گوناگون

امتناع واشنگتن از تایید ادعاهای موشکی علیه ایران

 امتناع واشنگتن از تایید ادعاهای موشکی علیه ایران

ادعاهای رسانه‌ای اخیر حاکی از ارسال محموله‌ای از موشک‌های بالستیک کوتاه برد ایران به روسیه برای کمک به جنگ این کشور در اوکراین است. این گزارش‌ها از داخل ایران هم تایید و هم تکذیب شده است.

به گزارش اکوایران، علی‌رغم ادعای روزهای اخیر رسانه‌های غربی مبنبی بر این که ایران به روسیه موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد را ارسال کرده، اما یکی از مقامات کاخ سفید روز دوشنبه ضمن ابراز نگرانی از این احتمال، از تایید این خبر خودداری کرد.

به نوشته المانیتور، جان کربی، مسئول ارتباطات شورای امنیت ملی کاخ سفید روز دوشنبه به خبرنگاران گفت: «من نمی‌توانم گزارش‌ها مبنی بر وقوع این انتقال را تأیید کنم. من شما را ارجاع می‌دهم به آنچه که در گذشته گفته‌ایم: هر گونه ارائه این نوع فناوری نه تنها تأثیر مخربی بر توانایی اوکراینی‌ها برای ادامه دفاع از خود خواهد داشت... بلکه می‌تواند به همان اندازه اثرات مخربی برای ایران و خاورمیانه داشته باشد.»

کربی گفت ایران که «از قبل یک برنامه موشکی بالستیک رو به بهبود دارد، از نوعی مشارکت با روسیه برای بهبود توانایی‌هایشان در منطقه سود خواهد برد».

وال استریت ژورنال در 6 سپتامبر ادعا کرد که مقامات اروپایی و آمریکایی به این رسانه گفته‌اند که ایران تعداد نامشخصی موشک بالستیک کوتاه برد را برای کمک به روسیه در تهاجم به اوکراین ارائه کرده است. بر اساس این گزارش، یک مقام آمریکایی ورود این محموله را تایید کرده است. با این حال تهران و مسکو چنین ادعایی را رد کردند.

ایالات متحده و شرکای آن از ماه‌ها پیش در مورد این محموله‌ها به ایران هشدار داده‌اند و تهدید کرده‌اند که در صورت پیشبرد آن، تحریم‌های سنگینی اعمال خواهند کرد.

در ماه مارس، جی۷ بیانیه‌ای صادر کرد و از ایران خواست که به روسیه موشک بالستیک ارسال نکند و وعده داد در صورت ارسال موشک‌های بالستیک ایران، پاسخی سریع و هماهنگ خواهد داد. در ماه ژوئیه، ناتو بیانیه‌ای منتشر کرد و گفت که هرگونه انتقال موشک‌های بالستیک «یک تشدید تنش عمده خواهد بود.»

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز یکشنبه این گزارش را تکذیب کرد و گفت ایران هرگز بخشی از مناقشه و تداوم آن نبوده است. کنعانی این اتهامات را «بی اساس» خواند.

کنعانی همچنین افزود:«همکاری‌های نظامی ایران و روسیه از قبل از جنگ در اوکراین وجود داشته و در چارچوب توافقات دوجانبه و مبتنی بر قوانین و موازین بین‌المللی است و ربطی به بحران اوکراین ندارد.»

با این حال احمد بخشایش اردستانی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، روز شنبه با تایید این گزارش گفت این موشک‌ها در ازای سویا و گندم ارسال شده است. او گفت:«ما باید برای نیازهای خود، از جمله واردات سویا و گندم، مبادله کنیم. بخشی از مبادله شامل ارسال موشک و بخشی دیگر شامل ارسال پهپادهای نظامی به روسیه است.»

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز دوشنبه ایران را «شریک مهم» روسیه خواند و گزارش‌های اخیر را رد نکرد. پسکوف گفت: «ما در حال توسعه همکاری و گفت‌وگو در همه زمینه‌های ممکن، از جمله حساس‌ترین زمینه‌ها هستیم».

با این حال، آخرین ادعاها درباره محموله‌های موشک بالستیک نشان دهنده ارتقاء حمایت ایران از روسیه است. موشک‌های بالستیک نشان‌دهنده یک سرمایه‌گذاری پرهزینه‌تر در روسیه هستند و اهمیت برنامه موشک‌های بالستیک ایران را به جهانیان یادآوری می‌کند، که همچنان بزرگترین در منطقه است.

تهران در گذشته به دلیل نگرانی از واکنش ایالات متحده و متحدانش،  در مورد انتقال موشک‌های بالستیک به مسکو محتاط بوده است، به ویژه زمانی که برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هنوز فعال بود و تا اکتبر 2023 برنامه موشکی بالستیک ایران را محدود می‌کرد.

حتی با وجود اینکه بندهای برجام اکنون منقضی شده‌اند، ارسال موشک همچنان برای ایران یک حرکت پرریسک است. ارسال چنین محموله‌ای حاکی از تعمیق روابط تهران-مسکو، حتی در مواجهه با تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا است و احتمالاً نشان‌دهنده فاصله گرفتن از نزدیکی با ایالات متحده و متحدانش است - علی‌رغم اشارات اخیر که نشان از تمایل به چنین تنش‌زدایی پس از انتخاب مسعود پزشکیان به عنوان رئیس جمهور دارد.

 

ارسال نظر

  • ناشناس

    چون تایید نکرده ایران ایر را تحریم کرده اگر تایید کرده بود چکار می کرد

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد