گوناگون

فیلم‌های ارسالی شما تلویزیون را دیدنی‌تر می‌کند

پارسینه: گسترش فناوری، دسترسی ساده و ارزان به دوربین‌های تصویربرداری، امکانات ساده برای ارسال و جابه‌جایی اطلاعات مختلفی چون عکس و تصاویر دیجیتال، بعلاوه ایجاد شبکه‌های متعدد تلویزیونی با رویکردهای متنوع، زمینه‌ای فراهم کرده که مخاطبان در تامین برنامه‌‌های تلویزیون سهم داشته باشند و بتوانند بسادگی فیلم‌های ضبط شده توسط دوربین‌های خانگی را برای شبکه‌های تلویزیونی ارسال کنند و تصویر خود را در تلویزیون ببینند.

گسترش فناوری، دسترسی ساده و ارزان به دوربین‌های تصویربرداری، امکانات ساده برای ارسال و جابه‌جایی اطلاعات مختلفی چون عکس و تصاویر دیجیتال، بعلاوه ایجاد شبکه‌های متعدد تلویزیونی با رویکردهای متنوع، زمینه‌ای فراهم کرده که مخاطبان در تامین برنامه‌‌های تلویزیون سهم داشته باشند و بتوانند بسادگی فیلم‌های ضبط شده توسط دوربین‌های خانگی را برای شبکه‌های تلویزیونی ارسال کنند و تصویر خود را در تلویزیون ببینند.

شبکه تلویزیونی نسیم بخشی از برنامه‌های خود را به نمایش آثار ارسالی از سوی مخاطبان اختصاص داده است. این بخش فعلا با عنوان نسیم شما پخش می‌شود و ویدئوهایی از زندگی روزمره و لحظات شاد و پرنشاط آنها را به نمایش می‌گذارد. پیش از نسیم، شبکه تماشا و نمایش در زیرنویس‌هایی از مخاطبان خود خواستند آثارشان را برای پخش ارسال کنند و قبل از همه اینها شبکه آی‌فیلم تقریبا از ابتدای امسال، آثار مخاطبان خود را به نمایش گذاشت.

سایت نسیم برای دریافت فیلم راه‌اندازی شد

از هفته آینده مخاطبان شبکه نسیم می‌توانند از طریق سایت این شبکه ویدئوهای خود را برای بخش «نسیم شما» ارسال کنند.

هاشم رضایت، مدیر تامین برنامه شبکه نسیم با اعلام این خبر گفت: تا امروز مخاطبان شبکه نسیم برای ارسال تصاویر خود باید آنها را روی سی‌دی یا دی‌وی‌دی به صندوق پستی شبکه می‌فرستادند، اما از هفته آینده می‌توانند ویدئوهای خود را از طریق سایت و به صورت اینترنتی ارسال کنند.

شبکه نسیم از اولین روزهای پخش آزمایشی با زیرنویس‌های متعددی از مخاطبان خود خواست تا تصاویر دیدنی خود را برای نمایش به این شبکه ارسال کند.

رضایت درباره این اقدام شبکه نسیم افزود: اساس و بنیان شبکه نسیم بر تعامل با مردم بوده است و اگر قرار بود نامی جز نسیم برای آن برگزیده شود، حتما نام شبکه مردم انتخاب می‌شد.

مدیر تامین برنامه شبکه نسیم گفت: برای ما مشارکت مردم مهم است و توقع نداریم برایمان فیلم بسازند، کافی است ویدئوهای مربوط به جشن‌ها، مراسم، دورهم‌نشینی‌ها و حتی لحظات شاد و پرنشاط خود را برای ما بفرستند و دیگران را در شادی‌های خود شریک کنند.

رضایت تاکید کرد: هدف شبکه نسیم از این کار ایجاد نشاط و سرگرمی است و از این رو علاقه‌مندان می‌توانند برای به اشتراک‌گذاری لحظات پرنشاط با دیگران آنها را برای ما بفرستند. این ویدئو‌ها می‌تواند مربوط به شادی کودکان باشد یا لبخند بزرگترها هنرنمایی‌ها یا حتی آواز دلنشین یک مخاطب.

از آنجا که دوربین‌های موجود در بازار تصاویر را در قالب ویدئو و با فرمت‌های مختلف ضبط می‌کنند، نمایش آنها از شبکه نسیم به تغییر فرمت یا اصلاحات نیاز دارد. مدیر تامین برنامه شبکه نسیم در این باره گفت: ما فرمت همه ویدئوها را قبل از پخش بررسی می‌کنیم و در صورت نیاز تغییر می‌دهیم.

وی درباره هزینه‌بر بودن این کار توضیح داد: تغییر فرمت یا اصلاح تصاویر هم هزینه‌بر است و هم زمانبر، اما ما با کمال میل این کار را می‌کنیم چون مردم دارند برنامه‌های شبکه ما را تامین می‌کنند.

به گفته این مدیر از آنجا که فرستندگان ویدئو دوست دارند حتما زمان پخش آن را به افراد خانواده، دوستان و خویشاوندان اطلاع بدهند، بعد از رسیدن هر اثر با فرستنده تماس گرفته می‌شود و روز و ساعت پخش برنامه به او اعلام می‌شود.

رضایت در این باره گفت: قصد داریم ویدئوهای مربوط به مخاطبان را در یک برنامه مستقل به نمایش بگذاریم که زمان پخش آن مشخص باشد و مخاطبان بتوانند در آن ساعت پای تلویزیون بنشینند. این مدیر اعلام کرد: با توجه به آن‌که شبکه نسیم کار خود را به صورت آزمایشی آغاز کرده و زمان زیادی از تبلیغات ما نگذشته، صرفا تهرانی‌ها مخاطبان شبکه هستند و ارسال ویدئوها به صورت اینترنتی هنوز میسر نشده از میزان استقبال مخاطبان راضی هستیم.

آی‌فیلم؛ اولین میزبان آثار مردمی

شبکه آی‌فیلم از ابتدای امسال، تصاویری از فیلم‌های گرفته شده از سوی مخاطبانش در کشورهای عربی و فارسی‌زبان‌های داخل و خارج از کشور را به نمایش گذاشته است.

محمدرضا حاتمی، مدیر این شبکه درباره پخش تصاویر مردمی گفت: در عصر ارتباطات، رابطه مخاطب با رسانه به متن و نوشته محدود نمی‌شود و گزینه‌های دیگری هم برای تعامل وجود دارد که از آن جمله می‌توان به فایل‌های صوتی، عکس و ویدئو اشاره کرد.

بنابراین بر‌آن شدیم تا شیوه‌های ارتباط با مخاطبان خود را گسترش دهیم و زمینه را برای تعامل بیشتر فراهم کنیم، بنابراین از چندماه پیش بخش «تماس با ما» را در وبگاه رسمی شبکه توسعه دادیم.

مدیر شبکه آی‌فیلم معتقد است؛ نمایش ویدئوهای مردمی سبب می‌شود شبکه‌های تلویزیونی از حالت ارتباط یکسویه خارج شوند.

به گفته حاتمی، برخی شبکه‌های ماهواره‌ای از این قابلیت رسانه‌ای برای تخریب اذهان عمومی درباره کشورمان استفاده می‌‌کنند، اما شبکه آی‌فیلم تلاش کرده با استفاده از همین امکان تصویر درستی از ایران ارائه کند.

وی در این باره گفت: در آغاز راه، برای مخاطبان موضوع انتخاب می‌کردیم؛ موضوعاتی مانند کودک، خانواده، رخدادهای اجتماعی و از آنها می‌خواستیم ویدئو‌هایی مرتبط با موضوعات تعیین شده برایمان ارسال کنند. به مرور مخاطبان به این کار علاقه‌مند شدند و اکنون ویدئوهای زیادی به شبکه می‌رسد.

مدیر شبکه آی‌فیلم درباره تفاوت بین استقبال مخاطبان ایرانی با خارجی‌ها گفت: مخاطبان ایرانی هنوز مقابل دوربین به اندازه کافی راحت نیستند، ولی به مرور با شرایط و قواعد ضبط و ارسال عکس‌ها و ویدئوها بیشتر آشنا شده‌اند.

نمایش آثار مردمی در شبکه تماشا

شبکه تماشا بزودی به جمع شبکه‌های آی‌فیلم و نسیم می‌پیوندد و آثار مخاطبان را به نمایش می‌گذارد.

حمید سرافرازی، مدیر تامین برنامه شبکه تماشا در این باره گفت: شبکه تماشا از حدود سه ماه پیش، مانند دیگر شبکه‌های تلویزیون ویدئوهای رسیده از مخاطبانش را روی سایت و در بخش باشگاه مخاطبان به نمایش می‌گذارد، اما قرار نیست این شبکه، ویدئوهایی شبیه آنچه را که در شبکه نسیم و آی‌فیلم به نمایش در می آید به مخاطبان خود ارائه کند.

سرافرازی در خصوص زیرنویس‌های شبکه تماشا درباره ارسال ویدئو به این شبکه توضیح داد: شبکه تماشا و نمایش با اعلام این زیرنویس‌ها در واقع به شبکه نسیم کمک می‌کند و آنچه مخاطبان این دو شبکه ارسال می‌کنند، در اختیار شبکه نسیم قرار خواهد گرفت.

مدیر تامین برنامه شبکه تماشا درباره نوع ویدئوهایی که از شبکه تماشا به نمایش درخواهد آمد، گفت: اکنون آنچه به شبکه ارسال می‌شود، در اختیار شبکه نسیم قرارمی‌دهیم. زمانی که این شبکه به استقلال کامل رسید، این امکان وجود دارد که شبکه تماشا نوع خاصی از ویدئوهای مخاطبان را به نمایش بگذارد.

وی گفت: شبکه تماشا از مخاطبان خود دعوت خواهد کرد که آثاری درباره نقد فیلم‌ها و سریال‌ها یا آثار نمایشی به این شبکه ارسال کنند.

سرافرازی افزود: ارتباط و تعامل دو سویه با مخاطبان، ضرورت دارد، اما به این معنا نیست که شبکه‌های تخصصی هم ویدئوهای مربوط به جشن‌ها، لحظات شادی و نشاط مخاطبان را به نمایش بگذارند.

مدیر تامین برنامه شبکه تماشا درباره ضرورت پخش آثار مردمی در شبکه‌ای مانند نمایش گفت: شبکه‌های تخصصی می‌توانند درباره موضوعات مربوط آثار مردمی را به نمایش بگذارند و از این فرصت به شکل تخصصی بهره بگیرند؛ چراکه این فرصت می‌تواند زمینه تعامل بیشتر را بین یک شبکه و مخاطبانش فراهم کند، ضمن این‌که امکان برقراری ارتباط و تعامل بین رسانه و مخاطب، بزرگ‌ترین حسن شبکه‌های داخل کشور نسبت به شبکه‌های ماهواره‌ای است.

افزایش مشارکت مخاطب در تلویزیون

علاوه بر نمایش ویدئوهای مخاطبان در شبکه‌های تلویزیونی، برنامه‌هایی مانند شب به یاد ماندنی و محله ما در شبکه تهران، از توجه ویژه رسانه به مشارکت و تعامل با مخاطبان خبر می‌دهد.

در دنیای رسانه‌های تعاملی و شبکه‌های اجتماعی، مشارکت مخاطبان در برنامه‌سازی برای تلویزیون و سهم داشتن در برنامه‌های رسانه ملی، می‌تواند به پیوند رسانه و مردم عمق بیشتری بدهد.


آذر مهاجر / گروه رادیو و تلویزیون

منبع: جام جم

ارسال نظر

  • صادق خسرو

    با سلام و خداقوت. لطفا نحوه ارسال فیلم با اینترنت به شبکه نسیم را برایم ارسال دارید.

  • کمال

    با سلام و خداقوت. لطفا نحوه ارسال فیلم با اینترنت به شبکه نسیم را برایم ارسال دارید.

  • كريمي

    با سلام و خداقوت. لطفا نحوه ارسال فیلم با نامه به شبکه نسیم را برایم ارسال دارید.

  • محمودی

    باسلام و خسته نباشی.لطفا نیوه ارسال فیلم با اینترنت به شبکه نسیم را برایم ارسال کنید

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد