گوناگون

"به مردم نمیگوییم که همین نظام سوریه قبلا بیشترین جنایت را در مورد حزب‌الله انجام داده است"

به گزارش پارسینه، حجت الاسلام محمدرضا زائری در بخشی از مصاحبه اخیر خود با سایت تابناک می گوید:

پرسش: هم اکنون می‌خواهیم به سفرتان به سوریه که در قالب یک کاروان فرهنگی با حضور برخی چهره‌های شاخص انجام شد بپردازیم. کاری بسیار ارزنده و جالب بود اما آنگونه که باید و شاید بازتاب نداشت؟

شاید دلیلش این باشد که در کشورمان عادت کرده‌ایم ‌همه کار‌ها به شکل رسمی و دولتی و حاکمیتی انجام شود. گاهی به دوستان می‌گویم حتی بچه حزب‌اللهی‌های متدین ما هم منتظرند تا شورای هماهنگی سازمان تبلیغات اسلامی اعلام کند راهپیمایی است و بعد از نماز جمعه بروند. این گونه نیست که خودمان احساس مسئولیت کنیم. چون این حرکت دولتی و حاکمیتی نبود دیده نشد، در حالی که این حرکت دو ویژگی عمده داشت؛ یک اینکه غیرحاکمیتی و غیر دولتی بود و حتی وقتی آنجا رفتیم سفارت ما گله داشت که چرا هماهنگی بیشتری با ما انجام دادید که ما در جریان باشیم. این ارزش دارد که حرکات غیر دولتی و غیر حاکمیتی را تقویت کنیم. نکته دوم اینکه ادبیات صلح طلبی و آشتی و محبت به نام جمهوری اسلامی و دین و انقلاب در دنیا و حوزه بین الملل جایش خیلی خالی است. کاروانی به نام زائران صلح ‌غیر دولتی به راه افتادند و با ادبیات آشتی و محبت و دوستی. جا انداختن این ادبیات در دنیا حتی بر موضوع انرژی هسته‌ای و حقوق بشر هم موثر است.
متأسفانه ما بدون اینکه بخواهیم و حواسمان هم نبوده، در سال‌ها خودمان کمک کرده‌ایم در ارائه تصویر خشونت طلب از جمهوری اسلامی. من به سران جبهه کفر که می‌خواهند جمهوری اسلامی را این گونه نشان دهند کار ندارم؛ اما طبقه متوسط اجتماعی مخاطب ما در غرب به تصویری که می‌بیند، حکم می‌کند. وقتی خودمان همیشه تصویری که از جمهوری اسلامی نشان می‌دادیم تصویر جنگ و جهاد و تفنگ بوده، ناخواسته به آن تصویر کمک کرده‌ایم. اینکه به نام جمهوری اسلامی از آشتی و محبت و صلح حرف بزنیم روی سایر بخش‌ها هم اثر دارد. خوشبختانه ترکیب کاروان هم ترکیب قشنگی بود. هم همراهان داخلی که رفته بودند طیف متنوعی از هنرمندان و چهره‌های فرهنگی بودند و هم مهمانان خارجی که حضور داشتند از پدر «آسانژ» تا خانم «مک وایر» برنده جایزه نوبل صلح و فلان کشیش و روحانی. آنجا هم خوشبختانه اثرگذار بود. این حرکت به خوبی توانست پیام خود را منتقل کند اما در داخل اینگونه نبود.

پرسش: دیدار‌هایتان بیشتر مردمی بود؟

بیشتر مردمی بود اما چند جلسه رسمی و جدی هم داشتیم.

پرسش: گلایه‌های مردم سوریه چه بود؟ آنچه در رسانه‌های داخل می‌بینیم با آنچه در واقعیت وجود دارد تا چه اندازه همخوانی دارد؟

متأسفانه در حوزه بین‌الملل حتی در نظام رسانه‌ای ما فارغ از صدا و سیما با مخاطب مانند افراد نابالغ برخورد می‌کنند. برای مخاطب سهمی از حق آگاهی و اطلاع دقیق از قضایا قائل نیستند. مثلا در مورد سوریه سقوط شهر‌ها را نمی‌گفتیم؛ اما آزاد‌سازی‌اش را می‌گفتیم. مردم برایشان سوال بود که چه شده‌ این‌ها آزاد شده‌اند! قبلش را نگفته بودیم. چیزی که در مورد سوریه به مردم نگفته‌ایم این است که مردم سوریه درست است که در جریان جنگ با ما همراهی کرد اما نظام سوریه نظام بعثی بود. اتفاقا این ارزش داشت که نظام بعثی سوریه با نظام بعثی صدام همراهی نکرد و در کنار تمام کشورهای دیگر عربی که بعثی نبودند در مقابل صدام ایستاد و با ما همراهی کرد. اما نظام بعثی ویژگی‌هایی داشت و عملکرد خطرناک و سرکوبگرانه نظام بعثی بود که طی سال‌ها مردم را به اعتراض دعوت می‌کرد. ما به مردم نمی‌گوییم که همین نظام سوریه که الان کنار حزب‌الله ایستاده بیشترین قتل و جنایت را در مورد نیروهای حزب‌الله انجام داده و نمی‌گوییم چقدر از بچه‌های حزب‌الله سال‌ها شکنجه و کشته شدند. در زندان‌های سوریه بودند و قتل عام شدند و اگر این را بگوییم همبستگی امروز حزب‌الله با سوریه معنای دقیق‌تر و شفاف تری پیدا می‌کند. ارزشش بیشتر می‌شود. چون این‌ها را نمی‌گوییم بخشی از ماجرای سوریه واضح نمی‌شود. خیلی هم صادقانه و صریح و شفاف با مردم صحبت نمی‌کنیم که چه صف آرایی‌‌‌ در سوریه اتفاق افتاده است. چیزی که خوشبختانه در سوریه دیدم و برایم محسوس بود این است که آن نظام بعثی دارد تغییر می‌کند؛ هم در سطوح بالا و حاکمیتی و هم در سطوح میانی.

قیافه نیرو‌ها و پرسنل ارتش سوریه دارد عوض می‌شود. رفتار حاکمیتی حزب بعث سوریه دارد تغییر می‌کند. دیدگاه‌ها دارد عوض می‌شود و همین باعث شده ‌که قضایا تغییر کند. از آن طرف هم مردم رفتار تکفیری‌ها را دیده‌اند و به این نتیجه رسیده‌اند که جایگزین رژیم اسد تکفیری‌ها هستند لذا خیلی‌ها که ابتدا به معترضین پیوسته بودند به سمت بشار اسد آمده‌اند. بعضی از معترضین هم که با آن‌ها مذاکره کردیم همراهی‌شان با بشار اسد به این معنی نیست که او و نظام حاکم را تأیید کنند، بلکه به عنوان بهترین گزینه موجود برای حفظ تمامیت ارضی سوریه و حفظ وطنشان به این سمت آمده‌اند اما در مجموع روند بسیار مثبتی است.

پرسش: مردم سوریه در مورد حمایت ایران از حکومت سوریه نقدی داشتند؟

طبیعتا ما با همه مردم ارتباط تنگاتنگی نداشتیم؛ اما آنهایی که ما دیدیم چه در دمشق و چه در حمص و لاذقیه بسیار استقبال می‌کردند و این همدلی و همراهی را مثبت می‌دانستند البته در دو سال پیش فضا اینقدر شفاف نبود اما هر چه جلو‌تر می‌رویم فضا بیشتر به نفع جبهه مقاومت و خط جمهوری اسلامی است.

https://cdn.tabnak.ir/files/fa/news/1393/3/4/377419_933.jpg

ارسال نظر

  • ناشناس

    به مردم خیلی مسائل گفته نمی شود.

  • ناشناس

    بله کاش در مورد سرکوبهای دیگری هم که نسبت به مخالفان بشار اسد (مخالفان مردمی و بدون سلاح که اوایل شروع اتفاقات سوریه بودند) انجام میشد میگفتن...

  • ناشناس

    بله کاش در مورد سرکوبهای دیگری هم که نسبت به مخالفان بشار اسد (مخالفان مردمی و بدون سلاح که اوایل شروع اتفاقات سوریه بودند) انجام میشد میگفتن...

  • ناشناس

    به نظر من هیچ کدام از طرفین دعوا در سوریه بر حق نیستن ولی شروع این قضایا تقصیر خود اسد بود اگر بجای سرپوش و سرکوب که موجب تفرقه شد جور دیکری رفتار میکرد ......اوایل یادتون هست میگفتن ارتش آزاد سوریه همون ارتشی های اسد بودن که ازش جدا شدن فکر میکنید برای چی؟؟؟؟؟

  • ابی

    الان چون درمقابل اسد، آمریکا قرار داره و آمرکیا مخالفش هستشراسد آدم بد وظالمی هستش..کلا به نظر بعضی روشنفکرای داخلی هر کی که با آمریکا بد باشه یا دشمن آمریکا باشه ظالم هستش

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد