گوناگون

جنگ در سوریه شدیدتر می شود

پارسینه: مناطق بسیاری از سوریه در محاصره است. حکومت سیاست «از گرسنگی مردن یا تسلیم» را تعقیب می‌کند.

مذاکره کننده‌ی ارشد مخالفانِ دولت سوریه، هادی البحره از اعتقاد خود به راه حلی از طریق مذاکره می‌گوید.مذاکرات بین حکومت سوریه و مخالفان در ژنو هیچ دستاوردی نداشته است. گودرون هارِر با هادی البحره گفتگو کرده است.

اشتاندارد: این برداشت درست است که بر شدت جنگ در سوریه افزوده می‌شود؟

البحره: بله، درست قبل از مذاکرات ژنو، حکومت سوریه در تمامی جبهه‌ها بر شدت تهاجم‌هایش افزود. این حمله‌ها به صورت کاملاً هدفمند علیه غیرنظامیان است، در حمله‌های هوایی از جمله از بشکه‌های بمب استفاده شده است، در آلپو ودارا و در جنوبِ حومه‌ی دمشق. با این کار می‌خواهند غیرنظامیان را به تسلیم وادارند. مناطق بسیاری از سوریه در محاصره است. حکومت سیاست «از گرسنگی مردن یا تسلیم» را تعقیب می‌کند - این مساله در همه جای جهان جنایت جنگی است.

اشتاندارد: شما می‌گویید افزایش نبردها پیامد ناکامی گفتگوهای ژنو نیست بلکه هم زمان شروع شدند. حکومت چه راهبردی دارد؟

الحربه: حمله‌ها قبل از مذاکرات ژنو شروع شد و در جریان آن شدت یافت. حکومت می‌کوشد به جامعه‌ی بین المللی وانمود کند خواهان راه حل سیاسی است - در حالیکه در داخلِ سوریه فقط دنبال راه حل نظامی است و می‌کوشد به قیام با خشوت علیه غیرنظامیان پایان دهد.

اشتاندارد: فشار علیه خانواده‌ی اعضای هیأت مخالفان در ژنو نیز بیشتر می‌شود.

البحره: آنها محمود صبرا، برادر یکی از همکاران ما، وکیلی به نام محمد صبرا را بازداشت کرده‌اند. وی در بازداشت سازمان اطلاعات نظامی سوریه به سر می‌برد. نام بسیاری از اعضای هیأت مخالفان در فهرست تروریست‌ها قرار دارد و اموال و دارایی آنها توقیف شده است. فهرست ترور مدتهاست وجود دارد اما در جریان مذاکرات ژنو دستور توقیف اموال را صادر کردند.

اشتاندارد: دور جدید مذاکرات ژنو وجود خواهد داشت؟

البحره: ما همچنان خیلی علاقه داریم که تمام راه‌ها را برای حل مسالمت آمیز بحران پیش برویم. ما همچنان هر کاری را برای رسیدن به این منظور انجام خواهیم داد. اما فکر نمی‌کنم که این مطلب برای حکومت نیز صادق باشد - اراده‌ی سیاسی وجود ندارد.

حکومت هنوز باور دارد که می‌تواند بر این بحران از طریق نظامی فائق بیاید، به کمک ...روسیه. خیلی جای تأسف است - زیرا هر روز خیلی از کودکان، زنان و افراد مسن را در سراسر سوریه از دست می‌دهیم. حکومت باید پیامی قوی از جامعه‌ی بین المللی دریافت کند مبنی بر اینکه جهان خواستار راه حل سیاسی برای سوریه است. ما باید آنچه را هنوز از سوریه مانده نجات دهیم.

اشتاندارد: دقیقاً منظورتان از «پیامی قوی» چیست؟

البحره: امکانات مختلفی وجود دارد. قطعنامه‌ی شورای امنیت در هفته‌ی گذشته گامی در جهت درست است. اما ما امیدواریم شورای امنیت و جامعه‌ی بین الملل توجه داشته باشند که این قطعنامه اجرا نیز بشود. حکومت تا به حال که معلوم است قطعنامه را جدی نمی‌گیرد در غیر این‌صورت به حمله علیه غیرنظامیان ادامه نمی‌داد. جلوی این کار باید به کمک قوانین بین المللی گرفته شود.

اشتاندارد: در صورتی که گفتگوها ادامه یابند: خواسته‌ی شما همچنان این است که بشارالاسد اجازه ندارد در دوره‌ی انتقالی نقشی داشته باشد؟

البحره: ما نظر خود را درباره‌ی راه حل سیاسی ارائه کرده‌ایم، حاوی ۲۴ اصل که راه آینده را تشریح می‌کند. بعد از این همه خون ریزی پذیرفتنی نیست که شخصی نماینده‌ی سوریه باشد که از بیش از ده سال پیش به قدرت چسبیده و می‌خواهد ادامه دهد حتی اگر با این کار کشور کاملاً از بین برود. یک شروع کاملاً جدید ضروری است.

اشتاندارد: شما فهرستی را نیز با نام‌های مورد قبو‌ل‌تان ارائه کرده‌اید. درست است که می‌خواهید با معاون رئیس جمهور فاروق الشرع گفتگو کنید؟

البحره: ما این فهرست را - اسم آن را فهرست «نام‌های سفید» گذاشته‌ایم - هنوز ارائه نکرده‌ایم. اما بله شرع در این فهرست است.

اشتاندارد: مخالفان در مجموع دچار چند دستگی هستند، هم گروه‌های سیاسی در تبعید و هم گروه‌های نظامی در سوریه. آیا ارتش آزاد سوریه را که مورد حمایت غرب است یک شکاف دیگر تهدید می‌کند؟ فرمانده‌ی این ارتش سلیم ادریس کنار گذاشته شد اما او و برخی از هوادارانش نمی‌پذیرند.

البحره: بالاترین نهاد شورای عالی نظامی است که به آقای ادریس این سمت را داد و نیز فرمان فعلی را صادر کرده که از سوی او و هرکس دیگر باید مورد احترام باشد. و من فکر می‌کنم در پایان نیز این کار را خواهد کرد و به ساختارهای اجرایی و نظارتی و فرماندهی واحد خواهد پیوست که ارتش آزادیبخش ملی را سازمان‌دهی می‌کند و تمام جبهه‌ها را در سوریه به یک مسیر می‌آورد. شکافی به وجود نخواهد آمد بلکه در میان مدت وحدت بیشتری شکل خواهد گرفت.

ارسال نظر

  • ناشناس

    بابا یکی جلو چرندیات این پارسینه رو بگیره خدایی تو با مایی یا با اونا

  • ناشناس

    اگر جای اسد بودم اسرائیل را بمباران میکردم 100درصد جنگ تمام میشد

  • طرف حق

    دم پارسینه گرم. همیشه حق رو میگه. تکفیریا دیوانن قبول. اما اسد چی؟ کی الان بمباران میکنه؟ مردم سوریه خیلی بدبختن بخدا

  • ایرانی

    گور پدر غیر نظامیان ی که با چاقو سر میبرند وتیر خلاص میزنند.والسلام

  • حسین

    منتظر حکم جهادیم

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد