گوناگون

کشف ۱۵۰ کیلوگرم مواد مخدر توسط گمرک

پارسینه: مدیرکل مرکز مبارزه با جرایم سازمان‌ یافته گمرک، گفت: در 9 ماهه ابتدای سال جاری، 150 کیلوگرم مواد مخدر توسط گمرک کشف شد.

حسین دمیاد گفت: گمرک ایران با توجه به اهمیتی که برای مبارزه با جرایم سازمان‌یافته و مواد مخدر قائل است، مرکز مبارزه با جرایم سازمان‌یافته را تأسیس کرده و در زمینه مبارزه با پولشویی، مواد مخدر و قاچاق کالا اقدامات زیادی انجام داده است.

مدیرکل مرکز مبارزه با جرایم سازمان ‌یافته گمرگ، اظهارداشت: ما در مرزهای هدف از دستگاه‌های آشکارساز مواد مخدر و شناساگر استفاده می‌کنیم و گمرکات مرزی ایران با ترکیه مجهز به سگ‌های موادیاب و مربیان مربوط است.

وی با اشاره به اینکه در 9 ماهه امسال 150 کیلوگرم مواد مخدر توسط گمرک کشف شده است، افزود: گمرک ایران برای اثربخشی بیشتر مبارزه با مواد مخدر، کارکنان خود را به‌ طور مستمر آموزش می‌دهد.

دمیاد افزود: اخیرا هم یک دوره آموزش بین‌الملل در خصوص نحوه جاسازی و کشف مواد مخدر با هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور و سازمان جهانی UNODC برگزار کردیم و امیدواریم همکاری ایران و بلغارستان در مبادی رسمی گمرک بتواند به موفقیت‌های بیشتری در این زمینه بیانجامد.

همچنین "برادیمیر"، معاون مرکز مبارزه با جرایم سازمان‌ یافته بلغارستان نیز در این نشست ضمن قدردانی از تلاش دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف کشورمان در مبارزه با قاچاق مواد مخدر و جرایم سازمان‌یافته، گفت: بخش مهمی از همکاری ما با گمرک بلغارستان در زمینه عملیات کنترل دلیوری با هدف شناسایی افرادی است که در قاچاق مواد مخدر دست دارند.

وی با اشاره به جلسات قبلی مسئولان گمرک ایران و بلغارستان، افزود: در جلسه پنجم که در بلغارستان برگزار شد، هر دو کشور مسأله همکاری با ترکیه را که در مسیر ایران به بلغارستان واقع شده است، مورد بررسی قرار دادند.

معاون مرکز جرایم سازمان ‌یافته بلغارستان، اظهارداشت: عملیات دلیوری کار پلیس است، اما چون محموله‌ها از مرز و نقاط گمرکی عبور می‌کنند، گمرک نقش بسیار مهمی در این زمینه دارد.

برادیمیر گفت: بلغارستان آمادگی همکاری در عملیات دلیوری را قبلا اعلام کرده و ما بسیار علاقه‌مندیم که بدانیم آیا ایران نیز می‌تواند با کشورهای دیگر در این عملیات همکاری کند؟ رئیس هیأت بلغاری در این نشست همچنین خواهان برگزاری یک اجلاس 3 ‌جانبه بین مقامات گمرک ایران، ترکیه و بلغارستان به‌ منظور راهکارهای مناسب برای مبارزه با جرایم سازمان‌یافته شد.

براساس این گزارش، محمدحسین باغ‌عنایت، مدیرکل دفتر همکاری‌های بین‌الملل گمرک نیز در این نشست اظهارداشت: ایران با 42 کشور موافقت‌نامه گمرکی امضا کرده که در این موافقت‌نامه‌ها به جرایم فرامرزی مثل قاچاق انسان، جعل اسکناس، جرایم سازمان‌یافته، پولشویی و حتی قاچاق حیوانات و گیاهان نادر و اشیای فرهنگی نیز اشاره شده است.

باغ‌عنایت با تأکید بر اینکه موافقت‌نامه گمرک ایران و بلغارستان عملیاتی بوده و در دولت و مجلس دو کشور تصویب شده است، گفت: ما می‌توانیم یک موافقت‌نامه اجرایی دیگر نیز بین دو گمرک درخصوص مواد مخدر داشته باشیم.

مدیرکل دفتر همکاری‌های بین‌الملل گمرک، افزود: دروازه‌های مشترک مرزی برای جلوگیری از ورود و خروج مواد مخدر بسیار کارساز است و گمرک ایران برای ریشه‌کنی قاچاق مواد مخدر از هیچ کوششی فروگذار نبوده و برای هر نوع همکاری آماده است.

برپایه این گزارش، کوشا، نماینده ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور نیز در اظهاراتی، گفت: ما همکاری نزدیکی با ترکیه در زمینه مبارزه با مواد مخدر داریم و سطح مبادلات تجاری دو کشور چشمگیر است و اخیرا هم یک یادداشت تفاهم بین طرفین امضا شده که در حال نهایی شدن می‌باشد.

علاوه ‌بر این، ایران با کشورهای افغانستان و پاکستان یادداشت تفاهم همکاری امضا کرده و با حضور 3 کشور و مشارکت و نظارت دفتر UNODC، نشست‌های سالیانه برگزار می کند.

منبع: خبرگزاری مهر

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد