : از این میزان فقط 23 میلیارد به این معاونت داده شده است و از این مقدار نیز صرفاً مبلغی حدود 4 میلیارد تومان جذب شده است. این در حالی است که برای توسعه و نگهداری یک سرای محله آن هم در متمم بودجه سال 92 شهرداری مبالغی در حدود 2 الی 3 میلیارد تومان به شورا پیشنهاد و تصویب شد.

وی هم‌چنین با بیان اینکه برای کل حریم شهر تهران در طرح های تفصیلی و جامع، طرح‌های مختلف تعیین شده اما هیچ‌کدام از این‌ها اجرایی نشده است، می گوید: هنوز طرح تفصیلی برای مثلا ضوابط بلند مرتبه سازی، تعیین تکلیف نکرده است و مجوزها براساس بخشنامه‌ها یا مصوبات کمیسیون ماده‌ 5 داده‌ می‌شود.

به این ترتیب است که با مشخص نشدن تکلیف این طرح ممکن است ناهماهنگی ها و نفع شخصی در ساخت و سازها باعث ایجاد مشکلاتی برای پایتخت شود که به این زودی ها قابل حل نباشد.

در این میان توصیه های مقام معظم رهبری به توسعه باغات و جلوگیری از تخریب فضای سبز برای ساخت و ساز باید مورد توجه مدیران شهری قرار گیرد و در این میان مساله چهره شهر تهران که این روزها دارد به نیویورکی تمام عیار با برج های سر به فلک کشیده تبدیل می شود نیز از یاد نرود.

چه خوب است که مدیران شهرداری تهران هر چه زودتر فکری برای تصویب یا عدم تصویب طرح تفضیلی کنند تا تکلیف مشخص شود.

ارسال نظر

  • باستانی

    این حرفها چیه، نیویورک باید آرزو کنه تهران بشه!

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد