گوناگون

اعتراض مصطفي مستور به نام فيلم همايون اسعديان

مصطفي مستور به نام يكي از فيلم‌هاي جشنواره‌ي فيلم فجر امسال، به‌خاطر آن‌چه شباهت با نام يكي از كتاب‌هايش عنوان كرد، معترض شد.

اين نويسنده در يادداشتي كه به ايسنا، داده، نوشته است: «به دنبال پرسش و ابهام پاره‌اي از اهل رسانه و خوانندگان از اينجانب در خصوص نسبت فيلم «بوسيدن روي ماه» كه در جشنواره‌ي فيلم فجر امسال نمايش داده شده، با يكي از رمان‌هايم با عنوان «روي ماه خداوند را ببوس» كه بيش از 10 سال قبل منتشر شده است، و براي رفع ابهام و آگاهي جامعه‌ي فرهنگي، يادآور مي‌شوم كه محتواي اين فيلم هيچ ارتباطي با رمان من ندارد و نام‌گذاري اين فيلم در بهترين حالت، سوءاستفاده از عنوان يك رمان براي جذب مخاطب است كه در فضاي فرهنگي ايران و بخصوص در فضاي سينماي ايران براي من گرچه شگفت‌آور نيست؛ اما مايه‌ي تأسف است.

پيش از اين نيز برخي كارگردانان و فيلم‌نامه‌نويسان بدون ذكر منبع، از محتوا و ساختار داستان‌هايم كپي‌برداري كرده‌اند يا برخي از اهالي تئاتر تنها نمايشنامه‌ام را بدون اجازه روي صحنه برده‌اند. به دلايل زيادي به پي‌گيري قضايي در اين زمينه‌ها باور ندارم و معتقدم اين شيوه‌ي رفتار سينما با ادبيات، در سنت‌هاي نادرست فرهنگي ما ريشه دارد و محصول نبود توسعه‌يافتگي فرهنگي و نتيجه‌ي مستقيم بي‌اعتنايي در التزام به حقوق ديگران است؛ از اين‌رو فكر مي‌كنم اين سنت‌هاي غلط را با ماده‌ها و تبصره‌هاي قانوني يا بخش‌نامه و آيين‌نامه نمي‌توان از ذهن و روح فرهنگ ما زدود. اين رفتارها را بايد با باور و احترام به حقوق فردي ديگران و سپس نهادينه كردن اين احترام از بين برد. به هر حال، اين پرسش همواره باقي است كه اگر اهالي سينما براي كپي غيرقانوني فيلم‌هاي‌شان به درستي برمي‌آشوبند، چگونه است كه خود به شكلي بي‌قانوني و با بي‌پروايي تمام از نوشته‌هاي ديگران كپي‌برداري مي‌كنند؟»

به گزارش پارسينه ، كتاب "روي ماه خداوند را ببوس" مصطفي مستور اولين بار در سال 1379 و توسط نشر مركز منتشر شده است.

ارسال نظر

  • ناشناس

    چه ربطی داره!!!

  • ناشناس

    وای و وای،آقای مستور عزیز شمارا چه می شود؟این اسم کجا،آن اسم کجا؟!بوسیدن روی ماه کجا و بوسیدن روی ماه خداوند کجا!؟

  • ندا

    آقاي مستور من به شما حق ميدم چون خود من هم اولين بار كه اسم فيلم رو شنيدم اسم رمان شما برام تداعي شد بعد از اينكه فيلم رو ديدم و ديالوگ نگاررو هم شنيدم كاملا مطمئن شدم

  • سلطان

    اسم این فیلم کجا اسم کتاب شما کجا؟ جناب آقای مستور یه کم بیشتر وجدان داشته باشید.
    حالا درست که شباهت زیادی دارند ولی باز هم تفاوت خودشون رو دارند در ضمن جذب مخاطب به وسیله رمان شما کجا بود؟
    من که حرف ایشون رو اصلا نمی پذیرم.

  • مجتبی

    ایشون درست میگن و این فضای آلوده متاسفانه درست بشو هم نیست.

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد