گوناگون

طحان نظیف مطرح کرد؛

در لایحه عفاف و حجاب اصلاحی صورت نگرفته/ آخرین اخبار از عضویت زنان در شورای نگهبان

در لایحه عفاف و حجاب اصلاحی صورت نگرفته/ آخرین اخبار از عضویت زنان در شورای نگهبان

طحان نظیف گفت: برای عضویت زنان در شورای نگهبان منع قانونی وجود ندارد.

به گزارش پارسینه به نقل از باشگاه خبرنگاران، طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان  در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن محکوم کردن اقدام ددمنشانه دشمنان در ترور شهید اسماعیل هنیه گفت: گزارشی از ۹ طرح و لایحه و ۱۲ اساسنانه دولت و ۲۸ استعلام از دیوان عدالت اداری را اطلاع می‌دهم.

وی گفت: طرح‌مالکیت صنعتی در رفت و آمد بین مجلس و شورای نگهبان بود و اصلاحات آن تایید شد. طرح اصلاح ماده یک ماده ۳۸ ایین نامه داخلی مجلس است که برخی کمیسیون‌های مجلس دارای حداقل اعضا نیستند. مجلس این طرح را تصویب کرد. از نظر شورا تفویض حداقل‌های اعضای نمایندگان مجلس تقنین می‌خواهد و مجلس باید اصلاحات آن را انجام دهد.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: مورد دیگر قاچاق مهمات و سلاح‌های غیرمجاز بود که دو ابهام داشت و ابهام دیگر تعیین مواد شیمیایی در ماده شش بود که مجلس باید آن را اصلاح کند.

نظیف ادامه داد: لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون خدمات کشوری برای کاهش ساعات اداری است که هیئت عالی نظارت به آن ایراداتی داشت و این مصوبه هم جزو آخرین مصوبات مجلس یازدهم بوده و هنوز اصلاح نشده است. اگر اصلاح شود دوباره آن را بررسی می‌کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که شورای نگهبان چگونه به دولت کمک می‌کند؟ گفت: ما سعی کردیم با همه دولت‌ها تعامل داشته باشیم و اگر در اساسنامه‌ها و مصوبات، چون مجری دولت است نظرات آن‌ها را مورد توجه قرار می‌دهیم و رهبری بر انسجام میان قوا و نهاد‌ها تاکید دارند و باید همه به آن عمل کنیم تا آنچه به نفع کشور و نظام است محقق شود. رییس جمهور بعد از انتخاب به شورای نگهبان آمدند و در روز‌های آینده با تشکیل کابینه افرادی انتخاب شوند که در هم افزایی قدم بردارند.

ایرادات طرح افزایش تعطیلات آخر هفته برطرف نشده است

این مقام مسئول ادامه داد: ما نسبت به تعطیلی شنبه‌ها دو ایراد داریم. نکاتی نسبت به بحث روز‌های هفته و بخش خصوصی وجود دارد. موضوع در اختیار مجلس است و اگر نکته‌ای برای اصلاح باشد می‌توان آن را بررسی کرد. یکی از ایرادات بحث روز‌ها و ایراد دیگر بحث قرارداد‌ها در بخش خصوصی و ایراد هیئت نظارت هم سرجای خودش است.

وی درباره مولفه‌های رجل سیاسی گفت: مبنای کار قانون اساسی و مصوبه شورای نگهبان است. این مصوبه به وزارت کشور ارسال شد و مبنای کار وزارت کشور در این دوره از انتخابات بود و نسبت به قبل ثبت نام‌ها ساماندهی شد.

وی درباره دلیل اعلام نشدن دلیل ردصلاحیت‌ها ادامه داد: ابلاغ دلیل ردصلاحیت نیاز به مجوز قانونی دارد.

همزمانیِ انتخابات مجلس و ریاست‌جمهوری از نظر قانونی منعی ندارد

نظیف درباره سه ساله شدن انتخابات شورا‌های شهر و روستا بیان کرد: براساس قانون انتخابات تصویب شده بود انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر همزمان باشد، اما با فقدان رییس جمهور مجلس برای انتخابات شورا‌ها باید تصمیم می‌گرفت لذا دوره چهار ساله فعلی را حفظ کرد و دوره بعدی را سه ساله دید تا انتخابات ریاست جمهوری و شورا‌ها همزمان شود و اگر قرار بر تغییر باشد باید مصوبه جدید در مجلس تصویب شود.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: بررسی استفساریه ارزش افزوده دو ایرا داشت یکی اینکه مصوبه قانونگذاری جدید است و واژگان غیرفارسی داشت. لایحه موافقت‌نامه ترجیحی بین ایران و اندونزی بود که دو ایراد شرعی جزئی داشت و یک ایراد قانون اساسی داشت و علاوه بر این ایرادات یک تذکر براساس متن انگلیسی هم داشتیم.

وی افزود: لایحه حمایت از خانواده از طریق فرهنگ عفاف و حجاب است و نظر شورا مربوط به خرداد است و در مجلس دوازدهم هنوز اصلاحی صورت نگرفته است. طرح اصلاح قانون نظام صنفی کشور است که متن ایرادات تقدیم شما می‌شود. مصوبه جدید دریافت شد و نتیجه نهایی بعدا اعلام می‌شود. طرح اصلاح تبصره ۶ و ۱۳ بودجه کل کشور ابهاماتی داشت که به مجلس اعلام شد و آن را اصلاح شده است.

نظر شورای نگهبان در مورد کاندیدا‌های پوششی در انتخابات

وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا می‌توان با اصلاح قانون از حضور کاندیدا‌های پوششی جلوگیری کرد، اظهار کرد: این موضوع مستلزم علم پیشگویی است که ما نداریم. ما از نیات افراد اطلاعی نداریم و در ادوار مختلف افراد با رویکرد‌های سیاسی مختلف چنین رویکردی داشتند و برخی بودند که تا آخر بودند، اما در دوره‌ای دیگر تا آخر نمانند و باید دید راهکار مجلس در این خصوص چیست.

وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا در انتخاب آینده به سمت نظام حزبی پیش می‌رویم، گفت: نکته مهمی است که احزاب مسئولیت بپذیرند. ما گاهی در انتخابات با احزاب یک شبه مواجه هستیم و گزارشی از آن‌ها نمی‌بینیم که آیا توانستند برنامه خود را محقق کنند و باید در سیاست‌های کلی انتخابات بررسی شود و ممکن است الگوی انتخاباتی تغییر کند. 

وی ادامه داد: برخی گفتته بودند ما زیر کولر تصمیم می‌گیریم که حالا ما زیر کولر تصمیم بگیریم یا خاموش کنیم باید بدانند انتخابات رقابت است و براساس قانون عمل می‌کند و با تمجید و سرزنش افراد عمل نمی‌کند. هرکس می‌تواند نظری داشته باشد. در این انتخابات از همه‌جریان‌های سیاسی افرادی حضور داشتند، مهم نظر و رای مردم است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه تخلف انتخاباتی بود یا نه‌گفت: هر جا تخلفی بوده با آن برخورد کردیم و با بررسی‌های مفصل برایمان ثابت شد که در شهرستان باشت تخلفاتی صورت گرفته بود و صندوق‌ها باطل شد و برخورد لازم صورت گرفت و برای متهمین پرونده تشکیل شده است، اما در نتیجه انتخابات تغییری حاصل نشد.

سخنگوی شورای نگهبان در پایان افزود: انجام فرآیند انتخابات براساس قانون است و مستلزم هماهنگی‌هایی است که از چند ماه قبل صورت گرفته است. هماهنگی در کمتر از پنجاه روز انجام شد و به واسطه این قانون هیچ بن بستی در نظام حقوقی ما وجود ندارد و انتخابات در دو مرحله در کمتر از پنجاه روز برگزار شد.

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نمای روز

    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار