گوناگون

دو مثلث براي وحدت

پارسینه: دو «مثلث»، دو جريان درس گرفته از گذشته و روياي وحدت. اين وضعيت اين روزهاي رياضيات سياسي كشور است. يكي از مثلث‌ها اضلاعش از سال گذشته جلسات‌شان را شروع كرده‌اند و مثلث ديگر در آستانه تشكيل قرار دارد.

اعتماد: كهنه‌كاران سياست مي‌خواهند حالا با درسي كه از گذشته‌شان گرفته‌اند، حركت كنند. در رياضيات سياست ايران حالا دو مثلث اصولگرا و اصلاح‌طلب ترسيم شده است براي انتخاباتي كه دو سالي تا آغازش زمان باقي است. مثلث اصولگرايان را همان ريش‌سفيدان هميشگي تشكيل مي‌دهند؛ همان‌هايي كه از اصولگرايان در سال‌هاي اخير بي‌مهري‌هاي زيادي ديده‌اند.

مرجع تصميم‌گيري اصلي اصلاحات هم به دنبال شكل‌گيري مثلث اصلاح‌طلبان است. كسي بيكار ننشسته است. روزهايي كه به هر دو جناح گذشت، موجب شده كه استراتژي‌ها تغيير كند و حالا هدف يكي از مثلث‌ها بقا در سياست است تا مبادا يك قوه ديگر را هم از دست بدهند و مثلث ديگر تلاش مي‌كند تا پيروزي‌اش با گرفتن صندلي‌هاي يك قوه ديگر تكميل شود.

مثلث اصولگرايان با محوريت جامعتين
خبر جلسات مثلث اصولگرايان را پايگاه خبري پارس اعلام كرده و در خبري آورده است كه «سه روحاني برجسته و انقلابي جلساتي را براي وحدت نيروهاي انقلاب آغاز كرده‌اند. بعد از رويكرد نامناسب طيف سنتي اصولگرايان و برخي مخالفين وحدت بين جريان اصولگرا، اكنون سه روحاني برجسته، جلساتي را آغاز كرده‌اند تا در دايره‌يي بزرگ‌تر، وحدت بين نيروهاي انقلاب را شكل دهند. اما سابقه برگزاري اين نشست‌ها به گواه نگارنده خبر به يك سال پيش بازمي‌گردد و با اين تفاسير بزرگان اصولگرا درست از روزهاي پس از انتخابات رياست‌جمهوري و شكست جريان اصولگرايي استراتژي‌هاي خود را براي انتخابات مجلس كليد زده بودند.

در ادامه اين خبر آمده است كه از سال گذشته تاكنون سه جلسه بين آيت‌الله محمدرضا مهدوي كني، آيت‌الله محمد يزدي و آيت‌الله احمد جنتي براي وحدت نيروهاي انقلاب برگزار شده است. در اين جلسات تاكنون در مورد اصل ورود به موضوع وحدت نيروهاي انقلاب، ميزان پذيرش اين موضوع در ميان طيف‌هاي مختلف و نحوه تعامل با هر كدام، مباحثي مطرح شده است.» نكته بارز اين مثلث اين است كه اين جلسات به همت و پيگيري آيت‌الله مهدوي كني برگزار شده است و اين درحالي است كه پروژه‌هاي وحدت‌آميز آيت‌الله مهدوي كني در سال‌هاي اخير بارها با واكنش‌هاي منفي و نافرماني‌هاي اصولگرايان شكست خورده است.

در ادامه اين خبر همچنين آمده است كه «در انتخابات رياست‌جمهوري، آيت‌الله مهدوي در فرآيند تلاش ميان وحدت اصولگرايان به حمايت از قاليباف پرداخت و آيت‌الله محمد يزدي به نيابت از جامعه مدرسين به حمايت از ولايتي پرداخت همچنين شنيده مي‌شود آيت‌الله جنتي نيز راي خود را با نام سعيد جليلي به صندوق راي انداخته است.»

خاتمي به دنبال مثلث اصلاح‌طلبان
اما در اين سوي گود، اصلاح‌طلبان هم ايده‌هاي جديدي براي انتخابات مجلس بعدي دارند. اعضاي شوراي مشورتي اصلاح‌طلبان به جاي جلسات انتخاباتي مشغول كار كارشناسي هستند تا بر اساس تاكيد سيد محمد خاتمي مثلثي متشكل از آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني، حجج‌الاسلام ناطق‌نوري و سيد حسن خميني براي انتخابات بعدي مجلس نقش‌آفريني كنند. اصلاح‌طلبان از تجربه انسجام انتخابات رياست‌جمهوري هنوز هم حفاظت كرده‌اند. اين‌بار هم مي‌خواهند با استفاده از نظرات شخصيت‌هاي معتدل جلو بروند. مثلثي كه هر كدام از اعضاي آن به علاوه سيد محمد خاتمي در سال‌هاي اخير محبوبيت‌هاي زيادي كسب كرده‌اند.

اضلاع مثلث‌ها به يكديگر مي‌رسد؟
دو جريان اصلي كشور از اتفاقات سال‌هاي اخير درس گرفته‌اند و در همين راستا استراتژي‌شان را تغيير داده‌اند. عدم حضور آيت‌الله مصباح‌يزدي يا نماينده‌يي از جبهه پايداري در مثلث اصولگرايان نشان از بي‌توجهي كامل اصولگرايان سنتي به اين طيف و همچنين قدرت گرفتن آنان برخلاف سال‌هايي است كه اصولگرايان سنتي قرباني يكه‌تازي‌هاي اصولگرايان افراطي مي‌شدند.

اين سوي سياست، اصلاح‌طلبان بازهم به دنبال تكرار تجربه انتخابات رياست‌جمهوري يازدهم در شكل وسيع‌تري هستند. مي‌خواهند اين‌بار با استفاده از چهره‌هاي معتدل بيشتر انسجام‌شان را بيش از پيش كنند. حالا دو مثلث اصلاح‌طلب و اصولگرا در زمين سياست تشكيل شده است. مثلث‌هايي كه هردوي آنها اهداف يكساني دارند با استراتژي‌هاي متفاوت. اصولگرايان به‌خوبي مي‌دانند كه كوچك‌ترين غفلت‌شان موجب مي‌شود كه براي سال‌ها از صحنه سياست دور شوند و اصلاح‌طلبان هم مي‌دانند كه براي بقاي بازگشت‌شان به سياست بايد استراتژي‌هاي جديدي داشته باشند.

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد