گوناگون

ظریف، ریسک‌پذیرترین سیاست‌مدار سال ۲۰۱۵

پارسینه: وزیر امور خارجه ایران به‌عنوان ریسک‌پذیرترین سیاست‌مدار جهان در سال ۲۰۱۵ انتخاب شد. مؤسسه تحقیقاتی «گلوبال ریسک اینسایتس» با شعار «جهان خود را بشناس»، هرسال اقدام به انتخاب این عنوان می‌کند که امسال به محمدجواد ظریف رسید. این عنوان به شخصی اهدا می‌شود که بیشترین ریسک را در عرصه سیاست در طول سال انجام داده باشد و به‌اصطلاح از بالاترین ریسک سیاسی برخوردار است. سال گذشته «نارندا مودی»، نخست‌وزیر هند، این عنوان را به دست آورد. به اعتقاد این مؤسسه، «محمدجواد ظریف این فرصت را برای ایران فراهم کرد كه وارد دیالوگی فعال با جامعه بین‌الملل و اقتصاد جهانی شود».

دیپلماسی ماهرانه و مذاکره مصرانه
این مؤسسه، سال ۲۰۱۵ را سالی هیجان‌انگیز در مورد ریسک سیاسی خوانده و آن را سالی سرشار از ناآرامی‌های سیاسی در سراسر جهان و منطقه توصیف کرد. وب‌سایت این مؤسسه در ادامه می‌نویسد: «اما با نگاهی مثبت به صحنه بین‌الملل، توافق هسته‌ای ایران که در تاریخ ۱۴ جولای بین ایران و کشورهای ١+٥ رخ داد را می‌توان به‌عنوان مهم‌ترین و تأثیرگذارترین اتفاق سال دانست». این مؤسسه در ادامه، «دیپلماسی ماهرانه و مذاکره مصرانه» محمدجواد ظریف را علت اصلی خارج‌شدن ایران از انزوا و بازگشت او به جامعه بین‌الملل دانست. نویسنده گزارش در ادامه می‌نویسد: «اگرچه هنوز عنوان‌کردن اینکه آیا توافق هسته‌ای به موفقیت کامل می‌رسد زود است، دیپلماسی و فن ‌بیان ظریف این اجازه را به ایران و آمریکا داده است که بر سر یک میز نشسته و بر سر توافق مذاکره کنند و تحریم‌های اقتصادی ایران را بردارند». مؤسسه «جی‌آر‌آی» تلاش و مهارت ظریف را یک «شاهکار» می‌خواند؛ شاهکاری که او را امسال لایق دریافت این عنوان می‌کند. در ادامه این گزارش این‌طور آمده است که ظریف خود را به‌عنوان یک مجری سیاسی قدرتمند و مذاکره‌کننده‌ای ماهر نشان می‌دهد که نقش او در سیاست خارجی ایران ادبیات جدیدی برای ایران پس از تحریم به وجود خواهد آورد. «گلوبال ریسک اینسایتس» در ادامه سه دلیل عمده را برای انتخاب ظریف به‌عنوان ریسک‌پذیرترین فرد سال در حوزه سیاست برمی‌شمرد:
ایران دیگر بازیگری منزوی نیست
در توضیح اولین دلیل در این گزارش آمده است: «نقش شایسته و به‌یادماندنی ظریف در هدایت مذاکرات هسته‌ای ایران دو پیشرفت را برای ایران حاصل کرده است؛ اول اینکه ایران به این توانایی رسید که بتواند درباره قابلیت‌های هسته‌ای خود با ١+٥ به نتیجه برسد. این به این معناست که ایران دیگر در جامعه بین‌الملل منزوی نیست. ایران، امروز برای اجرای توافق هسته‌ای با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و دیگر سازمان‌های بین‌المللی همکاری کرده است و این نشان‌دهنده حسن‌نیت ایران است. دوم اینکه، نتیجه توافق باعث شده است که ایران به‌عنوان قدرتی در منطقه مطرح شود. ایران، امروز توانایی این را دارد که تأثیر خود را در دیگر مسائل و بحران‌های منطقه‌ای نشان دهد که نقش برجسته ظریف در مذاکرات اخیر در وین پیرامون آینده راه‌حل سیاسی در سوریه از مصادیق این تأثیرگذاری است».
ظرفیت اقتصادی
به عقیده نویسنده گزارش این مؤسسه، «انزوای ایران از جامعه بین‌الملل باعث شد که بعد از سخت‌ترشدن تحریم‌ها در سال ۲۰۱۱، نرخ تورم به ۴۰ درصد رسیده و تولید ناخالص داخلی ایران ۲۰ درصد کاهش یابد. توانایی و مهارت مذاکره ایران به رهبری ظریف فرصت‌های بسیاری را در راستای افزایش پیشرفت اقتصادی در قالب برجام برای این کشور به وجود آورد. ایران به لطف برداشته‌شدن تحریم‌ها و آزاد‌شدن اموال مسدودشده‌اش، می‌تواند به بزرگ‌ترین کشوری تبدیل شود که به اقتصاد جهان بازمی‌گردد. در ادامه این گزارش ازسرگیری تجارت با چین، روسیه و فرانسه که پیش از این برقرار نبودند و مهم‌تر از آن تجارت اقتصادی ایران با کشورهای همسایه‌ای چون ترکیه، عمان و امارات متحده عربی به‌عنوان علل پیشرفت هرچه‌بیشتر ایران در زمینه همکاری‌های اقتصادی معرفی شده است.
عادی‌سازی روابط ایران و آمریکا
این مؤسسه انگلیسی در توضیح سومین علتی که این عنوان به ظریف داده شده است، می‌نویسد: «برای اولین‌بار در ۳۶ سال اخیر، اولین نشانه‌های ایجاد روابط سیاسی حسنه بین ایران و آمریکا دیده شد. اگرچه عادی‌شدن روابط بین ایران و آمریکا همیشه بحث و فشارهایی را در داخل دو کشور دربر داشته و همیشه موانعی بر سر آن وجود داشته است، تعامل ایران و آمریکا [در زمینه توافق هسته‌ای]، مثبت بوده. ظریف و جان کری، باوجود عناصر محافظه‌کاری در هر دو طرف [ایرانی و آمریکایی] در مجلس و کنگره که به‌دنبال عملی‌نشدن توافق بودند، در تعاملی سالم در دوسال اخیر توافق را به ثمر نشاندند».
به‌ثمرنشستن توافق هسته‌ای ایران تا به امروز باعث شده است که از نام محمدجواد ظریف در مجامع مختلفی یاد شده و در فهرست برندگان جوایز و القاب گوناگونی دیده شود. به‌عنوان نمونه او در فهرست نامزدهای دریافت جایزه صلح نوبل بود و همین چندروز پیش بود که خنده او جزء بهترین خنده‌های سال ۲۰۱۵ از نظر سی‌ان‌ان انتخاب شد.

منبع: شرق، مهدی نوریان

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد