گوناگون

احمد نجفی:از احمدی‌نژاد می‌خواهم در انتخابات حضور پیدا کند

پارسینه: آقای احمدی نژاد به تمامی بچه های سینماگر یک امیدی داد. مثلا یادم است که گفته بودند اینهمه وزارت ارشاد برای سینماگران خرج می کند و فیلم که ساخته شد، آن فیلم را بعد از ساخت ممنوع الپخش کرده یا بازیگر را ممنوع الکار می کند. یعنی چه؟ بدون آنکه دلیلش را بگوید. اینها بود که آقای احمدی نژاد را نزد سینماگران عزیز کرد و برخی افراد را نسبت به ایشان خشمگین.

به گزارش دولت بهار، در عصر آخرین روزهای ماه مبارک رمضان و به هنگامه افطار، پیش مجری سال های نه چندان دور" صندلی داغ" می رویم. مرد همیشه خندان که با گرمی هرچه تمام با ما برخورد می کند. از اوضاع بد این روزهای سینما می پرسم؛ می گوید:« فعلی ها همه چیز را بسته اند حتی شورای عالی سینمایی کشور را. اساتید خانه نشین شده اند. خیلی ها مریض هستند و حالشان خوب نیست. کسی به آنها سر نمی زند. بیمه ها قطع شده است. وضع مملکت هم حالی بهتر از فرهنگ ندارد.»

سیداحمد نجفی شوشتری متولد 1327 در شهر خرمشهر و بازیگر سینما و مجری برنامه تلویزیونی است. نجفی در سال ۱۳۵۲ پس از اخذ دیپلم از کشورمان، راهی آمریکا شد. وی در رشته طراحی صحنه تحصیلات دانشگاهی خود را به پایان رساند. او در ابتدای انقلاب و در سال ۱۳۵۹ به معاونت شبکه دو سیما منصوب شد.

از جمله برنامه های داغ و مشهور وی در صدا و سیما، برنامه جنجالی« صندلی داغ» بود که بسیار سروصدا به پا کرد. نجفی در زمان ریاست حسینی بر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عضویت شورای عالی سینمایی درآمد. از جمله دیگر اعضای این ستاد، آقایان: داود میرباقری، مسعود جعفری جوزانی، احمد نجفی، جمال شورجه، مسعود دهنمکی و محسن علی اکبری بوده اند.

در ادامه، گفتگو با این هنرمند و بازیگر مشهور سینما و تلوزیون را می خوانیم:

در ابتدا از اوضاع این روزهای فرهنگی جامعه و سینما بفرماید. تحلیل شما از توسعه فرهنگی ایرانی اسلامی در این سال ها چیست؟

ما در توسعه فرهنگ خودمان، افراد معلم و باسواد کم نداریم. در تمامی کشورها با توجه به ویژگی ها و شرایط موجودشان، پروسه فرهنگی ۱۰۰۰ ساله است. حال ما در پروسه انقلابی گری که با کم کاری روبه رو شده ایم. یک عده خوب کار کرده اند و یک عده کم کاری می کنند.

آیا شما به وجود عده ای که خواهان فرهنگ بدون حد و مرز هستند باور دارید؟ فرهنگی بدون خطوط قرمز؟

بله عده ای هم اصلا پروسه انقلابی گری را دوست ندارند و معتقد هستند که هرکس هرطور که خواست فیلم بسازد و کسی کاری به آنها نداشته باشد. اعتقاد این ها این است و کار هم بسیار کرده اند و بسیار هم از طرف دستگاه های اجرایی کشور و نهادهای متولی فرهنگی به آنها کمک شده و کسی در مقابل آنها نبوده و جلوی آنها را نگرفته است.

به نظر شما بزرگترین نقطه قوت دولت مهر و عدالت و شخص دکتر احمدی نژاد چیست؟
در طول این ۷۰ و ۸۰ سال که در کشورمان سینما رشد کرده است، تنها کسی که حقیقتا سینما را جدی گرفته و به سینماگران اعتماد کرده است را شخص آقای احمدی نژاد می دانم. این که می گویم جدی گرفت نه اینکه شعار بدهد که بگویم ما می خواهیم ۹۰ فیلم بسازیم و همه بازیگران را میلیاردر کنیم. خیر! اینها را نمی گفت. من موضوعات درون سازمانی را می گویم.

مثال می زنید؟

بله. همان شورای عالی که تاسیس شد برای چه بود؟ این یک اقدام اساسی بود و برای شخص من هم که نبوده است. بر اساس نبود عدم بینش مدیریتی، دولت فعلی این شورا سینمایی را از بین برده و منحل کردند. مورد دیگر این بود که آقای احمدی نژاد به تمامی بچه های سینماگر یک امیدی داد. مثلا یادم است که گفته بودند اینهمه وزارت ارشاد برای سینماگران خرج می کند و فیلم که ساخته شد، آن فیلم را بعد از ساخت ممنوع الپخش کرده یا بازیگر را ممنوع الکار می کند. یعنی چه؟ بدون آنکه دلیلش را بگوید. اینها بود که آقای احمدی نژاد را نزد سینماگران عزیز کرد و برخی افراد را نسبت به ایشان خشمگین.

به نظر شما آیا لازم است و یا شرایط کشور در وضعیت فرهنگی، آمادگی کافی را دارد که آقای احمدی نژود برای انتخابات سال آینده اعلام حضور کند؟

من زیاد در عرصه سیاست وارد نیستم ولی یک چیز را می بینم و بر آن احاطه دارم و آن این است که آنقدر شرایط سیاسی در کشور ما روزمرگی دارد که نه تو می توانی شرایط را بسنجی و نه من. ما در شرایط عادی است که می توانیم اوضاع را بسنجیم. اما دنیا، دنیای گمانه زنی و حدس زدن اتفاقات عجیب است. شما اتفاقات اتحادیه اروپا را ببینید. ظرف چند ساعت، اتحادیه اروپا از هم پاشید و انگلستان جدا شد. همه تعجب کرده بودند. این اتفاقات در سیاست وجود دارد و قابل پیشبینی نیست. متاسفانه در مملکت ما سیاسیون برای از بین بردن آبروی یکدیگر بسیار فعال هستند. معلوم نیست که بعدا چه اتفاقی خواهد افتاد ولی امیدوارم و از ایشان می خواهم که در انتخابات، حضور جدی و با برنامه داشته باشند. ما خواهان وجود جوی رقابتی هستیم که گروه ها با یکدیگر رقابت کنند و چند دیدگاه وجود داشته باشد.

پس به نظر شما هیچ ایرادی ندارد که ایشان دوباره در انتخابات شرکت کنند و حضورشان در انتخابات سال آینده ریاست جمهوری لازم است؟

خیر چه ایرادی دارد. ایشان انسان است و به مانند سایرین که حق دارند، ایشان هم حق دارند و مورد قبول دستگاه های نظام و رهبری نیز هستند و از شخص مقام معظم رهبری حکم دارند. هشت سال رئیس جمهور مملکت بوده اند و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هستند. یعنی چه که عده ای می گویند ایشان نباید دوباره شرکت کنند؟ یعنی در قانون اساسی که آمده است افراد واجد شرایط می توانند در انتخابات شرکت کنند ولی چون ایشان احمدی نژاد است نباید در انتخابات شرکت کنند.

برخی از سیاسیون و شخصیت های روشنفکر معتقد هستند که برای نیامد ایشان باید خون ریخت و نگذاشت که دوره عدالت و مهرورزی تکرار شود و در جامعه رواج پیدا کند؟
خوب آن آقایان روشنفکر که بر این نظر هستند که باید خون ریخته شود، تکلیفشان را با خدای خود روشن کنند. زیرا روشنفکری ربطی به خون دادن و خون گرفتن ندارد.

ممنون از جنابعالی و فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

ارسال نظر

  • ناشناس

    عجب !
    من ذهنیت خوبی نسبت به اقای نجفی داشتم

  • ناشناس

    جناب نجفی دوستت دارم

  • ایرانی

    آقای نجفی!! کسانی که در برابر مردم ایستادند شاید گروهی را خشنود کردند ولی مردم تنها کاری که با آنها کردند این بود که بسیار زود آنها را فراموش کردند! این بابایی که شما داری سنگش را به سینه میزنی باید پیش از شرکت در رای گیری در دادگاهی دادگر به فساد و دورغهایی که گفته پاسخ دهد و دادگاهی شود .

  • شیرین صفوی

    بعععععععله!!!!!!! لابد به شما وعده و وعید وزارت داده این آقای ترمیناتور !!!!!! کدوم آدم عاقلی به این ویرانگر رای میده که تا حالا ما در بحر دریای نبوغ کشور داریش غرقیم !!!!!!

  • 211

    اگر اقای نجفی به عنوان هنرمند در مسایل سیاسی دخالت نکنند سنگین تر هستد!

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد