گوناگون

اوباما انتخاب كند، تأمين بودجه يا جنگ با ترور!

پارسینه: يك تحليلگر ارشد آمريكايي از كاخ سفيد خواست به جنگ عليه تروريسم كه هزينه هاي هنگفتي را متوجه اين كشور كرده پايان دهد.

فريد زكريا تحليلگر روزنامه واشنگتن پست و شبكه سي ان ان در تحليلي خاطر نشان كرد: بحث داغ اين روزها در آمريكا اين است كه آيا دو حزب جمهوري خواه و دموكرات در نهايت مي توانند با كنار گذاشتن اختلاف ها در كنار هم ايستاده و با اوضاع سر و ساماني ببخشند؟ با در نظر گرفتن اين بحث اينجا به نكته اي اشاره مي كنم كه باراك اوباما رئيس جمهوري امروز آمريكا مي تواند با توسل به آن موفقيت بزرگي را از آن خود كند؛ « به مبارزه با ترور پايان دهيد آقاي رئيس جمهور.»

اين عبارت به زبان ساده تر بدان معناست كه زمان آن فرارسيده است كه آمريكا با برنامه ريزي كشور را براي خارج شدن از ماجراجويي به نام مبارزه با تروريسم مهيا كند، ايالات متحده از 11 سال پيش تاكنون يعني از حادثه يازدهم سپتامبر سال 2001 تا به امروز مجوز استفاده بي حد و حصر از نيروهاي نظامي خود را صادر كرده است. يازده سال بازه زماني طولاني تر از سالهايي است كه آمريكا سرگرم جنگ داخلي بود يا در جنگ هاي اول و دوم جهاني در مجموع گرفتار آمده بود.

به گزارش «ديپلماسي ايراني» وي اضافه كرد: جنگ با تروريسم در حقيقت به دولت فدرال و البته شخص رئيس جمهور قدرت ويژه اي براي دخالت در تمامي مسائل بخشيده است. دولت هر زمان با مشاهده كوچكترين مورد مشكوك مي تواند آزادي هاي فردي را براي شخصي كه دشمن خوانده مي شود، محدود كرده و همواره از شرايط جنگي به عنوان يك توجيه استفاده كند. در جلسه سالانه آكسفورد كه هفته گذشته برگزار شد، جانسون از ژنرال هاي فعال در پنتاگون تاكيد كرد كه آمريكا نمي تواند انتظار داشته باشد كه القاعده و تمامي نيروهاي وابسته به آن از روي كره زمين حذف شوند، سلاح هاي خود را تحويل داده و معاهده صلح با آمريكا امضا كنند!

فريد زكريا خاطر نشان كرد: اگر مي خواهيد نيم نگاهي به خلأ بودجه اي بيندازيد كه آمريكا در 11 سال گذشته به آن گرفتار بوده مي توانيد به 2[4] هزار ميليارد دلاري فكر كنيد كه در يك دهه گذشته در اين جنگ ها از جيب آمريكا رفت. ما از زمان جنگ جهاني دوم تاكنون چنين توسعه اي در دولت فدرال نداشتيم كه در يك دهه گذشته در آمريكا شاهد آن بوديم.

در اين سالها آمريكا براي كاغذبازي ها و رسالت هاي اطلاعاتي اش 33 مجتمع بزرگ اضافه كرده و بر مجموع كارمندان دولتي هم 230 هزار نفر افزوده شده است. درست است كه آمريكا در سالهاي اخير هزينه هاي هنگفتي براي افزايش ضريب امنيتي خود متحمل شده است اما قابل توجه است كه بدانيم هيچ كدام از دستگاه هاي اسكنري كه در سالهاي اخير با جنجال هاي فراوان در فرودگاه هاي آمريكا نصب شد حتي يك تروريست را شناسايي نكرده است. حتي يك مورد!

وي مي افزايد: البته كه تهديدهاي جدي وجود دارد و بايد با آنها مبارزه كرد اما مساله اينجاست كه ما قبل از سال 2001 هم اين كارها را انجام مي داديم و اكنون هم مي توانيم پس از پايان دادن به عمليات پرسروصدا و پرهزينه اي تحت لواي مبارزه با تروريسم همين كار را ادامه دهيم. شايد وقت آن فرا رسيده است كه آمريكايي ها چارچوب نرمال تري براي مبارزه با تروريسم بيابند و دست از سر قاعده اي كه از سپتامبر 2001 باب شد بردارند.

هيچ رئيس جمهوري تمايل به از دست دادن قدرت ندارد. اما رئيس جمهور امروز آمريكا در جايگاه بحث جدي در خصوص بيرون آمدن از جبهه جنگ دايمي كشورش قرار گرفته است.يادآور مي شود منابع رسمي آمريكايي با اشاره به عبور بدهي هاي اين كشور از مرز 16 هزار ميليارد تومان و جدي تري شدن بحران كسري بودجه، تأكيد مي كنند آمريكا بر لبه پرتگاه مالي قرار گرفته است.

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد