مصباح: برتریجویی نسبت به دیگران، زیبنده یک شیعه نیست
پارسینه: رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، گفت: خداوند امر به شکرگزاری کرده است زیرا اگر کسی بخواهد لیاقت استفاده ابدی از میوههای بهشتی را داشته باشد باید در این دنیا این لیاقت را نشان دهد.
به گزارش ایسنا، آیتالله مصباحیزدی در درس اخلاق خود در بیت رهبری در قم با اشاره به آیات مرتبط با منت گذاشتن خداوند بر بندگان گفت: تفاوتی که بین منت گذاشتن خداوند و بندگان وجود دارد به دامنه وجود و حضور این دو ساحت است.
وی افزود: انسانها وقتی کاری برای کسی انجام میدهند انتظارات خاصی را در مقابل او دارند که در حقیقت این انتظارات به این معنی است که میخواهد حقارت خود را بپوشاند زیرا کار خیر نیازی به این عمل ندارد.
این عضو مجلس خبرگان اظهار کرد: انسان وقتی کاری برای کسی انجام میدهد این حس را دارد که او باید مقامش را در مقابل ما پایینتر بداند و ما را از خود بالاتر بداند؛ در حقیقت انسان با این کار حس حقارت خود را به رخ میکشد.
وی گفت: انسان در تفاوت با خداوند این منت را میگذارد که طرف مقابل یا کاری بالاتر یا همسان با آن کار برای او انجام دهد و یا حداقل به شکلی رفتار کند که به ما و دیگران متوجه سازد که او از ما پایینتر است.
مصباحیزدی بیان کرد: این حس از خوی برتریطلبی انسان نشان میگیرد؛ یعنی همیشه سعی میکند که با انجام کار خیر خود دیگران را مجبور به تعظیم در مقابل خود کند.
وی گفت: این درحالی است که ائمه اطهار به ما سفارش کردند که از چنین حس و کاری دوری کنیم؛ برتری جویی نسبت به دیگران اصلا زیبنده یک شیعه نیست حتی ما از آن هم نهی شدیم که در بند کفش نیز نسبت به دیگران برتریجو باشیم.
رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به آیاتی که خداوند در آن به بندگان منت مینهد؟ بیان کرد: در قرآن شیوهای در خصوص شرح نعمات الهی بیان شده است که در آن بندگان در مقابل نعمات الهی قرار میگیرند و به آنها امر به شکر میشود.
وی گفت: این شیوه و روش قرآنی با آن چیزی که انسانها به عنوان منت دارند تفاوت ماهوی دارد زیرا خداوند نعمات را میشمارد و ما را در امر به شکرگزاری ارتقای شخصیت میدهد نه اینکه ما را تحقیر کند.
این استاد حوزه بیان کرد: خداوند متعال این همه بنده ناشکر را در طول تاریخ داشته است ولی در بیان این بحث در حقیقت چون نیازی به منت گذاشتن به خلق ندارد چنین کاری نیز نمیکند ولی بشر باید این شکرگزاری را انجام دهد تا خودش ارتقا یابد.
وی خاطرنشان کرد: در حقیقت این شکرگزاری است که باعث میشود انسان به نعمات بزرگتری در این دنیا و دنیای ابدی لایقتر باشد؛ انسانها هنوز فرق حمد و شکر را نیز نمیدانند و بسیاری از مردم را نیز حمد و شکر میکنند که در مقابل کاری که خدا برای آنها کرده است هیچ هیچ است.
وی گفت: حمد در واقع در مقابل کس یا چیزی است که در آن لحظه مستقیما کاری برای ما انجام نداده است ولی شکر برای کسی است که برای ما کاری انجام داده است؛ مثل مدح یک گل یا یک شعر زیبا با شکرگزاری از کسی که به ما کمک میکند متفاوت است.
وی اظهار کرد: انسان برای اینکه به مقام شکر برسد باید البته خود، خالق و نعمتی که خالق به او داده است را به خوبی بشناسد؛ این مسیر شامل چندین مرحله و مرتبه دشوار است که انسان باید آن را طی کند؛ در حقیقت بخشی از این شکرگزاری فطری است و ربطی به دین و آیین ندارد.
ارسال نظر